Waarom jaagt een hond niet op mensen?

Het is bewezen dat een hond (bijvoorbeeld duitse herder) vleeseters zijn. Dat komt door een aantal kenmerken die zo'n hond heeft bijvoorbeeld hoekige tanden, structuur van zijn ingewanden, etc. Maar waarom jaagt een hond bijvoorbeeld niet op mensen (bijvoorbeeld kinderen die een makkelijker doelwit zijn) zoals bijvoorbeeld een leeuw dat ooit wel zal doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een hond is een huisdier, maar een wolf, hoewel een zeer schuw dier dat erg bang is en daarom zich verbergen zal, zal zeker wel op een mens jagen als er genoeg honger is. Een hond kan wel geleerd/getraind worden om op mensen te jagen en heeft dat ook gedaan (en misschien gebeurt dat nog steeds, waar mensen gevangen gehouden worden en ontsnappen en vervolgens vervolgd / opgejaagd worden door jagers en hun honden) , maar dan in opdracht niet om als prooi op te eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus voor Jodokus
Ivana
11 jaar geleden
....en de Argentijnse doggen die op weggelopen negerslaven jaagden. Er zijn legio voorbeelden. Goed zo, Jodokus! Plus.

Het beste antwoord

Reken maar dat ze wel op mensen jagen. Als je een pup niet van meet af aan verbiedt om achter fietsers aan te jakkeren, zal hij op ze jagen als hij wat ouder is. Als je kinderen niet leert om nooit (uit angst bijvoorbeeld) voor een hond weg te rennen, zal de hond hem als prooi kunnen zien en daar naar handelen door op het kind te jagen.
Stil blijven staan is het advies. Dat wordt op alle lessen tegen letsel door honden goed bij de kinderen ingeprent. Stilstaan en handen niet omhoog maar langs je lichaam en de hond niet aankijken.
Dus: honden jagen wel degelijk op mensen als de omstandigheden er maar naar zijn.
Ivana
11 jaar geleden
jodyenboyke
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"+"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Ik denk dat vs bedoeld dat een hond niet jaagt met de bedoeling om de mens op te eten.
Ivana
11 jaar geleden
Ja, maar een jachthond jaagt ook niet om een hert op te eten. Een jachthond krijgt voeding genoeg en alleen een beloning in de vorm van een beetje van de prooi als beloning. Onze honden jagen niet meer voor het voedsel maar voor de aangeboren drang om iets wat vlucht te achtervolgen. Op dat moment is er weinig verschil tussen een vluchtend konijn en een voorbij fietsend mens.
Reken maar dat een hond die bijna de hongerdood sterft, met zijn laatste krachten een mens zal aanvallen, tenminste als de angst voor mensen door een slechte behandeling niet groter is dan de wens om te vreten.
Dus hoe de vraag ook bedoeld is, er is altijd een antwoord gegeven.

Andere antwoorden (1)

De honden die wij kennen zijn gedomesticeerd. Het zijn huisdieren en staan ver weg van hun wilde voorouders. Een gedomesticeerde hond zal niet snel een mens als prooi zien.

De honden zijn van nature nog steeds vleeseters, maar ze hebben de mens nodig, om aan hun voedsel te komen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+