Hoe krijg ik mijn agapornis van een klein half jaar stil(ler)?

Mijn vriendin heeft een agapornis genomen en ik ben onlangs bij haar ingetrokken. Omdat ik in deze regio nog geen baan heb, ben ik veel thuis. De agapornis, die sinds maart hier in huis is, staat op een kast in de woonkamer. Als ik thuis ben, kan hij (of zij) gerust UREN achter elkaar schreeuwen/krijsen/piepen. Ik word hier knettergek van en zou graag van iemand horen hoe ik kan zorgen dat hij, op lange termijn, rustiger wordt. Een tip als "een doek erover heen" is dus niet geschikt voor lange termijn. Ik negeer hem al als hij krijst (op internet gelezen), maar dit helpt niet. Hij wordt alleen stil als ik hem eruit haal, maar ik zoek het niet om hem de hele dag achter m'n reet aan te hebben waggelen, z'n poepjes op te ruimen en hem constant in de gaten te houden (niet op de bank etc).

Ik hoop dat één van jullie DE tip heeft om de agapornis af te leren zo hard (en véél) te krijsen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
27K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
neem er een 2e agapornis bij en het probleem word een stuk kleiner.
heb ze vroeger zelf ook gehad en merkte dat ze gingen krijsen als er een parkiet in de buurt kwam.
ook bij lawaai,(stofzuigen,muziek,timmeren enz) gaan ze vaak krijsen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een 2de agarponis erbij? Loop je dan niet het risico dat ze het tegen elkaar gaan uitleggen en dus nog luidruchtiger worden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een tweede agapornis is wat ons betreft qua ruimte geen optie. Daarnaast zegt mijn vriendin dat ze minder tam worden en minder naar mensen trekken als er een tweede agapornis bij zit.
Ivana
10 jaar geleden
Inderdaad zal bij een tweede agapornis de band met de mens minder worden. Je vriendin heeft gelijk. Maar met een paar speeltjes in de kooi is dat niet het geval. Ze hebben bovenal behoefte aan aandacht van een levend wezen en speelgoed blijft toch een dood ding voor ze. In je eentje spelen is minder leuk.

Antwoorden (4)

Bedenk allereerst eens wat de reden is van het vele gekrijs.
Het zou zo maar kunnen dat het een schreeuwen is om aandacht, liefst van een soortgenoot, maar bij gebrek daaraan van jou.
Goede kans dat het beestje zich de tandjes verveelt.
Speel je met hem, en heeft hij speeltjes die je wisselt, en af en toe een wilgentak?
Zo'n vogeltje heeft ook z'n behoeften. Kom daaraan tegemoet, en hij zal rustiger worden.

