Waarom verhongert mijn kat liever dan dat ze iets eet wat niet haar favoriete voer is?

Mijn lapjeskat van zeventien verhongert liever dan dat ze iets eet wat niet haar favoriete voer is. Ze heeft jarenlang heel dure brokken gegeten tot ze op een dag ineens weigerde die te eten. Eigenlijk weigerde ze toen pertinent alle brokken. Ik moest dus per se natte voeding voor haar kopen, want het enige wat ze at was vleesbeleg, ham en zo. Ondertussen kermde ze toen wel en staarde ze me zo een uur aan. Ze wilde dus dolgraag eten, maar even die brokken eten ho maar. Oké, dacht ik toen, het zal wel met ouderdom te maken hebben en ze zal die harde brokken wel niet zo goed meer aan kunnen. Ik ben toen overgestapt op natvoer.

Nu is het al een aantal keer voorgekomen dat ze ineens weigert een bepaalde soort te eten, die lust ze dan niet blijkbaar. Ook is ze bepaald voer wat ze voorheen heel lekker vond ineens zat en dat weigert ze dan ook compleet te eten. Wat ik zo gek vind aan dit verhaal, is dat ik er bijna van overtuigd ben dat ze zichzelf echt liever zou uithongeren als ik niet slaafs naar de winkel fietste om weer 'lekker' voer voor haar te halen. Ik heb weleens op 's zondags alleen een blik van dit of dat en dan heb ik echt een probleem als ze het net niet lust, of niet meer wil eten. Ze vraagt me duidelijk en opvallend om eten, ze heeft zelfs weleens echt lopen schreeuwen. Toch heb ik niet het idee dat het complete manipulatie van haar is. Als ze de hele dag niet eet omdat ze niet krijgt wat ze wil, gaat dat toch vrij ver.

Sterft ze echt liever een pijnlijke dood?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
25.1K

Antwoorden (5)

Katten zijn rare beesten, Ik zelf heb ooit de kat door vakantie van mijn broer te logeren gehad , En deze at ook niet, Ik dacht dat hou ik langer vol dan jou. Mis..... na , volgens mij iets van 10 dagen was hij zo afgezwakt dat hij door zijn pootjes zakte , en nog wilde hij niet eten, In dit geval probeerde ik wel alles qua voer. Naar de dierenarts met hem gegaan, En deze had hem eigenlijk al opgegeven. Toch nog een melk met vissmaak bij de arts gekocht...............En met hem naar het huis van mijn broer gegaan Bleek hij heimwee te hebben, (en had wellicht stress van mijn kat gehad) Hij was nog niet in zijn bekende omgeving, en hij begon te eten (voor zover hij er nog in staat in was) , Uiteindelijk is het goed gekomen. Kort om .....Ja een kat kan zich dood verhongeren.)

Toegevoegd na 20 minuten:
Antwoord op de letterlijke vraag van het waarom, Is dat katten geen link leggen tot het niet eten.... en pijn/dood. (is ze ook niet uit te leggen)
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oh, zo'n kat hebben mijn ouders ook gehad! Die had zo'n heimwee naar mijn moeder toen mijn ouders op vakantie waren naar Texel dat mijn vader terug is gegaan naar het vaste land en haar mee heeft genomen naar Texel (illegaal, want er mochten geen katten zijn op de camping, haha). En toen? Eten, blij zijn! En binnen een paar dagen was ze weer de oude.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Erg sneu. Dan kan je inderdaad maar het beste terug naar huis.
Je hebt een oude poes van 17 die geen tanden meer heeft [behalve haar hoektanden].

Prima dat je eerst bij de dierenarts bent geweest, die gelukkig niets kon aanwijzen behalve het gebrek aan gebit...

Een oud dier dat jaren iets wel at, kan in dit geval aantoonbaar : GEEN TANDEN!! ineens weigeren iets te eten. Nat voer is natuurlijk voor poes het makkelijkst/prettigst en zeker minste pijnlijk om te eten...
Wat je daar niet van begrijpt, dat begrijp ik niet.
Stel je hebt geen tanden meer en je krijgt alleen maar harde brokken die je moet kauwen tussen je kaken: DAT DOET PIJN!! Op een dag zou jij ook zeggen : Ho nou, Nu Niet Meer!! Dat Doet Pijn!!

Bovendien zijn oude dieren net als oude mensen gewend wat ze gewend zijn, dat moet je alleen maar veranderen ALS ZIJ HET FIJN VINDEN, niet omdat het voor ons/jou makkelijk is...
[MaskAndMa, één blik voer in de kast is wel erg weinig hè, dat is geen voorraad.]

