Kan een hond een zonnesteek oplopen?

Net terug van vakantie, was gemiddeld 30 graden.
Ze heeft veel gelopen, veel in de zon. Wel water gedronken.
Maar nu ligt ze al wel dagen beetje suf te slapen.
Vermoeidheid van de hele week of een zonnesteek ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (3)

Jazeker kan een hond een zonnesteek krijgen.

De zomer komt er weer aan en met name honden vallen ten prooi aan een zonnesteek of warmtestuwing. Dit gebeurt vaak als een dier te lang in de auto, caravan of een andere ruimte wordt achtergelaten zonder dat daar voldoende voorzorgsmaatregelen zijn genomen. De temperatuur kan heel snel oplopen, zelfs in de schaduw. Het dier kan in een shock raken en hieraan overlijden. Ook op het strand kunnen de gevolgen desastreus zijn. Er is over het algemeen geen schaduw op het strand en zelf af en toe laten zwemmen in niet afdoende voor het oplopen van een zonnesteek. Pas ook op met zware inspanningen tijdens het warme weer, bijvoorbeeld intensieve hondentraining of naast de fiets meelopen. De verschijnselen kunnen zich pas uren na de hittebevanging voordoen. Het dier valt opeens om, heeft ademnood en verliest het bewustzijn, snelle pols en de tong en mondslijmvliezen zijn blauw, hoge koorts (de normale temperatuur van de hond is ongeveer 38 graden), braken en starre ogen zullen het beeld van de hersenirritatie voltooien. Het dier kan zelfs gaan schreeuwen en gillen als gevolg van de zwelling van de hersenvliezen. U dient direct naar de dierenarts te gaan en ondertussen de hond met lauw water afsponzen. Gooi nooit een emmer met koud water over het dier heen, de plotselinge afkoeling kan het dier niet aan en de kans op overlijden is des te groter.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat dagenlang suf zijn en slapen als je dit niet gewend bent van je hond baart mij wel zorgen,ik zou morgen even een ritje langs de da maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Al dagen bedoel ik eigenlijk met 's avonds elke keer als we weg waren geweest en nu we vandaag terug zijn van de vakantie. (Had ik beter even anders neer kunnen zetten)
Maar het is haar eerste vakantie en ze is nooit langer dan 2 uur in de auto geweest en nu het dubbele. Kan dat het ook niet gewoon zijn ?
Plus ze is loops dat had ik ook nog niet bij verteld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zou een combinatie kunnen zijn van vermoeidheid/stress doordat het haar eerste vakantie is en de loopsheid.
Vertrouw je het niet dan kun je voor de zekerheid een maandag alsnog naar je da gaan of dat je eerst even belt en haar gedrag telefonisch uitlegt.
Een hond is door -jn vacht goed beschermd tegen de zon. Dus een zonnesteek loopt hij niet snel op. Wat wel kan is dat de hond zijn warmte niet goed kwijt kan. Door zijn vacht kan hij het op een warme dag op een gegeven moment veel te warm krijgen. Deze warmte moet een hond voor het grootste gedeelte kwijt zien te raken door zijn tong. Je kan hem helpen door de hond te laten zwemmen of nat te sproeien. Meeste honden vinden dat nog heel leuk ook.

Net als deze meeste mensen worden honden ook suf van het weer van de laatste dagen. Dat zal zijn zuffe gedrag waarschijnlijk verklaren.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar kan het ook niet zijn omdat ze voor de eerste keer mee op vakantie is geweest, dat ze daar nu heel moe van is ?
We zijn vandaag pas terug en is bijna elke dat wel op stap geweest.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat een hond door z'n vacht goed beschermd is tegen zonnesteek is de grootste onzin, en heel gevaarlijk om dat te schrijven omdat mensen soms maar 1 zinnetje ergens lezen. En als dat eerste zinnetje is dat een hond door z'n vacht beschermd wordt tegen zonnesteek kan dat wel eens een hondeleven kosten. Een hond kan nergens z'n lichaamswarmte kwijt behalve via z'n toch en z'n voetzolen. Dus als hij in een auto zonder airconditioning ligt en hijgt dan blijft hij in de gevaren zone want in de warme auto helpt hijgen niet en z'n voeten worden ook niet afgekoeld. Als een hond 'suf wordt door de warmte' dan is hij oververhit!!! En dat kan heel makkelijk de dood tot gevolg hebben. Ik vind de 'duimpjes methode' geen goeie manier om afkeuring te laten blijken dus heb ik dat hier ook niet gedaan. Maar dit "vacht verhaal" is het slechtste antwoord dat ik heb gelezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
...behalve via zijn TONG en z'n voetzolen...
Oververmoeidheid in ieder geval. Een hond die voor het eerst op vakantie mee mag en dit niet gewend is, zal constant op zijn hoede zijn en veel minder echt rusten. Als je dus twee weken bent weggeweest, heeft de hond enorm moeten inleveren op zijn diepe slaapuren.

Dan nog komt daar de beweging bij in die temperatuur. Dat is heel tegennatuurlijk. Dieren gaan bij een temperatuur boven de 25 graden nooit zelf in de benen (poten) tenzij ze uitgehongerd op zoek moeten naar voedsel. Je had met de hond alleen in de ochtenduren (6-7 uur) en 's avonds na afkoeling mogen lopen en dan per keer niet eens meer dan een half uur/drie kwartier. Overdag een plas/ poeprondje van 5 minuten is genoeg.

Dat mensen zo dwaas zijn bij deze temperatuur op pad te gaan is op zich al gek, maar dat moeten ze zelf weten. Dieren doen daar niet aan mee, tenzij ze worden gedwongen en vaak is dat de doodsteek.

Gun je hond een paar dagen absolute rust en ga alleen met hem naar buiten als hij daar zelf om vraagt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Jazeker kan een hond een zonnesteek oplopen. Dit moet er even bij, anders verwijdert men mijn antwoord.
Ivana