Toegevoegd na 11 minuten:
http://www.licg.nl/kp/dieren/vogels/vogels/dwergpapegaai.html
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het beestje wil ik in de woonkamer houden.. Zodoende dat ik hem niet in een andere ruimte wil zetten. Als ik zelf soms voor enkele minuten de woonkamer verlaat gaat 'ie, zover het gaat, harder krijsen.. Bijna paniekerig..
Het zal inderdaad een letterlijke schreeuw om aandacht zijn; dan word hij stil. En vanaf 20:30 wordt ie stil.. Mn vriendin en ik halen hem.er 3 tot 6 keer per dag uit. In zijn kooi.zitten 3 stokken, een mineraalstick en een soort nep boomstam in een bocht. Van mijn vriendin mag ie verder geen speeltjes in z'n kooi, omdat ie er anders niet meer uit zou willen. Buiten de kooi heeft hij klein speelgoed om.in zn bek te houden, een trap en ons natuurlijk ;)
Rieneke1
10 jaar geleden
Lees de link eens goed door, en vooral ook: laat je vriendin hier eens aandachtig naar kijken.
Als je niet tegemoet komt aan de noden van een dier, dan vraag je om gedragsstoornissen.
Ivana
10 jaar geleden
Rieneke, dat schreeuwen kan je niet eens een gedragsstoornis noemen. In de vrije natuur krijsen ze net zo hard tot ze allemaal verzameld zijn voor de nacht (bijvoorbeeld). Bijna alle kromsnavels doen dat. Aangeboren gedrag dus.
Rieneke1
10 jaar geleden
Ivana, ik bedoelde ook niet te zeggen dat dat schreeuwen een gedragsstoornis is. Ik bedoelde dat je een verknipte vogel krijgt met verknipt gedrag, als je het beestje niet geeft wat het van nature nodig heeft. Verder heb je natuurlijk schreeuwen, en schreeuwen :)
Tien tegen een dat het een agapornis rosecolli is. Die schreeuwen het hardst. Dat is de groene met de rode kop. Het is de meest gehouden agapornis, maar ook de luidruchtigste.
Die kan je speeltjes geven wat je wilt, maar eenmaal gewend aan krijsen, zal je dat niet meer afleren. Ze willen een partner om aandacht aan te geven en van te krijgen, maar zelfs dan blijft het een lawaaierige vogel.
Het is niet alleen het lawaai, het is ook de door merg en been gaande toonhoogte. Sommige mensen kunnen daar echt ziek van worden.
Nee ik heb voor jou geen andere oplossing dan de vogel wegdoen of op een andere kamer zetten, maar als hij helemaal alleen zit wordt het alleen maar erger.
Ivana
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Op een andere kamer zetten lijkt me erg dieronvriendelijk, dan kan je het beestje idd beter wegdoen, hopelijk naar iemand die ze wel op een natuurlijke manier wil en kan houden.
Ivana
10 jaar geleden
Natuurlijk is dat dieronvriendelijk. Ik wilde er alleen maar mee gezegd hebben dat het pompen of verzuipen is. Zowel voor de vogel als voor de eigenaars. Ik heb ervaring met mensen die het geluid van een kromsnavel echt niet kunnen verdragen. Het is een natuurgeluid dat niet in onze huiskamers past als je niet voor de volle 100% voor kromsnavels gaat. Het extreme krijsen komt voort uit het natuurlijke krijsen wanneer de vogel gebrek heeft aan aandacht. Alleen een uurtje ermee spelen is echt niet genoeg, indachtig hun natuurlijke gedrag van uren aan de partner frunniken. Een tweede vogel zou het minimum zijn. Maar....ze zijn kieskeurig in hun partnerkeuze en zomaar een vogel erbij wil niet altijd garanderen dat de match geslaagd zal blijken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vind het inderdaad dieronvriendelijk om het beestje op een andere kamer te zetten. Helemaal omdat het niet MIJN beestje is, maar die van mijn vriendin. Zij zal hem dus ook niet weg doen, omdat ze gek van hem is. Ik wórd er gek van en vraag zodoende om jullie hulp. Het is goed om te weten dat krijsen erg natuurlijk is, ik heb weinig kennis van de agapornis (inderdaad een roseicolli). Een tweede vogel is voor mijn vriendin/ons geen optie qua ruimte, ook zegt mijn vriendin dat ze dan minder tam worden en naar mensen trekken (idem. met de speeltjes dus).
Ivana
10 jaar geleden
Inderdaad zal bij een tweede agapornis de band met de mens minder worden. Je vriendin heeft gelijk. Maar met een paar speeltjes in de kooi is dat niet het geval. Ze hebben bovenal behoefte aan aandacht van een levend wezen en speelgoed blijft toch een dood ding voor ze. In je eentje spelen is minder leuk.
Voor jou blijft er dus niets anders over dan te vragen of hij overdag toch wat speeltjes in de kooi mag. Ik kan me voorstellen dat ze de vogel wil houden, er zit dus voor jou niets anders op dan heel gauw een full-time baan zoeken. ;))
Een agarponis is geen stil dier. Ik hoop dat je daar op voorhand rekening mee hebt gehouden.

Te luidruchtig is natuurlijk ook niet goed en zoals je zelf al aangeeft wordt ie stiller als je met 'm bezig bent. Wat aangeeft dat het gekrijs waarschijnlijk uit verveling is. En voor die verveling is jou vriendin eigenlijk verantwoordelijk door 'm geen speeltjes te geven in z'n kooi! Probeer daarom veel met 'm bezig te zijn. Natuurlijk kan je niet van jezelf verwachten dat je altijd met 'm gaat bezig zijn dus zorg ervoor dat ie zich ook niet verveelt als jij geen tijd hebt om met 'm bezig te zijn, dus voorzie 'm toch maar van voldoende speeltjes in z'n kooi en spullen om zichzelf mee bezig te houden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
z'n vriendin heeft hem gekocht, dus hij kan er niet echt 'rekening mee houden'?
ik heb zelf een groenwangparkiet (pyrrhura hypoxantha), en die kan ook behoorlijk schreeuwen! vaak is het gwn een uurtje, s'ochtends, en/of s'avonds. als dit niet het geval is, kan het schreeuwen om aandacht zijn. halen jullie het beestje er wel vaak genoeg uit? is hij al tam? heeft hij/ zij water en voer? ik zou als hij nog niet tam is, het niet aanraden om er nog een bij te nemen, vooral omdat hij dan meer focust op zijn partner dan op jullie.. m'n vader heeft bv. birdie ( naam van m'n vogel ;p) leren fluiten, en nu is het al een stuk stiller, en schreeuwt ze vooral s'ochtends, en s'avonds gaat ze dan fluiten :) fuut- fiew hahaha.. miss is dit een oplossing? hopelijk gaat ze minder schreeuwen :)