Hoe oud moet een kitten zijn voor het ontvlooit mag worden.

Ontvlooiings-spul is vaak een hardnekkig goedje. Ik heb nu een kitten van 9 weken en zou haar graag willen ontvlooien maar vanaf welke leeftijd kan dit? En is het noodzakelijk bij een binnen-kat??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
17.7K

Antwoorden (3)

Het mag vanaf 8 weken leeftijd

Toegevoegd na 3 minuten:
Als hij / zij alleen maar binnen blijft dan zal het niet nodig zijn (tenzij hij / zij nu al vlooien heeft).
10 jaar geleden
jonge dieren nemen regelmatig vlooien en wormpjes mee uit het nest ,beter is om te ontvlooien ontwormen en je huis een behandeling te geven,herhaal de onworming ieder half jaar en werk ook prefentief tegen vlooien even je plinten inspuiten voor het vlooienseizoen en je kat een pipet bespaart een hele hoop ellende
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als wij in de opvang katten binnen krijgen worden ze meteen ontvlooid. Vooropgesteld dat ze niet verzwakt of ziek zijn! We gebruiken zelf voor de kleintjes Frontline spray, die mag ook op kittens en pups gebruikt worden. Oplikken kan weinig kwaad, ze worden hoogstens dronken van de alcohol die er in zit.

Wat wel belangrijk is, is dat de kittens vrij zijn van teken en niet onderkoeld zijn. Als ze onderkoeld (of zwak) zijn en je spuit ze helemaal in met de vlooienspray, dan koelen ze heel snel af. Zelfs als ze goed gezond zijn is het aan te raden om ze warm te houden na het sprayen. Een teek zal als gevolg van de alcohol z'n gif in de bloedbaan van het kitten spuiten. Ook niet heel bevorderlijk dus!

Toegevoegd na 2 minuten:
Ook al de katten niet buiten komen is het heel belangrijk regelmatig te ontvlooien. Mensen kunnen ook vlooien of -eitjes mee naar binnen nemen. Een vlo kan niet alleen de kat (en daarmee het hele huis!) besmetten, maar een opgegeten vlo kan ook uitgroeien tot een lintworm.