Kan een kanarie nerveus zijn?

Hij maakt zich dik en gaat beven als ik tegen hem praat.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Ik vermoed dat de kanarie zijn veren uitzet, omdat hij blij is jou te zien, het beven is het uitschudden van de veren.

Toegevoegd na 6 minuten:
Een nerveuze kanarie vertoont druk gedrag, wat hier niet het geval is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lief, maar helaas niet waar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waar baseer je dat op?

Andere antwoorden (2)

Ja dat kan, probeer hem op zijn gemak te stellen met snoepjes etc
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een nerveuze kanarie zal op en neer hippen van de ene stok op de andere, terwijl hij ook tegen de zijkant van de kooi de tralies grijpt. Ze zien er dan zeer slank en lang uit en zeker niet met opgezette veren.

Een kanarie die zijn veren opzet en langere tijd opgezet houdt is ziek of op z'n minst niet erg lekker. Het kan ook zijn dat hij niet kan poepen, dan zitten ze ook zo. Als dat het geval is, kan je zijn 'poepgaatje' insmeren met een beetje slaolie, dat wil nog wel eens helpen.
Ivana
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat klopt wel, als hij het langere tijd opgezet houdt, dat hij dan ziek is, maar als hij het kort doet als hij zijn baasje hoort, dan is het blijdschap.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor zover mijn kennis hierover reikt.
Ivana
10 jaar geleden
Het bolzitten van kanaries is altijd een teken dat hij warme lucht tussen de veren wil houden omdat hij zich niet lekker voelt. Het rillen is daarvan ook een teken. Op het moment dat ik zag dat een van mijn vogels bol ging zitten, werd hij onmiddellijk in een kooi apart gezet en kreeg hij extra aandacht. Daar nam ik nooit geen risico. Bolzitten is altijd een teken van niet fit zijn of erger. Zoek op het web, dit kom je overal tegen als een teken van alarm.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb dit ooit van een buurman gehoord, die veel van vogels weet. Mijn nichtje wilde een kanarie aanschaffen en vroeg een paar dingen aan de buurman over kanaries, ook de vraag "Wanneer weet ik dat de kanarie zich op zijn gemak voelt" kwam voorbij, het antwoord van de buurman, als hij zijn veren opzet en even daarna zijn veren schudt. Ik ben geen liefhebber van de kennis van dierenwinkels, toch heb ik net een site gevonden die het met ons beiden eens is:
http://www.specialedierenzaak.nl/producten/vogels/vokanarie.htm