Hoe katten spinnen is nog steeds een raadsel, maar waarom ze het doen menen we wel te weten. Omdat ze tevreden zijn. Maar katten spinnen ook als ze bang zijn, pijn lijden, baren of ernstig gekwetst werden. Volgens Amerikaanse wetenschappers is er dan ook meer aan de hand: katten spinnen omdat het hen geneest.

De vraag ‘Waarom spinnen poezen’ is al drieduizend jaar oud, maar heeft nog steeds geen bevredigend antwoord gevonden. Net als de vraag hoe katten spinnen, al is de keuze daar beperkt tot twee mogelijkheden. Sommigen denken dat het karakteristieke geluid afkomstig is van twee membraanplooien achter het strottenhoofd, de valse stembanden. Anderen opperen dat het geproduceerd wordt door bloed in een grote ader, waarvan de vibratie door de luchtpijp wordt versterkt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Doorgaans wordt het spinnen van een kat ervaren als een uiting van tevredenheid en vriendschap. Deze aanname is gebaseerd op de ondervinding dat katten spinnen wanneer ze geaaid worden en mensen het aaien als een uiting van affectie beschouwen. Sommige katten spinnen ook als ze aan het eten of spelen zijn, of als ze gewoon in de zon of op een fijn plekje liggen.

Toch is het niet helemaal duidelijk of katten wel om die reden spinnen. Katten spinnen namelijk ook wanneer ze zenuwachtig zijn, zich ongemakkelijk voelen of pijn hebben, en bijgevolg misschien om leed te verzachten of om een uiting te geven van onderwerping. Spinnen zou de pijn stillen.

Andere theorieën zeggen dat katten spinnen wanneer ze aandacht krijgen, willen, of nodig hebben. Nog een andere theorie zegt dat katten met spinnen het signaal willen uitzenden dat ze geen bedreiging vormen (Leyhousen).

Ook bestaat er een theorie dat katten spinnen omdat het laagfrequente geluid hun botten zou verstevigen

[bewerken] Bronnen, noten en/of referenties
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat ze blij is,
Of soms als de kat pijn heeft of gewond is spint ze ook.
Als je haar aait gaat ze meestal spinnen.
Maar ze gaat grommen als ze er geen zin in heeft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb een erg vreemde ervaring met het spinnen van een poes. Onze kat had een vlooien probleem (vorig jaar) Ik had een ander middel gekocht omdat ik de indruk had dat het oude middel niet zo goed meer werkte. Ik sproeide de vloeistof op de kat die na verloop van enige tijd zich spastisch begon te bewegen en was totaal de weg kwijt Op de bijsluiter stond inderdaad dat dit een enkele keer wel eens voorkomt. Dit heeft urenlang geduurd en ondertussen deed de kat onafgebroken spinnen! Ook uren lang! De bijwerking is de dag erna langzaam verdwenen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik stelde mijzelf ook al een tijd deze vraag
En ben door een experiment tot de volgende
conclusie gekomen.

Katten spinnen uit (gefingeerde)tevredenheid.

Onlangs werd mijn kat ziek ,blaasgruis en kon moeilijk plassen.(Hij is nu weer 100%)
Toen hij zich ging verstoppen heb ik een camera op hem gericht en 30 min gefilmd
(geen spinnen hoorbaar)
Toen ik bij hem kwam begon hij in no time te spinnen.
Een kat die zich niet lekker voelt en ziek is spint alleen als een "belager" zich aandient en
zal doen alsof hij tevreden is.
Een kat laat instinctief nooit zijn zwakke kat zien (geen een dier doet dit overigens,alleen wanneer er sprake is van het in stand houden van hierarchie bij roedeldieren)

Maar een kat is een meester in "doen alsof "Hij zal zo goed mogelijk proberen agressie te tonen bij bangheid en tevredenheid bij zwakte. Een agressieve of bange kat zal nooit spinnen.

huiskatten kunnen two ways spinnen, zowel bij in- als uitademen grote katten kunnen het alleen bij uitademen,waarom dat zo is weet
alleen Joost.