Hoe kun je een hond op afstand corrigeren?

Mijn honden en ik lopen regelmatig in een losloopbos. Een van mijn honden (Kruising Tervuerense herder en labrador en 2jaar). Stormt op andere honden af, Blaft een aantal keren zodat de andere hond (en baas) zich rot schrikken. Laat dan zijn tanden zien en komt weer bij me terug. Wat kan ik hier aan doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (4)

Voor nu kan ik je in adviseren om in iedergeval NIET te corrigeren.

Blaffen en grommen zijn communicatiesignalen. Wanneer je deze respecteert, dan zal de hond hierdoor vertrouwen opbouwen in de persoon of hond die ze respecteert. Worden deze grenzen niet gerespecteerd dan geeft dat stress en zal agressie toenemen.

Wanneer je gaat corrigeren kunnen er 2 dingen gebeuren:

- De hond vertoont het gedrag niet meer, omdat dit een negatief effect heeft, MAAR het gevoel blijft en wordt onderdrukt. Dit zal er op een of andere manier vroeg of laat uitkomen.
- De hond vertoont nog meer agressie.

Als hij echt gaat bijten en vechten wordt het een ander verhaal, zoals al geadviseerd, is het raadzaam eens te gaan trainen met je honden, dat verbeterd jouw begrip voor hun gedrag en versterkt jullie band, het is zowel voor jou als voor de honden ook leuk om te doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zou hem aan de lijn kunnen houden, want als de hond dat bij mijn honden flikt hebben we een serieus gesprek. Honden laten loslopen is prima, maar het moet wel kunnen.
10 jaar geleden
Je moet er eerst achter zien te komen waarom hij dit gedrag vertoont. Als het angst is is dit erger dan wanneer het dominant gedrag is. Als hij het doet om jou te verdedigen, schiet jij te kort als baas. Als hij er pas mee begint buiten een bepaalde afstand van jou, kan het zijn dat dat je hem moet leren dichterbij te blijven.

Je geeft te weinig informatie, maar het kan ook zijn dat je dit zelf niet kunt uitpluizen, omdat je te weinig verstand van hondengedrag hebt. Als je weer gewoon en rustig met de honden wilt gaan wandelen moet je hier snel iets aan doen met behulp van een therapeut. Als de tweede hond kopiëergedrag gaat vertonen ben je nog verder van huis.
Hier een heel goed adres voor advies: http://honden-fluisteraar.nl (dit is de Nederlandse Hondenfluisteraar)

Toegevoegd na 7 minuten:
Mocht het een angstige hond zijn, dan is hij van een afstand niet te corrigeren, omdat een angstige hond blind en doof is voor correcties. Net zo goed als dat je een angstige hond niet kunt kalmeren met voer, hij zal het niet eens aannemen.
Een zelfbewuste hond die mensen wil imponeren valt wel op afstand te corrigeren, maar dan moet je zelf heel stevig in je schoenen staan en de hond moet dan ook respect voor jou hebben, anders lukt dat echt niet.
Ivana
10 jaar geleden
Twee dingen doen: 1) zorgen dat je hond aan de lijn is op het moment dat je andere honden moet passeren (het is jouw verantwoordelijkheid dat anderen geen last hebben van jouw hond).

Hierbij is het belangrijk dat jij de honden eerst ziet, de hond aanlijnt en al oefenende ('let op' oefening) langs de andere hond loopt. Want als jouw hond de andere hond al heeft gezien (en al spanning heeft opgebouwd), en jij moet dan als een dolle allerlei moeite doen om je hond aan te lijnen, wordt de spanning alleen maar groter. De truc is dus het opbouwen van de spanning bij je hond te voorkomen.

Ten tweede 2) gaan oefenen met 'netjes passeren van andere honden', met behulp van belonen van goed gedrag. Eerst aan de korte lijn (met 'let op'- oefening), dan de lange lijn, en later, als jouw hond doorkrijgt 'hé, als er andere honden aankomen, en ik let op mijn baas krijg ik iets heeeeel lekkers!' kan je dat los proberen.

Je gaat het gedrag dus NIET corrigeren, maar je zet er ander (goed) gedrag voor in de plaats. En je zorgt dat het hinderlijke gedrag NIET meer kan voorkomen (want iedere schrikreactie bij een hond/baas is voor jouw hond een beloning voor zijn gedrag).