Waarom zwemt mijn sluierstaart steeds aan het wateroppervlakte?

Hallo,
Ik heb sinds een week 2 sluierstaarten tijdelijk in een 90l speciekuip.
Ik heb hier wat waterplantjes in zitten en een waterpomp.
omdat ik geen filter heb ververs ik het water elke dag zo'n 70/80%.

In het begin moesten de sluiers wennen aan het drijvende hikari voer wat geadviseerd werd op het forum, maar nu eten ze het wel goed.
Soms tuffen ze het uit en eten ze het later weer op.

Nu is het dus zo dat mijn Demekin steeds aan het wateroppervlakte rond zwemt en een beetje hapt.
Ik denk niet dat ze naar zuurstof hapt maar naar eten zoekt.
Maar omdat dit mijn eerste sluierstaarten zijn, weet ik dit natuurlijk niet zeker.
Omdat ik elke dag het water ververs lijkt het mij niet dat het aan vies/zuurstofloos water zal liggen.

Mijn vraag is dus, waarom zwemt ze zovaak boven, en hoelang zoeken de sluiers normaal gesproken naar eten ( als ze daarom boven zwemt)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
15.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze zoeken naar zuurstof. Bij dit gedrag denken mensen dat vissen naar eten zoeken, maar dat is dus niet zo.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar ik heb hiervoor express het fontijn/water pomp ding erin gedaan, deze zorgt ervoor dat er bellen onderwater ontstaan en ook dat het wateroppervlakte beweegt. Daarnaast ververs ik elke dag, dus dan voeg ik elke dag zuurstofrijk water erbij. Kan ik van die bruis schelpjes gebruiken? of is leveren die geen goede kwaliteit
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet er lucht doorheen pompen geen water. Ook moet je niet iedere dag het water verversen, alleen bijvullen. Kraanwater is niet goed voor vissen. Vedrer kan je het water filteren, alleen is dat niet echt nodig bij sluierstaarten. Ook moet je zorgen voor voldoende plantjes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oki, is een Hydro H2show bubbel maker genoeg om zuurstof in mijn bak te krijgen?
Deze vind ik namelijk wel heel mooi, alleen ik weet nie of deze voor voldoende zuurstof zorgt.
Anders ga ik deze morgen meteen halen

Antwoorden (4)

Ik denk toch dat het probleem bij het zuurstofgehalte in het water zit.
Een luchtpompje is ook prettig voor dat soort vissen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oké dus het is toch zuurstof gebrek.. hoe kan ik dit dan vermeerdere, kan dit met zo'n zuurstof schelp? Ik heb al bewegend wateroppervlakte en ververs elke dag, waarbij ik ook alle poep opstofzuig. dus dat doe ik in ieder geval al goed.
Vissen die bovenzwemmen zijn aan het eten of er is een gebrek aan zuurstof.
Sluierstaart hebben veel energie en zuurstof nodig omdat zij niet goed kunnen bewegen met hun staart. Het is dan ook van groot belang dat er genoeg zuurstof in het water zit. Een pompje brengt niet echt zuurstof in het water maar brengt wel de oppervlakte van het water in beweging waardoor het water zuurstof opneemt.
Zorg ook dat je water goed gezuiverd wordt want dat kan ook een zuurstofgebrek teweeg brengen
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn verschillende mogelijkheden, de meest waarschijnlijke zijn:

1. Een daadwerkelijk zuurstoftekort. Je kan dit oplossen met een luchtpompje maar ideaal is dat niet. Waterplanten die voor zuurstof zorgen lijkt mij als oplossing veel beter.
2. Een teveel aan CO2 waar de vis net als wij de ademhaling mee regelen. Aan de hand van je beschrijving weinig waarschijnlijk. Anders water eens testen om te zien wat je er aan kan doen.
3. Vergiftiging (een watertest kan uitsluitsel bieden, maar vandaar eigenlijk ook dat een goed ingedraaide filter een must is. Dagelijks zoveel water verversen belemmert eigenlijk de balans van het aquarium, zorgt voor stress en is niet zo optimaal als je ziet in wat voor hoog tempo vissen ammoniak uitscheiden via hun kieuwen. Als er geen aquariumfilter vol nitrificerende bacteriën aanwezig is, hoopt deze ammoniak zich op en vergiftigd de vis zichzelf.
4. Kieuwziekte. (veel verschillende mogelijkheden, na te gaan als je bovenstaande 3 mogelijkheden hebt uitgesloten).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ze zoeken echter niet naar eten,,het is een zuurstof tekort of ze zijn ziek,kijk eens goed naar de sluierstaart van de vis of alles nog heel is en geen stukjes of scheuren in zitten ,of rode bloedaderen door de staart ,vaak is het een aandoening,maar zeker niet dat ze naar eten zoeken