Moet ik er nog 2 cavias bij? (zie uitleg)

We hebben nu 3 cavias (2mannetjes en een vrouwtje) en een konijn. Het vrouwtje en het konijn zitten samen in een hok en kunnen echt niet meerzonder. Allebei de mannetjes moesten helaas sinds kort uit elkaar, omdat ze contstant aan het vechten waren en ik bang ben dat er iets met ze gebeurt. Nu zitten ze wel alleen in een hok, maar in de ren met het konijn. Ze vermaken zich prima, en ik ben dan ook non stop bij ze. Maar nu ben ik toch bang dat ze depressief ofzo worden. Maar er komen over een paar weekjes al baby cavia"s aan. Dus mijn vraag is:
Zou ik bij beiden(de mannetjes) nog een vriendje erbij zetten? En zo ja, welk geslacht dan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (4)

Een combinatie van beertje en zeugje is het beste of een beertje met meerdere zeugjes. En ja, cavia's kunnen wel alleen maar je doet ze veel plezier met een vriendje of vriendinnetje. Als ik jou was... Op naar de dierenwinkel! Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cavia's vinden het niet altijd fijn alleen te zitten. Nou is overigens een konijn met cavia geen goede combinatie. Ze kunneb niet met elkaar "praten" en een konijn kan met zijn achterpoten perongeluk de cavia dood stampen.

Her beste is natuurlijk de mannetjes casteren en beide dab een vrouwelijje vriendin geven.
Wat ook nog wel goed wil gaan is allebei een jong beertjes geven al vriendje. Maar dan moeten ze niet naast her vrouwtjes cavia zitten wat dat kan dat ruzie gaan veroorzaken.

Maar ik snap nu ook wel waarom je mannetjes cavias zijn gaan vechten! Je heb ze uit elkaar gehad om je vrouwtjes cavia te laten dekken.
Dat is iets wat je absoluut niet moet doen daarna kan je ze niet meer bij elkaar zeten!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wacht met nog een vriendje erbij plaatsen want je schrijft dat er binnenkort kleintjes komen en daarvan kun je als er beertjes bij zitten vanaf 4 weken oud bij de grote beer plaatsen,geen zeugjes want anders worden de kleine zeugjes te snel zwanger.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
helaas, helaas. de mannetjes kunnen nooit meer samen; ook niet met ander mannetje want er huppelt een zeugje. beide heren willen deze dekken en een beer gunt een andere beer niet zijn zeugje. je zult continu ruzie blijven houden.
de enige oplossing is beide heren een dame geven (en dan man castreren want anders heb je steeds jongen). en als je dat niet wilt kun je de heren nog altijd naar een knaagdierenasiel brengen. daar wordt weer een goed huis voor ze gezocht.
persoonlijk zou ik geen konijn en cavia samen doen want deze dieren "spreken"beide een andere taal en het gedrag is ook verschillend (konijn kan stampen bij gevaar en dat kan je je cavia kosten).
lees eens op www.asielgoofy.nl daar staat veel over deze dieren.