mijn poes is erg dun en moet dus aankomen. Hoe kan ik zorgen dat ze het beste aankomt?

Ik heb een poes van 16, bijna 17 die erg dun is. Eerst was ze wel dikker maar steeds werd ze weer dunner. Omdat ze wel oud is maak ik me er nogal zorgen over. Daarom zou ik graag willen weten hoe ik haar kan laten aankomen en of iemand nog eten weet waar veel calorieën in zitten. Ze mag alles eten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
18.2K

Antwoorden (7)

dit is vaak het probleem bij oude katten,bij de dierenarts kan je hier voor speciale voeding vinden,maar of ze echt nog terug veel zwaarder zal worden is nog maar de vraag.
fremar
10 jaar geleden
Oudere katten worden vaak dunner omdat ze het aan hun nieren hebben of omdat ze diabetes (suikerziekte) hebben. In dat geval heeft bijvoeding geen enkel resultaat. Je kunt je kat er zelfs zieker mee maken. Het enige wat je kunt doen is met haar naar de dierenarts gaan. Met de juiste medicijnen en het juiste (dieet)voer, kan je ouwe meissie hopelijk nog jaren van haar poezenleventje genieten!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is net als bij heel oude mensen soms het geval is, het eten wordt niet meer optimaal verteerd en dus levert het lichaam in aan gewicht. Daar hoeft de kat niet eens ziek voor te zijn.
Ik denk dat je weinig bereikt met bijvoeding en je kunt doen wat je wilt, als het niet wordt verteerd op de juiste wijze, zal ze het gewoon weer uitpoepen.
Ivana
10 jaar geleden
Oudere poezen hebben vaak last van hun nieren of schildklier. Ik zou anders bij de dierenarts eens haar bloed laten controleren. En daarnaast bij de dierenarts voeding halen om haar extra aan te laten komen. Ze hebben daar blikvlees waar erg veel voedingstoffen in zitten bijv. zodat je haar wat extra's kan geven.
Veel succes ik hoop dat ze snel weer aankomt en je nog lang van haar kunt genieten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je schrijft in een reacie dat je kat door de dierenarts gezond is verklaard (is er bloedonderzoek gedaan?).
Dan kan je bij de dierenarts Hill's a/d kopen, natvoer dat lichtverteerbaar is, en boordevol voedingsstoffen zit.
Ook heb je een poedertje van Royal Canin, reconvalesence support (als ik het goed schrijf). Dit kan je mengen met blikvoer.

Maar allereerst: is er een bloedonderzoek gedaan?
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, er is ook bloedonderzoek gedaan
Rieneke1
10 jaar geleden
Ok, dan zou ik om te beginnen Hill's a/d gaan geven.
Hopelijk krijgt ze dan weer wat spek op haar botjes!
Ik heb vorig jaar mijn Miep in laten slapen, 20 jaar en 2 mnd oud.
Zij was de laatste jaren ook een gratenpakhuisje.
Ik verwende haar af en toe met een scheutje koffiemelk, of een stukje vette vis. Een stukje kaas vond ze ook heerlijk.
Op een bepaalde leeftijd vind ik kwaliteit boven kwantiteit gaan.
Bijvoederen met Brinta pap, dit vinden ze heerlijk en er zitten veel vezels in!
Als er door de dierenarts niks vreemds is gezien zou ik je dat advies willen geven!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik lees dat je bij de dierenarts bent geweest en dat er geen medische oorzaak is gevonden voor haar afvallen. Dat is het belangrijkst natuurlijk. (Heel even: maar heeft de DA ook haar gebit bekeken? Soms is er een behandelbaar probleem zoals een slechte kies of een ontsteking ergens onder, soms raken ze bij het ouder worden gewoon tanden kwijt. Daar doe je niks aan, maar het verklaart wel dat ze soms minder eten.)

Je kunt speciaal voer kopen bij de dierenarts, dat extra calorierijk is. Maar je kunt ook eerst eens goed kijken naar wát ze eet en hoeveel. Geef haar het voer dat ze lekker vindt, moedig het eten aan en geef haar wat vaker kleine beetjes. Katten zijn van nature geen dieren die één of twee grote maaltijden per dag eten, maar eten kleine beetjes gedurende de dag. Zeker bij oudere katten kan de eetlust minder zijn en dan laten ze op den duur hun voer meer liggen. Door ze wat vaker eten te geven en ze lekker voer aan te bieden, gaan ze soms toch wat meer eten. Wat je ook kunt doen: een beetje warm water over het natvoer of heel even in de magnetron doen (opwarmen tot het handwarm is, niet heet). Daarmee komen de geuren goed vrij en dat wekt de eetlust op.

Je kunt eens gaan kijken in de dierspeciaalzaak en kijken wat ze voor tussendoortjes hebben. Ook dat kan helpen. En, wat voor mensen vaak geldt, geldt ook voor katten: vloeibare calorieën gaan vaak gemakkelijker dan vaste. Je kunt wat vaker natvoer geven en kijken of dat makkelijker naar binnen gaat, en je kunt ook af en toe kattenmelk aanbieden i.p.v. water. Even in de gaten houden hoe ze erop reageert (er zit veel minder lactose in de speciale kattenmelk dan in koemelk, maar toch reageren sommige katten erop met diarree) maar ze krijgt er in elk geval meer calorieën mee binnen dan met alleen water.

Kijk ook even naar haar gebit (zie boven: een goede dierenarts kijkt hier al naar, hoor) en zie of dat nog maakt dat je aanpassingen in het eten moet maken.

Een andere mogelijkheid kan zijn om een tijdje kittenvoer te gaan geven in plaats van gewoon voer. Dat is veel eiwitrijker en katten die ziek zijn geweest of oudere katten komen er vaak goed van aan. Wel even overleggen met de dierenarts of dit in jouw geval een goede optie is, de extra eiwitten kunnen belastender zijn voor de nieren dus niet voor alle - oudere - katten is dat slim.

Blijf verder in overleg met je dierenarts. Naast de speciale producten die ze daar verkopen, kunnen ze ook goed meedenken over andere mogelijkheden.