Hoe duur is een bordercollie ongeveer per maand?

Wie o wie weet het antwoord, of denkt het te weten, op mijn vraag: hoe duur is het hondenras de Border Collie (ongeveer ) per maand?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (4)

Ligt eraan wat eraan is. Echt maandelijkse kosten, zonder dierenarts en trainingen (want die zijn optioneel) kan het ongeveer 15 euro kosten aan voer. Verder kun je het zo duur maken als je zelf wilt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dierenarts lijkt me niet optioneel
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je erg ver doordenkt is ook een dierenarts optioneel. Maar met optioneel bedoelde ik de trainingen ;)
Denk rond de Eur 50,00 per maand. Hangt er ook vanaf welk merk voedsel je neemt.
Merken zoals Royal Canin zijn aanzienlijk duurder dan huismerkvoedsel van de supermarkt. De huisdierenverzekering is hierbij inbegrepen.

De kosten zoals een bench, riem, autogordel, cursussen etc niet meeberekend
Houdt er ook rekening mee dat je op het begin ook standaard dierenartskosten maakt als je een puppy neemt (ontworming, inentingen). Honden moeten tegenwoordig ook gechipt zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verzekering 25 euro p/m
Voer 50 euro per kwartaal
Inentingen 75 euro per jaar
Ontwormen 7 euro per kwartaal
Dat zijn de vaste kosten. Dan kun je pech hebben dat je hond ineens speciaal voer nodig heeft of iets anders.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Net zo duur dus als iedere hond van dezelfde maat. De aanschafprijs van een goede Bordercollie is eigenlijk de eerste uitgave en die kan oplopen van 600-1000 euro.

Vergeet ook niet te informeren wat de hondenbelasting in je gemeente is. Soms valt dat mee, maar meestal tegen.
Gemiddeld kan je rekenen op een bedrag van 600 euro onkosten per jaar voor een goede hond. Daar zit dan alles in, ook het te reserveren bedrag voor de verzekering. Mijn hond is nooit verzekerd geweest. Ik spaar altijd zelf en zorg dat mijn honden uit ouders komen die op alle ras-afwijkingen zijn onderzocht.

Met een echte Bordercollie heb je ook de uitgave voor schapendrijven of andere, vervangende bezigheden. Onderneem je te weinig met dit ras, dan gaan ze eigen kinderen drijven of worden ze nerveus en vernielzuchtig. Het is uiteindelijk een werkhond. Informeer bij de Bordercollieclub naar de eerste opvoedingscursus. Het kan zijn dat die anders in elkaar steekt dan de gewone puppycursus.
http://www.bordercollieclubnederland.nl Als je afstanden moet rijden om bij een cursus te komen, houdt dan ook rekening met auto/benzine. Dat kan oplopen.

Goed nadenken over de aanschaf, want er kleven veel nadelen aan een Bordercollie. Het is niet zomaar een hond!
Ivana