Ik heb echte kenners of hobbyist nodig van het zoet water aquarium. Ik heb nu al een tijdje last van blauwalg wat te doen?

Nu heb ik al meedere keren een kuur gedaan tegen blauwalg maar komt altijd na een tijdje weer terug. nu is mijn vraag kan ik al mijn water in emmers met vissen, bak helemaal schoonmaken nieuwe plantjes enz er in en dan de hele handel weer terug in de bak. nog een keer een kuur en dan kijken of t lukt? of is dit geen goed idee? filter dan zo veel mogelijk met rust laten ivm bacterien?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk even op deze site:
http://www.aquascaping-blog.com/blauwalg Voor vragen van kenners kun je lid worden van het aquaforum. dat is handig als je echt specifiek vragen over aquaria hebt.

Antwoorden (2)

Blauwe algen is een plaag waar menig, zo niet alle liefhebbers last van gehad hebben.
Er zijn een 20-tal producten in de handel die probaat zijn maar als u enkel dat gebruikt is het van korte duur.
Een teveel aan licht en voeding is al één ding, beiden beperken.
Veel zuurstof toedienen maar ook en vooral een zuivere bak is belangrijk.
Niet enkel met de stofzuiger dagelijks de restanten afzuigen maar indien nodig ook de bodem zelf zuiver maken, daarmee bedoel ik het zand zelf want dat zit zo goed als zeker verzadigd met allerlei vuil.
Ik weet het is hele klus maar het is dat of verder leven met blauwe algen.

Toegevoegd na 17 minuten:
Ik heb even op internet rond gezocht en vond een zeer mooi, praktisch verhaal van ene Mr. De Vries, ik wou het u even meegeven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
He bedankt voor je antwoord. Ik heb zelf zo eem bodem stofzuiger en die gebruik ik een x in de twee weken bij het waterverversen. En ik heb een grindbodem. Maar ik kan natuurlijk niet overal bijkomen ivm pllantjes. Ik heb mijn licht al eerder terug gedraaid van 12 naar 10 uur . En ik hen eem luchtbelletjes blazer in mn aquarium. Mijn aquarium is trouwens 60 l. Maar mijn vraag is dus eigelijk of het verstandig is om mm bak helemaal te verschonen zoals bij mijn vraag is omschreven.
Ivana
10 jaar geleden
Plus.
Als de bak op een verkeerde plaats in de huiskamer staat, kan je bezig blijven. Verkeerd of teveel licht is het eerste waar je naar moet kijken. Daarna natuurlijk ook naar andere factoren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bak staat prima .. :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wie weet of ik mijn bak helemaal kan schoonmaken zoals hier boven in mijn vraag beschreven?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Natuurlijk kan u dat doen. Water met vissen en al in een emmer doen.
Nadien uw zand (met keitjes) goed spoelen zodat alle vuil eruit is en dan drogen in de microwave (indien mogelijk) of koken in een ketel.
Op die manier bent u zeker van proper en kiemvrij materiaal.
Na aanplanten terug VERS water indoen en uw filter en beluchting laten draaien. Water op temperatuur brengen en dan pas uw vissen uitscheppen en overbrengen.
Ik zie ook dat uw aquarium maar 60 liter is, dus zeker niet teveel vissen indoen want hun uitwerpselen helpen mee om de blauwe algen in stand te houden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord. Alleen ik heb steentjes als bodembedekker. En verder geen voedingbodem. En ik mag toch niet alleen maar vers water er terug in doen ? Drie kwart oud en rest vers water toch? Dan is het ook nog redelijk op temperatuur en kan ik me vissen er sneller terug in doen en wat adviseerd u voor mijn filter ? Alleen buitenkant schoonmaken? Ik heb geen koolfilter. En oude plantjes weg of nieuwe? Blauwalg zit voornamelijk alleen op planten en decoraties.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En wat bedoeld u met aanplanten? Als je vers water in je bak doet moet ke toch lang wachten 1a2 weken tot je je vissen en planten erin mag doen. Dus is beter als ik 2/3 vam t oude water er terug in doen en 1/3 vers?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er mag in principe volledig vers water in maar deels mengen 2/3 oud, 1/3 nieuw is ook ok. Met aanplanten bedoel ik de plantjes erin doen en dat mag vanaf dag één. Zelfs uw oude plantjes mogen er terug in maar wrijft u zoveel mogelijk de algen er voorzichtig af. Uw decoratie kan u ook meekoken met de steentjes.
Als u de vissen overzet let er dan op dat de temperatuur +/- dezelfde is want een te grote temperatuurschok is nefast.
Als u toch 2/3 oud water hergebruikt kan u beter dat deel water in uw aquarium doen samen met de vissen en na een dag de rest van het water geleidelijk met vers water bijvullen.
Wat uw filter betreft kan u die beter volledig zuiver maken aangezien u toch uw oud water hergebruikt.
Als uw water weer gezond is en u rekening houdt met voorgaande aanbevelingen zouden uw algen moeten weggaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mn waterwaardes zijn altijd ok geweest dus daar heeft het niet aan gelegen. Ik ga vd week mijn aquarium maar eens helemaal schoonmaken dan. Bedankt voor de tips ! Ik ga laten horen of het gewenste resultaat is behaald!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weet u mischien ook of ik mijn filter het best in het midden vanachter kan hangen of beter ergens links of rechts achter aan de wand? Want hoorde dat de stroming van mijn filter mischien niet overal genoeg circuleert. En daar de rotte plekken onstaan en daar dan weer blauwalg op komt. En moet ik na t 'opstarten' nog een blauwalg kuurtje doen of eerst kijken of t weg blijft ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als een filter voldoet aan de capaciteit van uw aquarium is het eender waar die staat, dus best uit het zicht.
Blauwe algen zijn (Cyano)bacteriën en die zitten overal dus de plaatsing van de filter is niet belangrijk maar de efficiëntie des te meer.
Omdat u gaat heropstarten met een groot deel van uw vorig water is het wel aangewezen om een kuur op te starten.
Niet verschieten dat uw plantjes het in het begin niet schitterend doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Filter werkt verder nog prima maar ook iig buitenkant ook vol met de alg
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
U heeft blijkbaar een binnen filter, nou als u toch alles wilt herinrichten is het zeker het moment om die grondig van al die algen te ontdoen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja klopt denk ik ? Haha hangt gewoon in t water geplakt tegen de wand met zuignappen. Ga ik doen !
Blauwalg gedijt vooral goed in een milieu met veel fosfor en weinig stikstof (want ze halen dat uit stikstofgas).

