Hoe maak ik mijn kat lief?

Ik heb sinds kort een kat. Hij is +/- 10 maanden oud, en ontzettend baldadig. Als je met hem speelt zet hij al snel z'n nagels uit en probeert hij te bijten. Ook als je hem probeert te aaien wil hij bijten.
Eigenlijk begin ik me nu al een beetje aan hem te irriteren, maar ik wil hem wel graag houden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.6K

Het beste antwoord

hier spelen twee dingen.
allereerst is je katertje nu in de puberteit, en dan kunnen ze knap vervelend zijn.
verder vermoed ik dat je katje te vroeg uit het nest is gehaald.
tussen de 7e en de 12e week, de tweede socialisatiefase, leert een kat van moeder en nestgenootjes wat grenzen zijn, en dat het spel afgelopen is als je te heftig uit de hoek komt.
dan maken veel mensen ook nog de fout om met de handen te spelen, terwijl de kat zou moeten leren dat handen zijn om mee te aaien, niet om mee te spelen.
gelukkig is er, met wat geduld, wel iets aan te doen.
speel niet met je handen, maar gebruik een hengeltje om te spelen.
probeer de kat te "lezen", vaak kan je aan de oren en de staartpunt van de kat al zien dat z'n grens is bereikt, en dat hij uit gaat halen.
zet de kat toch tanden of nagels in je, negeer hem dan straal, ook al is dat niet altijd makkelijk.
gaat hij door, zet hem dan zonder een woord in de gang voor een time out.
speel verder veel met hem, zodat hij zijn energie kwijt kan.
verder vraag ik me af of het beestje al gecastreerd is?
zo niet raad ik je aan dat zo spoedig mogelijk te laten doen, dit scheelt ook veel in probleemgedrag.
succes!
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord en goede tips +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Rieneke1
14 jaar geleden
waar istie dan josephina? ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens, veel kittens worden veel te vroeg bij de moeder weggehaald, en die had dan nog geen kans om ze nog even netjes op te voeden. Mijn 3-ling is in mijn huis geboren en altijd gebleven, samen met hun moeder, en gebruiken nooit nagels en tanden bij het spelen. Bij mijn dochter, die een paar katten heeft die zielig waren (het huis uit gezet met 6 weken o.a.) speelt dit probleem wel :-(

Andere antwoorden (5)

Ik heb in totaal wel 10 katten in mijn leven gehad en allemaal zijn ze wel zo hoor.
Dat is hun manier van spelen dus je ontkomt er niet aan.
Maar je moet ook een beetje praten met je kat en vasthouden dan word ie vanzelf wel rustiger hoor.
Niet aan zijn lot overlaten en rond laten springen door het huis.
Ik zit helemaal onder de littekens X-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Praten en vasthouden lijkt mij geen goed plan. Dan beloon je zijn gedrag. Ik heb zelf ook katten en kom er ook regelmatig mee in aanraking in verband met mijn stage, echter geen enkele littekens. Als je weet hoe je op de juiste manier met de kat moet spelen, dan blijft het voor beide leuk.
Als je met de kat speelt terwijl ze daar geen zin in heeft is het afweer. In het andere geval is een oplossing haar te laten bijten en nagels te gebruiken en je hand niet weg te trekken. Je zal zien dat ze niet doorbijt of doorhaalt. Wel als je je hand wegtrekt. Dan zal ze proberen vast te houden. Ze let heus wel op wat je pijn doet en zal van nature niet te ver gaan. Het zal dan waarschijnlijk vanzelf over gaan als je haar natuurlijk gedrag niet afwijst. Het is spel voor haar waarbij ze als ze jong is nog niet weet hoe ver ze gaan kan. Ze wil je zeker geen pijn doen. Maar als je zelf te wild bent in het spel of je gaat door als haar pupillen groot worden en de ogen vertroebelen ten teken dat ze wild wordt en de controle over zichzelf verliest zit je niet goed.
Ben je kleinzerig en kan je het beetje pijn dat ze je doet als je de hand niet wegtrekt tijdens het spel niet verdragen speel dan niet met haar, zeker niet als je boos op haar wordt. Ze zal het niet begrijpen.
Als je dit zo doet en het beessie is normaal dan heb je samen enorm veel lol te stoeien.

Toegevoegd na 5 uur:
Zoals een mensenkind tijdens het spel in een schoen een boot kan zien zo ziet een kitten in je hand mogelijk een muis of wat ook. En pak zo een kind dan die schoen maar eens af. huilen of boos! Ze snapt het niet. Een kitten snapt het ook niet als je eerst met haar gaat spelen om dan boos te worden als ze "die muis"effetjes bijt. En nogmaals: als je je hand niet te wild gebruikt, het spel niet tegen haar wil is en niet terug trekt bijt ze niet door. Ze zal dan met de week rustiger spelen en op een dag verdwijnt het bijten helemaal en kan het gebeuren als je vriendelijk nee zegt als ze het toch doet dat ze gaat likken om het goed te maken. Echt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is nog een jong beestje, hij wordt vanzelf rustiger.
Castratie wil ook nog weleens helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik sluit me aan bij Rieneke. Hoe oud is het kitten gescheiden van zijn moeder, broertjes en zusjes? Hoe speel je met de kat? Met handen en voeten? Castratie helpt niet tegen agressie, maar mocht hij nog niet gecastreerd zijn, zeker doen! Er al eens aan gedacht er een leeftijdsgenootje bij te nemen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn tip koop een plantenspuit en spuit op hem heb zelf 3 katten en geen van die katten bijt of krapt en zijn niet ondeugend