hoe kan ik mijn hond leren spelen?

ik heb voor mijn hond een touwtje gekocht , en hij speelt er wel mee maar snapt niet dat hij erin moet bijten .
hoe kan ik dit leren?

Toegevoegd na 1 minuut:
hij weet dus niet dat hij hem moet pakken , het is een touwtje waar je aan moet trekken

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op welke manier speelt hij er wel mee?

Antwoorden (3)

In de meeste gevallen kan je dieren iets leren door klassieke conditionering: als de hond (toevallig) doet wat jij graag wilt beloon je hem d.m.v een snoepje bijvoorbeeld. Na een tijdje zal hij dit vanzelf gaan doen en waarschijnlijk zal hij ook doorhebben dat hij ermee kan spelen zonder dat hij het voor een snoepje zal doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik doe niet aan minnen dus geef ik het ook nu niet maar een hond een snoepje geven om te leren spelen gaat mij wel wat ver. Je kunt de pup wel aanmoedigen door op een speciale toon te zeggen,braaf,knap of iets in die geest.Onderstaand antwoord vind ik persoonlijk beter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nog een korte toevoeging. Je moet wel veel geduld hebben dus niet na een paar minuten al opgeven en een aantal keer per dag oefenen afgewisseld met andere speeltjes. Hoe jong is jouw hond?
Veel plezier met oefenen ;-)
Ik deed altijd trekspelletjes met de pup. Er word gezegd dat je dit niet moet doen. Maar dat valt wel mee, je moet de pup alleen niet laten winnen ;-)

Je zwaait met het touw voor zijn neus heen en weer, 10 tegen 1 dat hij het op een gegeven moment beet pakt. Dan kun je een trekspelletje doen.

Wat ik altijd deed, was dan op een gegeven moment "los" zeggen, en dan liet de hond het los (dat moet je hem wel leren natuurlijk, dat "los" betekend dat hij het gene dat hij in zijn bek heeft moet loslaten.)

Daarmee "win" jij het spel, en is het dus niet slecht voor de opvoeding. Omdat jij bepaald wanneer het spel eindigt, en de hond niet aangeleerd word dat hij spullen uit je handen mag trekken.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed antwoord dus een plus,wel even ter aanvulling,het feit dat je de pup niet mag laten winnen heeft met de rangorde te maken,als je hem/haar zou laten winnen denkt hij/zij al snel dat ze jouw baas is en dat mag uiteraard niet ;-)
Ivana
10 jaar geleden
Dat je geen trekspelletjes met een pup mag doen is belangrijker voor zijn gebit dan voor de rangorde. De tanden en kiezen zitten bij een pup nog niet zo goed verankerd. Je kan ze met trekspelletjes scheef trekken. Pas met een leeftijd van een maand of 9 kan je trekspelletjes doen en dan moet je op rangorde gaan letten, waarbij je een dominante hond nooit en een schuchtere hond af en toe moet laten winnen, dat versterkt zijn zelfvertrouwen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Ivana Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat je hard gaat trekken of met touw en al optilt maar volgens mijn puppy boekje mag je best rustig een trekspelletje doen. Wat betreft het laatste ben ik het helemaal met je eens.
Je kunt ieder hond zover krijgen dat hij alles oppakt of in de bek neemt, maar dan moet je van het speeltje eerst een prooi maken. Gooi het trekkoord in de lucht en vang het op, gooi het van de ene hand in de andere en zie of de hond het met de ogen volgt. Trek het over de grond van de hond af en wek zijn jachtdrift op. Dan krijgt hij zin om het te pakken.
Geen snoepjes gebruiken bij succes, de 'prooi' zelf is al een beloning.
Ivana