hoe komt het dat een kat soms van die heel onwelruikende winden laat?

Mijn kat laat soms winden die echt niet te harden zijn. Kan dit een soort darmziekte zijn (ik herinner me dat mijn oma dat ook had, is wel niet echt eerbiedig, maar de reuk is zowat hetzelfde)...
Of is er een andere mogelijke oorzaak?
En wat kan ik eraan doen? Ik ben al enkele keren van voedsel veranderd, maar het fenomeen blijft.

Toegevoegd na 15 uur:
mijn kat krijgt meestal droogvoer, af en toe ook natvoer (wat ze minder graag lust behalve als het heet buiten is dan schrokt ze dit op). ik heb al alle merken geprobeerd, stinkende winden blijven. het ruikt naar gegist voedsel en ze heeft het ook als ze bv. gekookte vis krijgt (overschot van een visschotel, ik maak dit niet speciaal voor haar klaar, en zonder saus natuurlijk...) of een restje tonijn-uit-blik. dus niet enkel bij vlees.

10 jaar geleden
42.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
BARF
http://www.petsplace.nl/advies/a/Kattenrauwevoeding
Rieneke1
10 jaar geleden
Als je kat het lust, geef dan eens wat rauw lamshart, uitstekend voor de darmflora.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat JIJ van voedsel veranderd, maakt niets uit voor de winden van de kat ;-) is het geen anaalklierlucht?
liveisgreat
10 jaar geleden
hahahahaha, die pokemon. wel ik weet bij god niet hoe ik moet vaststellen of het anaalklierlucht is....
@rieneke : wààr vind ik dat? heb dat nog nergens zien liggen...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Koolhydraten gaan gisten.
Uitgaande van een verder gezonde kat gaan eiwitten en vetten dat niet.
Alle merken? Heb je BARF wel eens geprobeerd? (is ook kant en klaar te krijgen) http://www.petsplace.nl/barf_de_voordelen_van_rauwe_voeding/a/barf-menu
Voordelen van vers voer
Dagelijks vers voer voor honden en katten heeft veel voordelen:
- de dieren zijn gezonder en vitaler
- ze hebben een glanzende volle vacht
- weinig ontlasting (door hoge verteerbaarheid van vers voer)
- minder anaalklierproblemen
- een schoner gebit (geen tandplak)
Rieneke1
10 jaar geleden
@liveisgreat: ik koop het bij Ranzijn, bevroren.
Denk dat het bij sommige dierenspeciaalzaken ook wel in de vriezer ligt.

Het beste antwoord

Een kat die last heeft van een darmontsteking kan vreselijk stinkende winden laten.
Dat is dan echter niet het enige symptoom: je ziet dan ook dat de kat zich niet lekker voelt: hij is dan sloom, en kan zich niet goed ontspannen. Ook zal hij minder goed eten dan normaal, en afwijkende ontlasting hebben.

Als dat niet het geval is, dan denk ik dat je kat gevoelige darmen heeft die wat van slag zijn. Mogelijk kan hij slecht tegen de granen die in kattenbrokjes zitten.
Begin eens met de darmflora een oppepper te geven door de kat wat rauw lamshart te geven, of probiotica van de dierenarts.
Wil je brokjes blijven voeren, geef dan een goede kwaliteit met zo min mogelijk granen erin, zoals Orijen.
Beter nog is het rustig aan over te stappen op versvoer, zoals Carnibest.
Helaas lusten niet alle katten dit, maar proberen kan zeker geen kwaad.
Succes!
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uiteraard een +

Andere antwoorden (2)

Dat komt me bekend voor, onze kat had dat eerst ook. Waarschijnlijk komt het door het voer dat uw kat eet, met mijn kat had ik van voer gewisseld en nu hebben ik er geen last meer van.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En ga je dan ook vertellen welk voer je nu voert zodat liveisgreat's kat dat dan ook kan proberen?
Een kat is een carnivoor, dat wil zeggen dat ze (voornamelijk) vlees gerelateerde producten eet en dat geeft bij het laten van winden een uiterst onaangename geur.
Dat ligt aan de mate van vertering.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
blijkbaar weet je niet waar droogvoer uit bestaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat niemand dat precies weet..
Rieneke1
10 jaar geleden
De meeste katten eten helaas geen vlees, wat katten uitstekend kunnen verteren.
Veelal krijgen ze brokjes, die vol zitten met granen waar de kat niets mee kan.