Hoe beslis je welke van je katten je wegdoet, en hoe pak het praktisch aan?

ik heb al jaren vier katten, ik word nu gek van de haren en t gesproei in huis en de tuin. Ik weet gewoon niet meer hoe ik het moet managen, ik word er gek van. Heb nu overwogen er twee weg te geven ofzo maar heb geen idee hoe ik dat aanpak, waar hou ik rekening mee, hoe kies ik welke dan?
De moeder gaat zowiezo nooit bij me weg, Witte is ook mijn kanjer, maar die is wel de oorzaak van t in huis sproeien, Joey is zo een schatje, een angst katje die aan zijn moeder hangt, en heeft een hartruis, en dan Chico, de jongste (ook al weer 6), maar dat is nu juist de enige die niet sproeit in huis.
iemand advies? hulp? raad? (ik heb geen geld voor dure sprays, heb al met biotex groen, schoonmaakazijn, citroenschillen en van alles anders gewerkt om te proberen het tegen te gaan). Goed borstelen lukt niet want twee van de vier lopen weg van de borstel en de geen die wel van borstelen houdt, daarbij lijkt t wel of ie alleen maar meer haren aanmaakt om in mijn huis rond te strooien.)
ik heb hier echt al die jaren (oudste is 13 jongste dus 6) geen last van gehad, en nu grijpt t me naar de strot, om zo maar te zeggen, dus ik vind dit echt erg dat ik het uberhaupt overweeg , liefst wil ik hulp om mijn gezinnetje weer in goede banen te lijden.

vast bedankt voor meedenken en de input!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je de vier jatten zou houden :
Wees tegen jezelf duidelijk waar ze mogen komen. Bij ons thuis mogen ze bijvoorbeeld niet boven. Zijn ze in de nacht buiten of binnen. Ik heb Ze als ik ga slapen altijd buiten. Stofzuig gewoon een keer per dag. Wij hebben een kleed op de stoel gelegd, daar mogen ze op liggen. We kunnen dat makkelijk stofzuigen of in de was doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je voor je input :). ik heb overal al doeken over heen liggen, die was ik om de dag bijna. Vraagje, vind je t niet zielig om ze de hele nacht buiten te laten?? ik ga pas slapen als ze allemaal binnen zijn....(waar ik vaak van baal trouwens) Misschien ben ik wel te "lief" voor ze.... ik speel ook de hele tijd portier voor ze...................
misschien zit in mijn gedrag naar ze, ook een heel punt om te bekijken idd, ..................... dank voor je reaktie , heeft me nu al aan t denken gezet!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor ik vind het niet zielig, ze genieten in de ochtend dan nog meer van je, dan geef ik ze brokjes en een boterhamworstje :p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat portier gedoe ken ik, mijn kat wil steeds naar binnen en buiten, als ze bij naar buiten gaan zijn ze minsten een half uur buiten tenzij het regent, want als ik ze de hele dag zou volgen kan ik de deur elke minuut open doen, overigens hou ik er van mijn katten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik ben té voor ze.... ik vind een gras sprietje al zielig als ik er op ga staan hahahaha ...... t lijkt me wel eens heeerlijk om ze een nachtje buiten te houden, tis wel eens gebeurt, puur dat ik t vergat, dan zat ie in de ochtend idd gewoon voor de deur of kwam als ik riep.... die van mij ook, ieder half uur binnen, buiten, maar kattenluik , vind ik niets.......en dat je erg van je katten houd, had ik geen enkele twijfel aan hoor.....ik denk dat ik die van mij gewoon zo verwent heb, dat ik ze nu verpest heb, mischien moet ik idd wat consequenter worden, alleen dat al zou al kunnen helpen denk ik......
nog maals, dank je!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wij gaan pas slapen als de katten binnen zijn. Ik moet er niet aan denken dat ik in bed lig en er is er nog een buiten.
Dat zielige grassprietje herken ik ook ;-)
Wij zijn ook vaak portier voor de katten. Maar dat is vooral in de ochtend en de avond. Als we het zat zijn gaan we 's-avonds gewoon boven tv kijken of computeren dan hebben we daar geen last meer van. De katten niet boven laten vind ik ook niks. Ze moeten gewoon de ruimte hebben, net als wij. verharen valt bij ons erg mee. de trap ligt vaak vol vlokken (geverfde trap met van die halvemaan vloerbedekking) en het kleed borstel ik iedere week met een rubber borstel of vochtige washand.

