Moet ik mijn filter uit zetten terwijl ik er AquaSafe bij doe?

Ik heb vandaag een aquarium gekocht, natuurlijk schoongemaakt en gevuld met water, grind, een filter en AquaSafe en toen vroeg ik me af of ik eigenlijk mijn filter uit had moeten doen terwijl ik er 7,5ml AquaSafe bij deed in een aquarium van 15l.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (2)

Nee, je filter moet gewoon blijven draaien. Overigens heb je bij het Nederlandse kraanwater eigenlijk helemaal geen Aquasafe nodig, al zal de winkelier wat anders zeggen.

15 liter is trouwens niet echt groot, en is eigenlijk een nano-aquarium. Houd er bij de inrichting rekening mee dat er weinig tot geen vissen zijn die daar in kunnen. Wel kun je er leuk garnaaltjes in houden.
bamibal
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat las ik net ook in reacties van andere sites, is 15l echt te weinig voor 2 goudvissen?
bamibal
10 jaar geleden
Voor goudvissen is het al helemaal te klein. Een goudvis kan 40 centimeter groot worden. Ook voor een normaal aquarium dus vaak te groot. Goudvissen zijn meer geschikt voor in een vijver.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is waar, ik hoop dat er uberhaupt vissen zijn die erin passen D: anders moet ik m misschien inruilen.
bamibal
10 jaar geleden
Vissen wordt moeilijk, maar Crystal Red of Crystal Black garnalen zijn ook heel leuk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke dankjewel, ik zal wel kijken of ik garnalen neem of dan toch een groter aquarium, hangt af van hoe groot mn bureau wordt, maar ik wil de vissen natuurlijk niet martelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Typisch weer een geval, aan iets beginnen zonder dat men er iets van afweet. Dit ten koste van de dieren. Voor je ook maar iets doe inforeer je eens op het internet. Massa s aan informatie. Dan kan je gewapend met kennis u naar de winkel begeven en zal de winkelier u geen brol aansmeren. Denk er aan dat de vissen van u afhangen.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zou kunnen kijken voor een 10-20 tal garnaaltjes en een groepje van 5-8 rasbora galaxy's veel meer zou er niet in kunnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10 tot 20 garnalen in 15 liter is echt van het goede teveel! Ik ben wel benieuwd naar de exacte afmetingen, want voor rasbora's zou het misschien nog kunnen, al heb ik daar weinig hoop op, rasbora's hebben ook relatief veel zwemruimte nodig. Daarom zou ik (alleen als het kan en het betreffende nano-aquarium vooral groot is in de lengte) eerder rabsora brigittae inzetten.
Het filter moet niet uit tijdens het toevoegen van welke dosering dan ook. Schakel het filter nooit uit tenzij tijdens een waterverversing of indien nodig tijdens het verschonen van het filtermateriaal en dan maximaal voor 30 min!

Door het filter uit te schakelen krijgen de filterbacteriën namelijk geen verse zuurstof aangevoerd. Als deze toestand langer dan die 30 min aanhoudt sterven ze af.

Alleen indien medicatie ooit nodig moest zijn, valt het te overwegen het filter (indien mogelijk) over een ander medium te laten draaien. De medicatie maakt namelijk geen onderscheid tussen ziekteverwekkende bacteriën en reinigingsbacteriën. Hoewel de ziekteverwekkende bacteriën dan ook in het filter rustig kunnen blijven zitten. Dus welke nu de ideale oplossing is in zo'n situatie moet je zelf even afwegen.

Aquasafe is 10 tegen 1 volledig overbodig. Zeker als je het leidingwater even laat spoelen alvorens water af te nemen en je alleen de koud water leiding gebruikt en dit water daarna eerst op temperatuur laat komen.

Er is vaak slechts 1 probleem met het leidingwater en dat is dat de pH vrij hoog is. Je kan daarom voor je water hier beter wat pH-verlager of eikenextract aan toevoegen. Doe dit kort van tevoren want de pH zal wegens CO2-verlies weer stijgen!

15 liter is inderdaad klein en vind ik persoonlijk zelfs te klein voor garnalen. Garnalen zijn dan wel geschikt voor nano-aquaria, het zijn gevoelige beestjes die snel zouden kunnen leiden onder de schommelingen waar het risico in een nano-aquarium groter voor is. Voor garnalen zou het aquarium naar mijn mening dus net iets groter moeten zijn.

Als het aquarium bovenaan lucht boven het wateroppervlak heeft (en het water dus niet meteen tegen een glasplaat aankomt zoals bijvoorbeeld bij de fluval edge) is de Corydoras pygmaeus misschien wel een ideale keuze! Dit is een erg kleine pantsermeervallensoort die zich graag op de bodem ophoudt en liefst in groepjes van minstens 10 exemplaren leven. Leuk aan pantsermeervallen is bovendien dat zij aanvoelen wanneer het slecht weer gaat worden. Dan zie je ze 1 na 1 naar het wateroppervlak 'spurten' en terug naar de bodem. Een indrukwekkend schouwspel! Dus het lijkt me dat de Corydoras pygmaeus dat ook doet.

Sommige 15 liter aquaria hebben een lengte van 30 cm, dus is er nog vrij veel zwemruimte mogelijk en dus ook meerdere alternatieve vissoorten. Laat het dus even weten als dat het geval moest zijn! En geef dan meteen de exacte afmetingen door.

Succes!