Kunnen honden ook vegetarisch leven?

Ik vroeg mij af of honden ook probleemloos vegetarisch kunnen leven?

Zo ja, waar kan men volwaardige vegetarische maaltijden kopen voor honden?

Dank bij voorbaat

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
Daar zijn de darmen van een hond niet goed op ingericht
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat je dat het beste aan de dierenarts kan vragen. Maar op wikipedia lees ik dit: De huidige gezelschapshond is van nature vleeseter, met een spijsverteringsstelsel dat bijna identiek is aan dat van wilde honden en wolven. De meeste honden eten echter geregeld ook wel plantaardig voedsel. Zoals in de humane gemeenschap vormt obesitas in de hondenpopulaties een ernstig gezondheidsprobleem. Dit is deels te verklaren door een te hoge energieopname en deels door een afname van activiteit. De meeste commercieel beschikbare voeders zijn optimaal afgestemd op de voedingsbehoefte van honden. Aanvullingen zijn dan ook niet nodig en hebben vaak een negatief effect. Zo kan de toevoeging van calcium tot blaasstenen en botafwijkingen leiden. Hoewel de meeste honden commerciële voeders zoals kant-en-klare brokken of blikvoer krijgen, zijn er steeds meer mensen die overgaan op "rauw voer" of "BARF". De basis bestaat uit rauw vlees en botten. Er zitten wel grote verschillen in kwaliteit tussen de verschillende merken hondenvoer; zeker de goedkopere supermarktmerken bevatten vaak relatief veel smaak- en geurstoffen en granen; terwijl de echte premium merken als bijvoorbeeld Orijen, Arden Grange, Yarrah (EKO certificatie) en Hill's duurder zijn maar gezonder voor de hond. De voedingsbehoefte van honden varieert niet enkel met de activiteit, maar ook met het ras, de leeftijd en de omgevingstemperatuur. Men kan stellen, dat de behoefte voor onderhoud van een dier bij normale activiteit rond de 500 kJ per kilogram metabool gewicht per dag ligt. Dit kan oplopen tot 4200 kJ per kilogram metabool gewicht per dag bij zeer actieve dieren, zoals sleehonden. https://nl.wikipedia.org/wiki/Hond#Voeding
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja,het kan wat ook bij de antwoorden staat(ik wist het omdat ik er een docu over hebt gezien)
Katten niet,dat zijn echte carnivoren,die zouden ziek worden en dood gaan,maar voor een hond is het geen probleem als je hem tenminste goede,speciale voeding geeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kan dan misschien wel,maar goed is het niet,het is bijna vragen om problemen. De algemeen bekende merken zoals van Hills en Royal Canin zijn juist helemaal niet zo goed voor een hond omdat het één granenbom is wat er in zit en maar heel weinig vlees en juist door dit soort voeders krijgen honden de meest problemen zoals bijvoorbeeld kanker en huidproblemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoezo "ook"?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gewoon die hond weg doen want zo'n hondenliefhebber ben je dan niet. Een hond verdient gewoon goede voeding en geen vegetarische rotzooi.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vegetarische rotzooi? : /
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor een hond is alles behalve rauw vlees en botten minderwaardig voedsel.
Een hond op een vegetarisch dieet zetten is mishandeling. ps. @spekkiebekkie: die honden zijn ziek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad...vegetarische rotzooi....in elk geval voor de hond...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik begrijp wel dat vegetarisch voor een hond niet geschikt is maar snap niet waarom je "vegetarisch" rotzooi noemt!

Antwoorden (1)

Het is moeilijk om hier betrouwbaar, objectieve informatie over te vinden. Ik heb de websites van een aantal organisaties op het gebied van wetenschap en huisdieren bekeken, maar de meeste lijken geen uitspraken hierover te doen.
Het enige echt betrouwbare dat ik heb kunnen vinden is een publicatie met de titel ‘Your Dog’s Nutritional Needs, a science-based guide for pet owners’. Dit is een publicatie van de National Research Council van de National Academy of Sciences, geschreven door een committee met mensen van verschillende universiteiten.
Daarin schrijven zij: “Because dogs are descended from omnivores, they are not strict meat eaters. They are remarkably adaptable to a wide range of ingredients, texture, and form in terms of what they will eat. Though many dogs may prefer animal-based protein, they can thrive on a vegetarian diet.”
Volgens hen kunnen honden het dus prima doen op een vegetarisch dieet.
Dat lijkt me een duidelijk statement, van een organisatie die me erg betrouwbaar en wetenschappelijk lijkt.

Verder worden honden in de wetenschap soms onder carnivoren geschaard, en soms onder omnivoren, dus ze lijken een beetje een twijfelgeval.
Er zijn op internet wel wat uitspraken van dierenartsen te vinden, maar vooral op pro-vega websites, dus dat is natuurlijk niet zo betrouwbaar. Verder natuurlijk heel veel mensen die zeggen dat het niet gezond is en veel mensen die zeggen dat het wel gezond is, maar ik baseer me liever op betrouwbaardere bronnen, veel mensen baseren die mening namelijk niet op wetenschappelijke kennis.

Uitgaande van het feit dat zo’n hoge organisatie stelt dat vegetarisch goed kan, het feit dat ik bij de andere organisaties geen mening hierover kon vinden (wat zóu kunnen betekenen dat zij vegetarisch niet als probleem zien, maar het zou natuurlijk ook talloze andere redenen kunnen hebben), zou ik denken dat je het best kan proberen. En dan gewoon je hond goed in de gaten houden, om te kijken of het hem/haar goed doet of niet.

Wel moet je natuurlijk niet zelf zomaar wat vegetarische dingen aan je hond geven, maar vegetarisch hondenvoer. Dat is immers, net als niet-vegetarisch hondenvoer, speciaal afgestemd op de voedingsstoffen die een hond nodig heeft. Ami en Benevo zijn vegetarisch; Trovet, Cerea, Yarrah en Greenheart Premiums hebben één of meerdere vegetarische hondenvoer. Oa. te koop bij http://www.vega-life.nl/ , http://www.eko-pets.nl/ en http://www.debewustewinkel.nl/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Because dogs are descended from omnivores, they are not strict meat eaters." Wat een kromme stelling. Omnivoren eten alles, ze zijn dus gewend om alles te eten, vegetarisch is voor een omnivoor in ieder geval niet natuurlijk en eenzijdig.
Daarnaast komt de hond van een grotendeels vleesetende omnivoor. Ik zou het ook eerder carnivoor noemen die ook af en toe iets anders eet, maar dat maakt niet uit.
De soort is gewend aan dierlijk materiaal en heeft dat nodig, net als de mens. Voordat je conclusies trekt zou ik me eerst eens inlezen in het enige goeie voedsel voor honden:
Rauw vlees en botten.