Met welke chloorhexidine kan ik een konijnenhok ontsmetten?

Ik heb drie konijntjes met een schimmelinfectie. De konijnen zijn behandeld met Imaverol en zo goed als beter nu. Nu wil ik hun buitenverblijf ontsmetten. Ik heb begrepen dat Halimid wel de bestaande schimmels maar niet de sporen zou aanpaken. Dettol en chloor zouden ook niet afdoende zijn. Volgens wat ik, al surfend gevonden heb, zou chloorhexidine het beste zijn. Nu heb ik dat gekocht. De apotheek verkocht het alleen in de vorm van mondwater en verzekerde me van dat die oplossing sterk genoeg zou zijn om het hok mee te ontsmetten. Ik heb ze daar (nadat ik ze eerst met allesreiniger (citronella) en vervolgens met water uit heb gedaan, mee schoongemaakt. Echter, het voelt nu wat vettig (door - wat ik later zag - de toegevoegde olie) en ik vraag me af of deze reiniging nu echt afdoende is. Wie kan mij daar een antwoord op geven???

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dettol is giftig voor (de meeste, dan niet alle) dieren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gloor en gloorhexidine is dat niet hetzelfde?

Antwoorden (2)

Maak het konijnenhok, en overal waar het konijn is geweest, grondig schoon met schoonmaakmiddel. De bodembedekking kun je het beste verbranden. Kan dat niet, stop dan de bodembedekking in een vuilniszak, bindt het dicht en zet het buiten bereik van je konijn. Daarna ontsmet je het hok met een ontsmettingsmiddel zoals Halamid, Dettol of alcohol. Ontsmettingsmiddelen doden geen oocysten, maar doden wel eventuele andere bacteriën.
Dan kun het hok, en overal waar het konijn is geweest, grondig reinigen met een goede stoomreiniger. Gesporuleerde oocysten kun je niet vernietigen met ontsmettingsmiddelen. Ze zijn alleen te vernietigen met vuur en stoom van minstens 120 gr. Celcius.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dettol vooral gebruiken als je voortaan alle beesten in dat hok dood wilt hebben. Halamid is ook zeer giftig....goed met water afspoelen.
Voor zover ik weet (maar neem voor de zekerheid even contact op met je dierenarts) kun je jouw konijnenhok ook schoonmaken met Imaverol. Succes ermee.