Hoe " spinnen" katten eigenlijk?

Ik bedoel dus: waar " doen" ze het mee en wat veroorzaakt dus dat snorrende geluidje?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Spinnen ontstaat door een aanhoudende vibratie tijdens het in- en uitademen. Door het plotse vormen en loslaten van druk tussen de stembanden wordt het geluid gegeneerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De wetenschap heeft tot nu nog niet met zekerheid kunnen aantonen hoe katten spinnen. Er zijn verschillende theorieën in omloop:
[bewerken] Vibrerend strottenhoofd

Katten spinnen door hun strottenhoofd op een bepaalde manier te doen vibreren. Een mechanisme in de hersenen zendt via de zenuwen signalen naar het strottenhoofd om de luchttoevoer enkele keren per seconde ritmisch af te snijden.
[bewerken] Trillende ader

De kat kan een grote ader, die over het middenrif loopt, laten trillen door spieren samen te trekken.[1]
[bewerken]
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat weet niemand, de frequentie is namelijk slopend. Mercedes (auto's) heeft daar zelfs een hoge premie opgezet daar dit ook dieselmotoren sloopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als aanvulling op het antwoord van jelle: het spinnen wordt gebruikt om een gemoedstoestand van de kat weer te geven.
vaak zijn spinnende katten genietende katten.
soms spinnen katten bij extreme pijn, of als ze stervend zijn.
het vermoeden bestaat dat ze dit doen om zichzelf gerust te stellen.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet echt antwoord op de vraag maar waardevol, vind ik. De 'donkere' kant van het spinnen is maar weinig bekend.
+
Rieneke1
14 jaar geleden
nou, de subvraag is: wat veroorzaakt het snorrende geluid.
dat is een samenspel van psychische en lichamelijke factoren.
jelle belicht het lichamelijke deel, en ik het psychische.
zo maken we samen het perfecte antwoord :) dank voor de plus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een bus en als een zere vinger!
Het is een trillen van een (onder)deel van de luchtpijp... Wat precies is niet duidelijk onder wetenschappers...

Het spinnen is een afstemming van katten op liefde... De kat stemt zich af op de mens en ervaart de liefde van die mens... Dat uit een kat door iets in het luchtkanaal te laten trillen... Het is afstemming van de kat op de liefde van de mens waar die op ligt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger in een informatieve tekenfilmserie werd mij verteld dat katten twee stembanden meer hadden en deze gebruikten voor het spinnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze doen dat door de snorharen ik kan dat weten want ik verzorg katten