hoe broed je een meerkoetei uit ?

Toegevoegd na 5 minuten:
ik heb een ei gevonden het lag in het water het was er pas net in gegooid, hoe moet ik ze uitbroeden .

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K
Ritsuka
10 jaar geleden
is denk ik al te ver afgekoeld nu

Antwoorden (4)

In een broedmachine (of onder een meerkoet).
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
die heb ik dus niet .........
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
misschien heeft moeder-meerkoet het ei uit het nest gegooid. Niet levensvatbaar genoeg, volgens haar instinct!
Ik zou zeggen: weggooien, of, als je het wilt bewaren: uitblazen.
( ff googlen op eieren uitblazen!)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het hebben van een eierschaal van een beschermde diersoort is niet toegestaan, uitblazen en bewaren is dus een advies wat de vraagsteller een paar duizend Euro kan kosten.
Rieneke1
10 jaar geleden
Ik zeg toch nergens dat je het ei wel mag hebben?
Daar een min voor uitdelen....maandagochtend zullen we maar zeggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals ik al vaker vermeld. Ik deel geen minnen uit, ook niet op maandag ochtend.
Rieneke1
10 jaar geleden
ok theo, excuus!
Als je geen broedmachine hebt, dan gaat het je niet lukken.
Het ei dient op temperatuur gehouden te worden, maar ook de vochtigheidsgraad speelt een rol. Ook moet het ei van tijd tot tijd gedraaid worden.

Maar denk eens verder: stel het ei zou uitkomen; dan zit je met een piepjong kuiken, wat je officieel niet mag hebben, want beschermd.
Jonge meerkoetjes zijn erg moeilijk groot te brengen: ze moeten in de couveuse, en je bent dagenlang in touw om ze tot eten te bewegen.

Het ei goed schudden is in dit geval het beste.
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet alleen het kuiken maar ook het ei mag men niet hebben.
tegen beter weten in............ik heb in het verleden inderdaad een meerkoetje uitgebroedt maar..................
ik droeg het ei wel tussen mn borsten, zodat warmte en lichaamsvocht konden worden opgenomen.
en daarna?24/24 uur zorg
dus of u het er voor over heeft? dat kan alleen u beslissen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals je elk ei uitbroed, tussen de 20 en 25gr. C.

Echter je mag het ei niet in huis hebben laat staan dat je het uitbroed, de vogel is beschermd in Nederland, dat betekend dat je het ei wel af mag staan aan de dierenambulance maar u er niets mee mag doen, u mag het zelfs niet terugbrengen naar de vindplaats.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Ik vermoed dat de temperatuur wel wat hoger ligt: een vogel heeft een lichaamstemperatuur van rond de 40 gr. C.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een vogel verlaat met regelmaat het nest en door de verenpakket zal het ei nimmer zo'n hoge temperatuur bereiken. Heb vroeger geleerd tussen de 20 en 25gr. C. kan intussen we;l verandert zijn.