Wie is aansprakelijk als je hond op de werkvloer schade veroorzaakt?

Ik wil graag mijn hond meenemen naar mijn werk, mijn werkgever is echter bang dat hij aansprakelijk kan worden gesteld als mijn hond iets sloopt of iemand zou bijten. Is het niet zo dat mijn hond onder mijn aansprakelijkheidsverzekering valt ook al is hij op de werkvloer?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (4)

Je moet het voor de zekerheid nog even checken, maar in de meeste gevallen vallen honden (en andere huisdieren) gewoon onder je aansprakelijkheidsverzekering (WA dus). Dus het wordt afgehandeld alsof je kind de schade zou hebben veroorzaakt.
Wel kun je lastige vragen verwachten of de hond wel goed afgericht is, of hij aan de lijn zat etc.

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor de duidelijkheid: ik bedoel dus dat de eigenaar aansprakelijk is en dat het onder zijn WA-verzekering zou vallen, indien er wat gebeurt.

Als jouw hond een klant van je werkgever zou bijten of een eigendom van een klant zou beschadigen, dan zou de werkgever aansprakelijk gesteld kunnen worden, maar hij kan het meteen doorschuiven jaar de WA-verzekering van de eigenaar van de hond.

Maar als je werkgever al aangeeft dat hij het niet wil hebben, zou ik het gewoon niet doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
grote kans dat jouw verzekering niet wil betalen en het toch probeert door te schuiven naar jouw werkgever omdat hij op het moment dat hij toestemming geeft aan jou om je hond mee te nemen verantwoordelijk gesteld zal worden voor de aanwezigheid van de hond en dus voor wat de hond "aanricht". veel getouwtrek en gebakkelei en of er uiteindelijk een verzekering zal zijn die gaat betalen...... wil je het zeker weten? leg het dan aan je verzekering voor.
"De vereiste maatregelen zijn alle maatregelen die een werkgever redelijkerwijze moet nemen ter bescherming van de veiligheid en gezondheid van de medewerker. Het gaat hier niet alleen om maatregelen die mogelijk uitdrukkelijk uit de wet voortvloeien, maar ook om maatregelen die nodig zijn om een bepaald gevaar te ondervangen waarmee de werkgever bekend had moeten zijn. De maatregelen die de medewerker redelijkerwijze van de werkgever kan vergen is niet gelijk aan de maatregelen die de werkgever moet nemen op grond van de Arbowet. Soms zijn de eisen lager. Vaker zullen de eisen hoger zijn dan het wettelijke minimum. Het spreekt niet voor een werkgever als hij de Arbowet niet zorgvuldig naleeft. Dat verzuim betekent evenwel nog niet dat de werkgever steeds aansprakelijk is. Het gaat erom of de werkgever die maatregelen heeft genomen die medewerkers redelijkerwijze van hem kunnen verlangen. Daarbij wordt rekening gehouden met de aard van de arbeid. Een medewerker die gevaarlijk werk doet, kan van zijn werkgever vaak verdergaande maatregelen verlangen ter beperking van de risico’s die hij loopt.

Voorbeelden van te treffen maatregelen

Gebruik van beschermingsmiddelen, zorgvuldige inrichting van de werkplaatsen en niet of beperkt gebruiken van bepaalde risicovolle grondstoffen en machines. Het geven van voorschriften hierover en tevens regels over hoe het werk verricht moet worden."

Kortom, een werkgever moet van alles doen om maar te voorkomen dat hij kan worden aangesproken als het om wat voor reden dan ook fout gaat. Stel dat iemand wordt gebeten door je hond. Dan kan de gebeten persoon proberen de werkgever aansprakelijk te stellen: hij is het immers geweest, die goedgekeurd had dat er een hond op de werkvloer aanwezig was, die er niet thuishoorde.

Naar mijn mening doet een werkgever er verstandig aan om niet toe te laten dat huisdieren naar de werkplek worden meegenomen, een uitzondering voor een blindegeleidenhond daargelaten. Een werkplaats is geen asiel. Net zomin als een werkgever hoeft te accepteren dat je in een leeg hoekje van je werkplek een box parkeert om de baby in te stallen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een bron erbij zou wel fijn zijn. http://www.arbeidsrechter.nl/aansprakelijkheid-werkgever-schadevergoeding-werknemer-ongeluk-maatregelen
Computoon
10 jaar geleden
Burgerlijk wetboek, hoofdstuk 7, artikel 658. Zie met name lid 1 en 2. Werknemers die honden toelaten -ik geef toe, het is een kwestie van interpretatie-, treffen niet zodanige maatregelen 'als redelijkerwijs nodig is om te voorkomen dat de werknemer in de uitoefening van zijn werkzaamheden schade lïjdt". Artikel 658 (BW) 1. De werkgever is verplicht de lokalen, werktuigen en gereedschappen waarin of waarmee hij de arbeid doet verrichten, op zodanige wijze in te richten en te onderhouden alsmede voor het verrichten van de arbeid zodanige maatregelen te treffen en aanwijzingen te verstrekken als redelijkerwijs nodig is om te voorkomen dat de werknemer in de uitoefening van zijn werkzaamheden schade lijdt. 2. De werkgever is jegens de werknemer aansprakelijk voor de schade die de werknemer in de uitoefening van zijn werkzaamheden lijdt, tenzij hij aantoont dat hij de in lid 1 genoemde verplichtingen is nagekomen of dat de schade in belangrijke mate het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van de werknemer. 3. Van de leden 1 en 2 en van hetgeen titel 3 van Boek 6, bepaalt over de aansprakelijkheid van de werkgever kan niet ten nadele van de werknemer worden afgeweken. 4. Hij die in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf arbeid laat verrichten door een persoon met wie hij geen arbeidsovereenkomst heeft, is overeenkomstig de leden 1 tot en met 3 aansprakelijk voor de schade die deze persoon in de uitoefening van zijn werkzaamheden lijdt. De kantonrechter is bevoegd kennis te nemen van vorderingen op grond van de eerste zin van dit lid.
Jij bent ten alle tijde verantwoordelijk voor de schade doe je hond, mogelijk, aanricht. Je baas kan hier niet verantwoordelijk voor worden gesteld. Je hond moet ook altijd bij je WA inzitten, anders word jij persoonlijk aansprakelijk gesteld.

Kan me wel indenken dat collega´s je baas verantwoordelijk stellen omdat hij toestemming gegeven heeft dat er een hond aanwezig mag zijn, maar voor de financiële gevolgen moeten ze dan toch bij jou zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet niet hoe het met collega's zit, maar het lijkt mij dat klanten geen boodschap hebben aan het feit dat de hond niet van jouw werkgever is.
Dus als de hond schade aanricht aan de klanten of hun bezittingen, lijkt mij dat jouw werkgever voor de schade opdraait.
Of die het al dan niet kan verhalen op jouw is niet het probleem van de klant.
Vooropgesteld dat je werkgever toestemming heeft gegeven dat je je hond mee mag nemen naar je werk.