Toegevoegd na 7 uur:
Oké, verkeerd gelezen!
In dat geval is het 't karakter van de kat, eigenzinnig, niet geheel onbekend bij oudere katten. Ik heb nu een 10 jarige kater die sinds een tijdje dezelfde trekken begint te vertonen als een andere kater die ik had [bijna 22 geworden],
Ik zei altijd: 't zijn net mensen, ze weten was ze willen en bij de meeste mensen krijgen ze het ook voor elkaar [bij mij ook hoor!].

Let wel op, katten hebben een zo klein maagje, dat ze 15 tot 20 keer per dag iets moet eten, doen ze dat niet, dan is het snel : einde verhaal, dus houd er erg in s.v.p. en natuurlijk dagelijks een bak vers water.

Wat ik doe bij mijn kater is het voedsel variëren, smaken en kleine blikjes, maar ook af en toe als ik bijv. kip eet, een stukje zachte filet [gebraden], wel zacht hij kan nog slecht kauwen. Of soms een mals stukje rundvlees [rauw] of bij vis [gebakken] een zacht stukje geen harde buitenkant... geef niet te veel, maar genoeg dat het lekker is, in kleine "hapklare" brokjes.

Hopelijk werkt dit beter en 17 jaar is een hele leeftijd hoor, eigenlijk heeft ze zich allang het recht verworven om een sikkeneurige oude poes met eetprobleempjes te zijn!! :)))
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Natuurlijk begrijp ik dat ze geen brokken meer at. Ik begreep ook dat dit vast iets met haar tanden te maken zou hebben, of met het gebrek daaraan. Daarom ben ik vanaf die tijd ander voer voor haar gaan kopen. Mijn vraag gaat niet over brokken, maar over haar overall kieskeurigheid en haar beslissing om totaal niet te eten als ze niet krijgt wat ze wil. Die brokken krijgt ze al een paar jaar niet meer. En als ze weer eens niet blij is met dit of dat vlees of zelfs een heel pak met zakjes vlees, dan ga ik alsnog iets anders voor d’r halen. Maar ik ben wel nieuwsgierig hoe het kan dat ze zo star is met het eten, ook met het eten dat ze dus makkelijk kan eten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oké, verkeerd gelezen!
In dat geval is het 't karakter van de kat, eigenzinnig, niet geheel onbekend bij oudere katten. Ik heb nu een 10 jarige kater die sinds een tijdje dezelfde trekken begint te vertonen als een andere kater die ik had [bijna 22 geworden],
Ik zei altijd: 't zijn net mensen, ze weten was ze willen en bij de meeste mensen krijgen ze het ook voor elkaar [bij mij ook hoor!]. Let wel op, katten hebben een zo klein maagje, dat ze 15 tot 20 keer per dag iets moet eten, doen ze dat niet, dan is het snel : einde verhaal, dus houd er erg in s.v.p.
Herkenbaar probleem.

Heb je al zijn bloed laten controleren op een nierprobleem?
Dit is een tijdje geleden bij mijn kat gedaan en er kwam inderdaad een nierprobleem uit.
Hij wilde ook niet eten,ja één of twee hapjes en dan hield het op,het maakt niet uit welk voer ik gaf,maar katten moeten wel blijven eten want anders krijgen ze leververvetting.

Na speciaal dieetvoer voor de nieren en medicijnen gaat het een stuk beterder,alleen het dieetvoer moest hij niet meer dus dan maar gewoon voer,maar ook nu nog neemt hij maar een paar hapjes.
Ik ben erachter gekomen dat het helpt om hem steeds een paar brokjes op de grond te geven als hij in de buurt is en dan eet hij wel.
Het maakt mij niet uit op welke manier hij nu eet,als hij maar eet,misschien kun je dit ook eens proberen.
Ove het algemeen zijn katten ontzettende zeikerds met eten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarschijnlijk zit er bij de kat iets dwars, kan ook liggen aan de leeftijd natuurlijk. Misschien pijn aan de tanden of de keel. Je moet wel verdomde goed oppassen, dat de kat wel gaat eten, want wanneer een kat een paar dagen niet gegeten heeft, raakt ie "over" de honger heen en eet dus helemaal niets meer. Probeer op allerlei manieren of het beestje toch nog iets wilt eten, desnoods een beetje leverpastei ofzo. Smeer het op zijn pootje, dan moet ie het er wel vanaf likken, want ze hebben een hekel aan vieze pootjes.
Succes met het voeren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
nee ze sterft natuurlijk liever niet maar katten zijn heel kieskeurige eters dus als je een kat eten geeft wat ze niet lekker vind eet ze het liever niet.( bijv.: als iets niet lekker vind eet je het ook liever niet )