Ik denk dat het inschatten van diepte niet de enige reden is. De schepper, als je daarin gelooft, en anders de natuur heeft het uit veiligheid zo gemaakt, dat je niet helemaal hulpbehoevend bent als je een oog moet missen. Dat geldt voor mens en dier.
Ivana
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

We zijn symmetrisch gebouwd en daar hoort een neus met twee gaten en twee ogen bij en een groot gat in het midden als mond, alleen de organen in de buik- en borstholte zijn niet symmetrisch.

Blijkbaar leefden de wezens met 1 oog niet zo lang dat ze veel nakomelingen konden krijgen en bleek dat de wezens met 2 ogen het een stuk beter deden.

Met 2 ogen kun je inderdaad diepte zien en dat is handig als je op jacht bent naar eten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de evolutie zijn er zeer veel levensvormen geweest en ook zeer veel vormen weer verdwenen, omdat ze een nadeel hadden, ten opzichten van anderen en konden zich daardoor niet handhaven.
Uiteindelijk bleek dat twee ogen toch het beste beviel, dus is dat gebleven.
In de insectenwereld is dat toch wel anders, daar kom je meer dan twee ogen nog wel eens tegen, of geen gewone ogen maar facet ogen, of ogen op steeltjes.