Wie is verantwoordelijk voor de aidsbesmetting van mijn kat door een herplaatser uit asiel bij mensen die de kat niet hebben binnengehouden?

Het asiel was op de hoogte van de aidspositieve toestand van de kat die ze herplaatst hebben. De nieuwe eigenaars hebben de kat niet kunnen binnen houden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Allereerst, de test bij de dierenarts op Fiv is vaak vals positief.
Laat dus nogmaals testen door het bloed naar een lab te laten sturen door je dierenarts, zodat je zekerheid hebt.
Raak verder niet in paniek: goede kans dat je kat met de juiste zorg nog jaren kan leven.
Ook voor eventuele besmetting van je andere katten, zo je die hebt, hoef je niet te vrezen zolang ze het met elkaar kunnen vinden: ik heb twee aidskaters jarenlang in mijn groep gehad.

Dan de verantwoordelijkheid, dat is een moeilijke.
De eigenaren van deze kat zijn zeer onverantwoordelijk bezig geweest door de kat vrij naar buiten te laten.
Maar aan de andere kant, iedereen die zijn kat vrij naar buiten laat, accepteert daarmee het risico daarvan: je kat kan aids of leucose opdoen, aangereden worden, mishandeld of vergiftigd, zoekraken enz.
Weet je trouwens zeker dat de bewuste kat jouw kat besmet heeft?
In sommige buurten is het percentage Fiv-positieve katten alarmerend hoog.

Toegevoegd na 18 minuten:
http://www.buddykat.be/index.php?DocID=108
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ben ik gek als ik een euthanasiebeleid zou verwachten in een asiel als FIV geconstateerd wordt?
Rieneke1
10 jaar geleden
Ja, dan ben je behoorlijk overijverig bezig!
Fiv wordt niet overgebracht door het delen van eet- en drinkbakken, door het gezamenlijk gebruik van kattenbakken, of door het likken van elkaar.
Fiv is een zwak virus, wat niet snel wordt doorgegeven.
Zoals gezegd heb ik jarenlang aidskaters in huis gehad, te midden van gezonde katten.
Zolang er niet hevig gevochten of gepaard wordt is het risico nihil. Wel is het zaak deze katten alleen beschermd naar buiten te laten, in een ren of afgezette tuin, zodat ze niet middels vechtpartijen andere katten kunnen besmetten.
Deze katten kunnen nog jarenlang een alleszins acceptabel leven leiden.
Rieneke1
10 jaar geleden
http://www.buddykat.be/index.php?DocID=124
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar staat, zoals ik het lees dat je moet wachten met het spuitje totdat je de tweede uitslag weet. ?! "Wat doe je na 1 uitslag
GEEN beslissing nemen over leven/dood. De beslissing is zo enorm confronterend en alles beslissend, wacht nog even..." (we wachten dus met het spuitje tot uitslag 2, of mis ik wat?). Heb er nou wat over gelezen (kende het hele begrip niet) en zie ook in dat het niet hoeft (spuitje), maar het is zeker geen gekke gedachte, zo blijkt ook uit de eerst zin van: Stichting FIV-FeLV stelt zich als doel katten op te vangen met het dodelijke FeLV virus (leucose) en kattenaids (FIV). In plaats van een spuitje, krijgen deze katten aandacht, goede voeding en medische zorg in een huiselijke omgeving. Het is en blijft dus de eerste gedachte...de normale gang van zaken wellicht?
Rieneke1
10 jaar geleden
Helaas zijn sommige dierenartsen, en ook baasjes soms geneigd meteen euthanasie toe te passen, maar dit is uit onwetendheid.
Zoals gezegd kan het beestje vaak nog jaren mee.