Mijn kat is na rare symptomen (hikken, niet meer kunnen lopen) dood gegaan, wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Mijn 8 uur voor zijn dood gevonden in de tuin in een wazige staat, reageerde niet en kon nier meer goed lopen, na lange nacht waarin hij een soort van hikte en wazig deed is hij uiteindelijk dood gegaan. Is hier sprake van vergiftiging of zou het een natuurlijke dood zijn geweest? Alsjeblieftt weet iemand iets of dezelfde ervaring??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.2K
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik vraag me af, waarom je niet meteen alarm geslagen hebt. Waarom 8 uur zitten wachten, de dierenarts heeft niet voor niets een spoed eisende hulp 's nachts. :-(
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat erg, zo verdrietig, en wat erg dat hij misschien zo veel pijn heeft gehad. Het klinkt inderdaad heel erg als een vergiftiging. Heb je later gevraagd bij de mensen waar je je kat hebt gevonden of ze iets gestrooid hadden, voor de slakken of zo? Ik wens je heel veel sterkte bij de verwerking van dit verdriet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kun je me ongeveer uitleggen voor voor symptone dat waren oog trillen epleptische aanvallen snotteren en dergelijke
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Robinf20, als je even klikt op de button "reacties" onder het antwoord van Melody123, daar kun je uitgebreide informatie van Pascalc vinden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dat hikken....kan er niets in zijn keel/ luchtpijp dwars gezeten hebben????

Antwoorden (2)

Verschijnselen bij vergiftiging kunnen zeer uiteenlopen. Van braken en sloomheid tot ernstige zenuwverschijnselen (krampen, trillingen, oogboltrillingen, omvallen etc.)

dit klinkt vreemd maar je kan hem ook naar de dierenarts brengen voor autopsie.
dan weet je wel wat er gebeurd is.

Toegevoegd na 1 minuut:
heb jij zijn / haar lichaamje nog ?
anders kan hij niet onderzocht worden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja ik weet dat deze mogelijkheid bestaat maar ik ben helaas niet in de financiële mogelijkheid om dit te kunnen doen... Om het scenario nog wat duidelijker te stellen,
ik vond mijn kater in het gras bij mijn huis, wazig voor zich uit starend, net alsof hij van de wereld was en nam hem uiteindelijk zelf mee naar binnen. Hij wilde niet eten of drinken, kon moeilijk tot niet overeind staan en hij maakte steeds een soort hikkend geluid. Ik heb hem wat wat dekens in een kartonnen doos gelegd en ben er de hele nacht bij gebleven. De symptomen werden steeds wat erger waarop ik om 8 uur s'ochtends besloot de dierenarts te bellen, hoewel dit voor mij financiël een moeilijk geval was, alleen een paar minuten later was mijn kat al gestopt met ademen, van het één op het andere moment dood gegaan, met veel pijn, wat bij mij het meeste losmaakt...
Het zou slakken gif kunnen zijn.
"SLAKKENGIF (METALDEHYDE)
De verschijnselen zijn neurologisch van aard: dronkemansgang, spiertrillingen, snelle bewegingen van de pupil in het oog, krampen en toevallen. Er is geen specifiek antidoot en de behandeling kan alleen maar ondersteunend zijn (anti-epileptica). Meestal is het nodig het dier op een intensive care op te nemen, maar dan nog is de kans op genezing niet al te groot"

Er zijn tal van mogelijkheden, zie link.

"TOT SLOT
Deze opsomming van vergiftigingen is verre van volledig omdat er onnoemelijk veel giftige stoffen bestaan. Het is daarom zelfs voor een dierenarts onmogelijk om elke vergiftiging te herkennen en de passende therapie paraat te hebben. Er bestaat daarom het Nationaal Vergiftigingen Informatie Centrum te Bilthoven, waar dierenartsen dag en nacht terecht kunnen voor het opvragen van informatie. Voor u als eigenaar is het van belang om, als u uw dier van een vergiftiging verdenkt en u heeft de verpakking van het gif, deze altijd mee te nemen naar de kliniek, zodat er zo gericht mogelijk gehandeld kan worden. Verder blijft voorkomen natuurlijk beter dan genezen. Probeer te voorkomen dat uw dier dingen van straat eet en pas heel goed op bij het bewaren en strooien van gif; gebruik gif alléén als het echt noodzakelijk is, en zorg dat uw dier daar nóóit bij in de buurt kan komen. Geef op eigen houtje geen geneesmiddelen, die eigenlijk niet voor dieren bedoeld zijn en wees kritisch bij de keuze van uw vlooienbestrijdingsmiddelen"