Hond aan de pil?

Zijn er mensen die ervaring hebben met een hond die aan de pil is?
Wij hebben een teef en een reu maar willen nu nog geen pups omdat de teef te jong is. Maar kun je de teef gewoon de pil van een mens geven? Wie heeft hier ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.5K

Antwoorden (8)

Niet doen! De pil van een mens is niet bedoeld voor honden. Al was het maar vanwege de dosering.

Voor deze vraag ga je naar een professional: de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, je kunt 'de pil' als anticonceptie niet aan een hond geven. De pil die vrouwen gebruiken is afgestemd op de hormoonhuishouding en menstruatiecyclus van een mens, deze is bij een normale cyclus ca. om de 28 dagen. Een hond wordt om de 5 á 8 maanden loops. Je kunt bij de dierenarts na de eerste loopsheid de prikpil halen, deze wordt om de 5 maanden toegediend door de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er nu een nieuw medicijn op de markt om de reu tijdelijk onvruchtbaar te maken.
Het is een oplosbaar implantaat met de werkzame stof desloreline. Het Gonadotrofine Releasing Hormoon (GnRH) agonist desloreline vermindert tijdelijk het seksueel gedrag van de reu en de zaadcelproductie.
De werking begint in het algemeen na 4 tot 6 weken na implantatie en houdt minimaal 6 maanden aan. Bij de meeste kleinere honden (<10 kg lichaamsgewicht) kan de werking wel meer dan 12 maanden aanhouden. Tijdens de werking neemt de omvang van de teelballen met ongeveer 30% af. Een toename in de omvang van de teelballen wijst erop dat het implantaat uitgewerkt raakt. Na uitwerking van het implantaat zullen de teelballen geleidelijk weer hun oorspronkelijke omvang bereiken.
Het implantaat wordt op dezelfde wijze geplaatst (onder de huid tussen de schouderbladen) als een identificatiechip, maar het implantaat lost vanzelf op en een identificatiechip niet.

Toegevoegd na 44 seconden:
geen pillen geven die voor mensen bedoeld zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het meest gezonde voor de teef is, haar gedurende de loopsheid gescheiden te houden van de reu en buiten aan de lijn te houden.
Bij langdurig gebruik kan anticonceptie voor de hond baarmoederontstekingen veroorzaken.
In overleg met de dierenarts kan tijdelijk de prikpil worden voorgeschreven, maar de loopsheid voorafgaande aan de dekking moet ze toch door. Ze moet een normale loopsheid gehad hebben.

Als het gaat om een rashond waar echt mee gefokt wordt, is dit de gangbare manier: minimaal twee of drie normale loopsheden en daarna een dekking.
Als het gaat om een bastaard, laat haar dan rond de 100e dag na haar eerste bloedingsdag castreren, dan heeft de teef het minste last van gedragsveranderingen en bastaards zijn er genoeg op de wereld.

Ook bij het fokken met rashonden moet je de regels van de rasvereniging aanhouden. Door onkundig fokken et willekeurige dekreuen wordt er al erg veel schade aangericht.

Toegevoegd na 2 minuten:
et=en
Ivana
14 jaar geleden
NOOIT humane medicijnen aan dieren geven, dit kan fataal aflopen!
zo kan een paracetamolletje de lever van een kat zodanig beschadigen dat deze er aan overlijdt.
in een bericht hierboven wordt suprelorin genoemd, dat lijkt me een betere optie.
bespreek het eens met je dierenarts.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn Prins 3 is aan het einde van zijn leven en heeft een beetje pijn. De dokter schrijft hem mexolicam voor, Bij de dieren apotheek zeer duur, bij mijn eigen apotheek een schijntje. Hij krijgt nu van ons gewoon een omgerekende dosis van het mensen middel.
Rieneke1
14 jaar geleden
ik begrijp je reactie niet zo goed pineut, sorry.
is prins een hond of een kat?
meloxicam is een pijnstiller/ontstekingsremmer, geschikt voor honden en katten, en is veilig mits goed gedoseerd.
dat goede doseren is van belang, want de werkzame dosis zit dicht tegen de toxische dosis aan.
hopelijk gaat jouw dier nog even pijnvrij mee!
Er zijn al heel lang pillen om de vruchtbaarheid van een teefje te voorkomen. Wij gebruikten dat al bij Prins 1 en Moeke; we zijn nu aan het einde van Prins 3 aanbeland.

Het enige waar je rekening mee moet houden is dat als ze een vaste relatie heeft, dat het reutje zijn pleziertjes buiten de deur gaat zoeken.
Bij Prins 1 met Moeke was dat triest om te zien: ze waren dag en nacht samen, maar toen moeke aan de pil ging, verloor Prins 1 alle belangstelling en ging alleen de hort op, waardoor Moeke de geestelijke vernieling in ging. Pas nadat de pil was uitgewerkt waren ze weer onafscheidelijk samen

Maar ja, pups verdrinken is ook geen vreugde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien een beetje kort door de bocht, maar als je zo'n vraag op een forum stelt en niet weet dat je medicijnen voor mensen niet aan dieren mag geven, waarom wil je dan uberhaupt straks een nestje van de honden? Hier komt zoveel bij kijken waar je je vooraf wel in dient te verdiepen. Weet dus waar je aan begint.

Ik zou beide dieren gewoon laten castreren en het fokken aan deskundigen overlaten.

Misschien ben ik wat hard, maar veel mensen beginnen aan nestjes zonder te weten waar ze aan beginnen. Met als gevolg dat de asielen overvol raken.

Voor medische vragen.........altijd contact opnemen met je dierenarts. Hoewel hier op het forum veel mensen zitten met dierenkennis, blijft de dierenarts de aangewezen persoon om je vraag aan te stellen. Hij kan je beter vertellen wat de voor en nadelen zijn van anticonceptie bij dieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet doen!! je gaat de hond vergiftegen