ik heb net een kat geadopteerd maar hij blaast soms naar mij, wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
j5m
10 jaar geleden
Als je de kat aan wil kijken dan knipper af en toe met je ogen
werkte prima met mijn asielkat.

Het beste antwoord

Geef hem de tijd om aan de nieuwe situatie te wennen. Vooral niet dwingen, dus niet oppakken en aandacht eisen. Zorg dat hij lekker/goed voer krijgt. Dat je op twee plaatsen een schone kattenbak neerzet zodat hij de plaats kan kiezen waar hij zijn behoefte veilig (voor zijn gevoel) kan doen en zet ze vooral niet in de buurt van het eten en drinken.
Beweeg je rustig en doe gewoon wat je altijd doet. Eventueel kan je zachtjes praten tegen het dier, maar je moet hem niet aankijken, daar wordt hij ook angstig van.
Alles komt goed als je maar een paar dagen geduld hebt, misschien nog iets langer.
Veel succes, het draait wel bij. Als je bij de dierenwinkel een flesje feliway haalt (kunstmatige feromonen, geruststellende hormonen) dan help je het beestje nog een beetje meer.
Ivana
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dit is een hele goede tip maar mijn prutske gaat al een dag niet naar de kattenbak, weten jullie daar ook nog tips voor?
Ivana
10 jaar geleden
Het kan zijn dat hij zijn geur niet wil achterlaten daar waar hij zich onveilig voelt. Kans dat hij stiekem naar de bak gaat als alles stil is in huis. In het wild laten dieren ook hun behoefte niet 'los' als de vijand op de loer ligt. Er gebeurt dus niets als hij het 24 uur ophoudt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
goed idee, dit is het beste antwoord. Ze is nu al redelijk rustig geworden, het flesje feliway helpt echt!

Andere antwoorden (4)

probeer hem toch op te pakken en te aaien , als dat niet lukt zal ik hem in een snoepje geven zodat hij weet dat jij goed bent dan vertrouwt hij je
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wanneer een kat blaast, dan is hij angstig. Hij kent jou nog niet goed. Wanneer je bij hem in de buurt bent, dan kun je het best heel rustig zijn en hem negeren. Gewoon je eigen gang gaan zodat hij aan jou went.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana zei al 'niet aankijken', en dat is omdat het recht aankijken van een kat agressie betekent.

Wat wel goed werkt is als je je kat aankijkt met halfdichte ogen, en dan heel langzaam en uitgebreid met je ogen knipperen, er tussendoor even naar hem kijken met halfdichte ogen, dan weer heel langzaam knipperen, je ogen ook een seconde of zo dichtlaten.

Doe dit iedere keer als je kat en jij dicht genoeg bij elkaar zijn zodat hij je duidelijk kan zien. Dit langzame knipperen is het universele katten-teken van 'ik-heb-helemaal-geen-agressieve-bedoelingen-met-je'. Als je het een paar keer goed hebt gedaan, zal je kat hetzelfde doen, waarna hij/zij/ zeker weet dat hij/zij helemaal veilig is bij je.

Ik heb een paar url's bijgevoegd van Jackson Galaxy die 'My Cat From Hell' presenteert.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
eigenlijk hoef je haast niks te doen alleen maar het de tijd te geven de kat zal vanzelf aan jouw wennen ook moet je zorgen dat de kat zich niet verveeld dus geef hem veel speeltjes en lekkere snoepjes als je samen met hem probeert te spelen zal hij uiteindelijk toegeven dus speel met hem en geef hem snoepjes want dat schept een leuke band. succes !! (en wees niet bang als hij niet wil spelen) geef het gewoon tijd en dan komt het vanzelf wel goed
veel plezier!!!