Het beste antwoord

Sproeien is vaak een uiting van stress en onzekerheid bij gecastreerde katers, dus wellicht is het geen slecht plan twee katten te herplaatsen.

De moeder blijft zeg je. Dan lijkt het me niet meer dan logisch om het bange katje wat zo aan haar hangt ook te houden.

Voor de andere twee katten zou ik eerst proberen zelf een huisje te zoeken, beter dan het asiel als tussenstation. Hoewel moeilijker, zou ik ze proberen samen te plaatsen, als het vriendjes zijn. Als dat niet het geval is, kunnen ze natuurlijk apart weg.
Je zou rond kunnen vragen bij familie en kennissen, advertenties ophangen in de supermarkt. Bij veel asiels mag je ook een foto en beschrijving achterlaten, dan bemiddelen ze door die op de muur te hangen of in een kijkboek te plakken.
Voor jou meer moeite dan naar het asiel, maar zo zie je waar ze terechtkomen, en je bespaart ze de stress van nog een verhuizing.
Je hebt ze in huis gehaald, en nu heb je de verplichting dit zo katvriendelijk mogelijk op te lossen.
N.a.v. de reacties bij de vraag en het eerste antwoord: het is niet katvriendelijk hem te scheren omdat hij verhaard. Het idee alleen al.
Ook is het niet bepaald stressverlagend voor een kat als hij 's nachts wordt buitengesloten uit zijn kernterritorium.

Sterkte en succes, ook voor de katten.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik wist niet dat je bij de asiels dit kon doen, opgeven wie de katten zijn etc.......... daarom dit antwoord als beste.

Andere antwoorden (2)

Ik kan het me voorstellen. Het meest voor de hand ligt het de sproeier en verdere katers weg te doen. Heb je alleen poezen, dan is in elk geval dat probleem weg. Of alle poezen de deur uit en die ene sproeier houden; die zal stoppen omdat er geen concurrenten meer zijn. De enige zinnige oplossing het dierenasiel; dat kost je wel een kleinigheid maar je weet dat ze goed worden verzorgd. Dat er al teveel katten zijn is niet jouw schuld.
Reken er wel op dat de poezen onderling opnieuw de strijd zullen aangaan als er een of meer weg zijn, de macht moet opnieuw worden geregeld. Poezen kunnen ook enorm knokken. Ja, aan de haren doe je niets.
Ik neem aan dat je dieren allemaal gecastreerd/ gesteriliseerd zijn, dan heb je in elk geval geen nageslacht. Na pakweg 15 -20 jaar lost het probleem zich vanzelf op. Je wist tevoren waar je aan begon, dat is de andere kant van de medaille. Maar ik snap je probleem maar al te goed want hier in huis hebben jarenlang vier bonthoeden geslapen en gevochten. Nu zijn ze allemaal dood. Ik mis het erg maar ben blij dat ik nu zwart kan dragen en niet alleen maar tweed met een draadje kleur... Het sjouwen met kattenbakkengrit is ook afgelopen en dat is een zegen.
Zet je katten niet op marktplaats. Voor je het weet zitten ze in de criminele hoek, er zijn veel proefdieren nodig en die worden hetzij gewoon gestolen of opgekocht voor een prikkie. Het leed is dan niet te beschrijven. Bij de huidige vraag naar bont aan jasjes etc. sterven ook heel veel huisdieren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk moet je dit oplossen en misschien is 2 katten de deur uit en het haar-overschot aanpakken het antwoord.
De keus van welke dieren je zou willen houden is, lijkt mij, de moeder en de angstige kater met hartruis.

Als je zoveel last van de haren hebt, zal je alle dieren dagelijks moeten kammen, zodat de constante aanvoer vermindert.
Wanneer kammen een probleem oplevert, kan je iemand vragen om je te helpen, vaak is het een kwestie van wennen voor een kat, maar er zijn inderdaad katten die het niet willen en dan is het moeilijk.

Ook dagelijks stofzuigen, totdat je merkt dat de vloer minder bezaaid is met haar en dan om de dag of nog minder stofzuigen.
De noodzaak vereist volhouden, consequent zijn moet! dagelijks dus in eerste instantie.

Ik heb zelf wel een kattenluikje en ik kan je vertellen dat het prima werkt, maar veel mensen zijn er niet blij mee als ze slapen en de dieren zijn nog buiten, ja dat is een afweging die je moet maken.
Voor mij werkt het goed, want voor de dieren is het vrijheid.

Hopelijk gaat het mettertijd beter.