Is dit een muis of een rat?

Aangetroffen op 3 hoog in Amsterdam. Iemand een idee of het een muis of een rat is? Hij lijkt wel groot voor 'n muis.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (5)

Dit is en muisje, dat kun je duidelijk zien aan het dunne staartje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hij lijkt best donker op de foto waarop ik zou zeggen dat het een rat is. Maar als hij in het echt een stuk lichter grijs is dan is het een huismuis. Want ratten zijn zwart of donker bruin.
Maar je kan ook even kijken naar de staart, want als hij grijs/bruin is en heeft een effen staart is het een muis. En als hij een staart heeft die boven aan donker en onderaan licht is, dan heb je een bruine rat te pakken!

Maar een bosmuis is het sowieso niet, want die hebben echt grote flaporen en een hout bruine vacht en witte borst :-).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is niet helemaal waar, mijn vriendin had ratten waaronder een half-witte
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja maar dat is een tamme rat. En we hebben het hier over wilde ratten.
Het is jammer dat niet de gehele lengte van het beestje te zien is, maar ik denk dat het een jonge rat is. Deze beestjes worden door de moeder eerst op pad gestuurd om voedsel te gaan zoeken. Komen ze niet meer terug dan zal de oude rat zich ook niet laten zien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op de foto is moeilijk te zien wat het is. Je kan het o.a. zien aan de oren van het dier. Ratten hebben relatief kleine en spitse oren die verder achter op de kop staan dan bij een muis. Ratten zijn ook minder schuw dan muizen. Om dit te bepalen moet je ze wel in actie zien. Verder zijn ratten veel groter dan muizen.
(bron: http://www.ongediertebestrijden.nl/ratten/)

Ik denk dat het dier op de foto een muis is. Die zijn soms best groot, maar als je een rat ziet lopen schrik je toch echt even. Die is pas echt groot. (bron: eigen ervaring) Volgens wikipedia is de kop-romplengte van een bruine rat 21,4 - 29 cm.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een jonge rat. Een muis is een heel stuk kleiner. Het hoeft geen wilde rat te zijn, kan ook een tamme rat zijn die ontsnapt is. Die heb je ook in zulke donkere kleuren. Jonge ratten hebben dunne staarten.