Voeg dus een beetje extra nitraat toe aan je aquarium en stop een fosfaatabsorberend filtermateriaal in je filter. Probeer het een en ander zelf te verwijderen. Of zo'n kuur de oplossing is betwijfel ik. Als het niet helpt zou ik het niet opnieuw proberen. Er is dan geen reden om aan te nemen dat het plots wel gaat werken.

Is het op een bepaalde plaats dat de blauwalg hardnekkig toeslaat? Soms kan hij hardnekkig zijn in een pas gestart aqua maar gaat ie vanzelf weer weg, als de omstandigheden dus niet aanlokkelijk zijn voor blauwalgen is het gewoon een kwestie van geduld uit te oefenen.

of de bak helemaal opnieuw schoonmaken de juiste oplossing is? De oorzaak wegnemen lijkt voldoende en misschien is dit op dit moment dat het aquarium nog niet voldoende is ingedraaid. (bovendien is het niet zonder risico, zo'n aquarium heropstarten, zeker voor je huidige vissen, tenzij die in tussentijd in een ander aquarium kunnen worden ondergebracht?)

Meestal is het ook belangrijk om niet teveel te rommelen in het aquarium. En wat krijg je als je té goed wil schoonmaken.....? ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn bak staat al anderhalf jaar. En ik ga veel van het oude water gebruiken dan is dit toch niet zo een groot probleem ? En me waterwaardes zijn altijd okee geweest en de blauwalg zit vooral op de plantjes en deco en bijna nie opt grind.. wel rottende plekjes waar ik niet bij kan. Heeftt u dan nog de zelfde mening?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oud water gebruiken is een heel kleine hulp. Het grootste probleem is, wat doe je in tussentijd met je filter? Als je die over een emmer water kan laten draaien terwijl je je aquarium onder handen neemt is er niets aan de hand. Maar als dat niet kan is het byebye nitrificerende bacteriën en welkom giftige ammoniak. Nu ik weet waar de algen zich bevinden en hoe lang het aquarium is opgestart betwijfel ik wel of het een tijdelijk fenomeen is. Stel jezelf de vraag wat er misschien in de laatste weken veranderd is dat dit veroorzaakt zou kunnen hebben. Misschien moet je je waterwaarden ook eens delen, misschien dat daar toch iets opmerkelijks aan te zien is dat je zelf over het hoofd ziet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is echt niks veranders en test elke tweeweken mn water.. met mn bodem nog nooit wat gedaan laatste half jaar een stofzuiger' gaan gebruiken om te hevelen maar kan niet overal bij ivm planten. Maar denk dus daarom mn bodem. Dus alles evn goed omspoelen en mn deco dan denk ik. Ik weet echt niet wat ik nog over het hoofd zie. Filter im emmer gaat denk ik wel lukken ;) dan in een emmer met de vissen of zonder of maakt dat niet uit?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb er nu zo een half jaar last van waarvan het wel met die kuur af en maandje weg was.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat de stroming in die emmer de sterk zal zijn voor vissen. Heb je veel emmers? Dan zet je bij voorkeur elke vissoort in een aparte emmer. Wat bedraagt je nitraatgehalte overigens? Als het al een halfjaartje bezig is kan het misschien zijn dat bacteriën hier of daar roet in het eten gooien. Misschien is het nitraatgehalte dus simpelweg te laag?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zal mijn water morgen testen en mn waardes laten opschrijven .. ik laat het u even weten voor ik mijn bak evetueel weer helemaal schoonmaak. En kan ze allemaal apart doen ja en t filter dan ook heb genoeg schone emmers.