Geen goudvissen in een ronde kom, maar mogen er wel guppys en kleiner soort vissen in?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.8K

Het beste antwoord

"Dierenbescherming wijst de ronde, glazen vissenkom als huisvesting van goudvissen af. Door de ronde vorm van de vissenkom kan er minder makkelijk zuurstof in het water komen, waardoor de kwaliteit van het water snel achteruit gaat. Verder heeft de vis te weinig ruimte om normaal te zwemmen: een goudvis moet minstens acht keer zijn lengte hebben om goed te kunnen zwemmen. Tot slot ziet de goudvis door de glazen bolle vorm alles wat van buiten komt alsof hij door een vergrootglas kijkt. Bovendien kan hij zich niet verschuilen. Dat levert veel stress op. Bij een aquarium kan er veel meer zuurstof in het water komen, de vissen hebben veel meer ruimte en ze kunnen zich verschuilen".

Dit geldt dus ook voor guppy's. Wel moet je er rekening mee houden dat alle vissoorten anders zijn, en andere behoeftes hebben, maar de kom blijft voor elke vis een nachtmerrie. De hardheid van het water is overigens ook erg belangrijk.

Op onderstaande linkjes, vind je heel veel informatie over vissen, guppy's en er staan handige tips in. Hopelijk heb je er wat aan, en veel succes!

http://home.hccnet.nl/e.vd.dungen/aquarium.html#topic1

http://dier-en-natuur.infonu.nl/vissen/17235-guppies-veelzijdige-visjes-makkelijk-te-kweken.html

http://www.vissenforum.nl/infohoek/Categorie/1
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke, ik snap het wel maar waarom worden er dan nog altijd van die ronde kommen gemaakt en verkocht als vissenkom? Kunnen er wel voor een paar weken net geboren visjes in?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Veel mensen weten niet dat vissenkommen slecht zijn voor bijvoorbeeld goudvissen. Ze vinden het mooier dan een rechthoekig aquarium, en het is natuurlijk kleiner en goedkoper, waardoor zij die liever kopen. En mensen in dierenwinkels willen klanten, en verkopen dus wat de klant vraagt. Toen een verbod op vissenkommen werd voorgesteld door de Partij voor de Dieren, zei de dierenwinkelbranche dat dat niet helpt, omdat in andere winkels ook dingen als vazen ed. te koop zijn die gebruikt zouden kunnen worden als vissenkom, en dat mensen die dan zouden gaan kopen. Op sommige plekken zijn ze wel al verboden, vanwege het dierenleed en de korte levensduur van vissen, bijvoorbeeld in Duitsland en Rome.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor die toelichting Fynnya :-) Er is inderdaad geen verbod op. Het is een glazen kom die je ook voor andere doeleinden zoals een vaas kunt gebruiken. Het wordt enkel afgeraden. Ook guppy's hebben een bepaalde ruimte nodig en minimaal 50 of 60cm wordt aangeraden. Als je aan vissen begint (Herman60) zou ik het doen zoals het wordt aangeraden. Veel succes daarmee!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En altijd voldoende planten en schuilmogelijkheden in de bak doen.
Hoe meer de vissen op hun gemak zijn, hoe vaker zij zich laten zien. Maar is er geen schuilplek, dan blijven ze onrustig.

Andere antwoorden (4)

Nee, ook niet. Een ronde kom is niet geschikt voor welke vis dan ook. Er is te weinig zwemruimte, te weinig wateroppervlakte, vaak geen filtering of verwarming, etc.
bamibal
10 jaar geleden
Nee, een guppy heeft niet genoeg ruimte in een kom, guppys horen in een aquarium met minimaal 60 liter inhoud, met een ph waarde tussen de 7 en 8.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb eens opgezocht wat het Landelijk InformatieCentrum Gezelschapsdieren hierover zegt. Ze hebben op hun website voor allerlei soorten vissen informatie over huisvesting staan. Bij geen enkele soort die zij noemen staat erbij dat ze in een vissenkom mogen, het kleinste formaat aquarium dat zij noemden was een 50-60 lang aquarium, voor de platy. Alle andere soorten kleine vissen, zoals guppies, betta's, kardinaaltetra's, marmerbijlzalm, roodkopzalm, neontetra's, sumatraan, kleine soorten cichliden, kleine soorten harnasmeervallen zoals otocinclus, kleine soorten pantsermeervallen zoals corydoras, en vuurneons, hebben volgens hen een aquarium nodig van minstens 60 cm lang, of langer.
Zij noemen natuurlijk lang niet alle vissoorten, dus misschien dat er wel soorten bestaan waarvoor het wel geschikt is, maar de veelvoorkomende soorten blijkbaar niet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Die 50-60 is dus cm, dat had ik er blijkbaar niet bij getypt, excuses.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Meest informatief. + * zonder deze info is het zeker af te rade welk dier dan ook in een kom te stoppen.
De stadium die Daki ( met alle respect ) aangeeft is er een voor gevorderden in aquaria beheer. Voor beginners ligt de ontdekking van het waterleven aan de sloot kant.
Nee, guppy's hebben evenveel ruimte nodig als goudvissen. Het zijn namelijk warmwatervissen, dus actiever, dus meer zwemruimte nodig, dus ook minstens 60 liter.

Een ronde kom is vanwege zijn vorm en eigenschappen niet geschikt als aquarium.

Wil je kleinere dieren houden dan kan je wel een nano-aquarium van bijvoorbeeld 20 liter gebruiken. Dat is uitermate geschikt voor het houden van garnalen en dwergvissen die een maximale lengte van 2 cm bereiken (enkele zeldzame uitzonderingen zullen groter mogen worden voor zo'n 20 literbakje, zoals de kleinste pantsermeervallen die niet groter dan 4 cm worden).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
is zo'n nanobakje geen mishandeling?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alleen als je daar dieren in houdt waarvoor het bakje te klein is. Dat is niet het geval voor de genoemde garnalen en vissoorten. Maar uiteraard wel voor guppen en goudvissen.