Katten en kattekruid.

Is kattekruid eigenlijk wel goed voor een kat, aangezien het zo'n beetje het zelfde effect heefd als wiet op een mens ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet ze het ook niet laten roken! ;-) +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar als je wietcake eet, is ook niet goed, en dan rook je het ook niet, hoe dan ook wiet is niet goed.
Dus vroeg ik me af of dit niet hetzelfde voor de kat geld.

Het beste antwoord

Elke kat reageert anders op kattenkruid. Nadat ze de geur hebben opgesnoven rollen sommige katten dramatisch miauwend over de grond o schurken ze er tegen aan of blijven stil staan met een doffe blik in de ogen. Na 10 tot 15 min. is de betovering verbroken. Katten hebben belangstelling voor planten, ze weten over het algemeen welke goed zijn voor de spijsvertering of welke giftig zijn.
Sommige zijn vanwege het hoge vezelgehalte goed voor de darmen en andere planten hebben een braakopwekkend effect waarmee ze hun haarballen kwijt raken. Kattenkruid is een van de planten die een aantrekkingskracht en stimulerend effect op sommige katten uitoefenen, die het parfum inademen. Jonge katjes zijn er bijna nooit gevoelig voor, maar als een kat er gevoelig voor is wordt dit meer naarmate deze ouder wordt. Tot dusver kon er geen verslaving of toxiciteit worden vastgesteld. Kattenkruid is niet giftig voor de kat. De oorzaak van het stimulerend effect is niet helemaal duidelijk. Wellicht heeft het werkzame bestanddeel in de parfum een werking die in de buurt komt van de geurstoffen ( feromonen) van katachtigen, kalmerende stoffen die katten gebruiken als communicatie- en afbakeningmiddel.
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt.

Andere antwoorden (4)

Volgens deze site, waarvan je geen tekst mag kopiëren, is kattenkruid niet verslavend en niet giftig.
En reageert slecht 60% van de katten op het kruid. De gevoeligheid is erfelijk en je hebt er een speciaal gen voor nodig.

http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/9138-kattenkruid-of-catnip-een-ongevaarlijke-drug-voor-uw-kat.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind wiet ook niet verslavend.
Ik heb het jaren gebruikt, en ik ben er gewoon in een klap mee gestopt.
Maar het breekt wel hersencellen af, en dat zie je aan de buitenkant niet snel, maar het gebeurt wel.
Dus meschien zie je bij een kat die kattekruid gebruikt dat effect ook niet maar gebeurt het wel, dat er hersencellen worden afgebroken.
ik zie niet zo dat kattenkruid op een kat hetzelfde effect heeft als wiet op een mens.
het effect is intens maar kortdurend, en een leuke stimulans voor de kat, net als valeriaantinctuur.
ik geef het al jaren, zowel in gedroogde vorm als in de vorm van een plant (cataria nepata), zonder dat ik nadelige gevolgen zie.
Rieneke1
14 jaar geleden
Mijn poezen kennen het al jaren, in gedroogde vorm (in de winkel te koop) en als plant. Ze rollen erin, bijten er stukken uit en eten het ook. Ziek worden ze er niet van wel kunnen ze er erg territoriaal onder zijn. Als de poes zich tegoed aan het doen is met deze hypnotiserende plant kunnen ze flink uithalen naar de andere poezen, ook vaak kan je zelf de kat niet aaien op dat moment zonder dat hij zijn nagels in je vel zet. Dit gedrag treed sterker op bij de plant, met de gedroogde vorm kunnen ze zich ook prima vermaken. Ik spaar oude sokken om daar kattekruid in te doen. Wij noemen het wel eens een kattewietje maar denk niet echt dat het vergelijkbaar is, ze raken er niet onder invloed van voor uren hooguit enkele minuten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kattenkruid kan geen kwaad. Tegenwoordig zit het ook vaak in speeltjes om deze aantrekkelijk te maken. Overigens vinden niet alle katten kattenkruid lekker. Alleen de katten die hiervoor het gen bezitten, reageren op kattenkruid.

Valeriaan is ook een prima kruid om te geven. Geef dan wel de wortel van de Valeriaan. Je kan hiervan een theelepeltje per dag geven. Sommige katten (de stressgevoelige) eten er dan van. Anderen gaan er in rollen. Ik heb zelf een bakje met wat Valeriaan waarin in de speelmuisjes bewaar.