Wat is de hoogste hoogte, dat een kat naar beneden kan springen, zonder iets te mankeren ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
69.9K

Het beste antwoord

Onze kat viel 2x van de 10de verdieping van het hek om het balkon dat op zichzelf al hoog is. De eerste keer viel hij er aan de linkerkant af en belandde in de struiken voor de flat. Hij mankeerde helemaal niets. De tweede keer viel hij van de rechterkant van het balkon, belandde op de tegels en was dood. Naar beneden springen deden mijn katten vanaf ca. 2,50 meter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een kat op iets zachters land, zal die het wel overleven ja, maar niet op de tegels.
En ook info over springen, waar de vraag eigenlijk om ging.
Maar ook bedankt voor de andere uitleg.
Kan nog heel goed van pas komen,aangezien ik 2 hoog woon, met alleen maar een straat met tegels beneden.
Bedankt.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
mijn vriend heeft een kat op zij balkonm op dit moment. en ik ging op zoek op hoe hoog een kat een val kan over leven. na en vertellen van deze informatie was die nog banger want hij woont in een flat. maar gecondoleerd voor u kat en mijn vriend zijn kat is er net af door een bakje met snoepjes.

Andere antwoorden (7)

het beste is van twee of desnoods driehoog.
zo krijgt de kat de tijd zich in zijn val zodanig te draaien dat hij op z'n pootjes landt.
dat resulteert wel vaak in een landing waarbij ook de kin de grond raakt, dus de kat loopt wel kans op schade aan de kaak.
minder hoog geeft de kat minder draaitijd, zodat dat minder goed uit kan pakken.
valt een kat van een hogere verdieping, dan heeft hij wel de tijd om te draaien, maar valt helaas toch vaak te pletter.

Toegevoegd na 2 minuten:
ik zie dat ik je vraag niet helemaal goed gelezen heb, je hebt het over gecontroleerd springen, niet over vallen.
in dat geval hebben veel katten er geen enkel probleem mee van eenhoog te springen, en netjes op hun pootjes terecht te komen.
Rieneke1
14 jaar geleden
Dat hangt sterk af van het gewicht en de ouderdom van de kat en hoe hard de ondergrond is.
Een kat van 5kg valt een stuk sneller naar beneden dan een van 2,5kg.
Er zijn gevallen bekend van katten die van zeer grote hoogte zijn gevallen zonder noemenswaardig letsel, maar dan moeten de omstandigheden wel gunstig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een onderzoek (in het Journal of the American Veterinary Medical Association) van 132 katten die van gebouwen zijn gevallen bleek dat de zevende en hogere verdiepingen vaak dodelijk zijn. Bij lagere verdiepingen hebben ze hun eindsnelheid nog niet bereikt en dan raken ze met minder kracht de grond. Maar! Bij hogere verdiepingen dan de zevende, lukte het een aantal om zich op te richten, en hun lichaam uit te spreiden om extra luchtweerstand te veroorzaken en toch te overleven. Alternatieve bronnen zeggen de zevende verdieping eigenlijk de optimale hoogte is voor de kat om te overleven...
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zijn in Amerika de verdiepingen minder hoog dan bij ons?
AWM
14 jaar geleden
Ik ben daar een paar maal geweest, maar dat is me niet opgevallen.
Volgens onderstaande bron:

Katten hebben een overlevingskans van 90% t/m de 5e verdieping en 95% als ze van een hogere verdieping vallen. De kans dat ze er aan doodgaan neemt dus met de helft af bij hogere verdiepingen! Het officiële record staat op naam van de kitten Sabrina die in New York van de 31e verdieping viel en daarbij alleen een tand verloor .

Maar ik kan daar geen verdere onderbouwing voor vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
De meeste katten in goede conditie hebben geen enkel probleem met hoogtes van 2 tot 2,5 meter, die nemen ze zonder aarzelen. Een oudere kat zal hier nog wel even bij twijfelen maar 2 meter is meestal geen probleem. Hoogtes van 3m of iets meer gaan ze meestal niet zonder aarzelen doen maar als nood wetten breekt zullen ze zich hieraan wel wagen. Ik denk dat geen enkele kat vrijwillig hoogtes vanaf 4m zal proberen springen zonder tussenlanding tot de grond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je even achter elk getal een 0 zet dan kom je er dichter in de buurt .
Katten hebben een zeer goed ontwikkeld evenwichtsorgaan. Bij een val zullen ze zich zeer snel in de juiste houding draaien zodat ze op hun poten terecht komen. De poten van katten hebben bovendien gebogen gewrichten zodat de schok gebroken wordt: de knie van mensen is bijvoorbeeld een rechte lijn wanneer we stilstaan, bij katten bevinden boven- en onderbeen zich steeds in een hoek. Daarbij komt nog dat katten uiteraard veel minder wegen en kleiner zijn hetgeen een lagere impact tot gevolg heeft.

Vraag het aan eender welke dierenarts en hij zal beamen dat katten een onvoorstelbaar vermogen hebben om te helen.

Vreemd genoeg wijzen studies uit dat katten meer kans hebben om te overleven als ze van hoger dan de zevende verdieping van een gebouw vallen, vergeleken met katten die van verdieping twee tot zes vallen! Dit komt omdat katten als ze vallen een houding aannemen die hun val vertraagd, met de poten uit elkaar om zoveel mogelijk wind te vangen en dus de val af te remmen. Katten die van hoger vallen hebben meer tijd om zich in de optimale positie te manouvreren om de val optimaal te breken bij de impact.

Onderstaand filmpje bewijst dat katten een hoge val zonder al te veel erg kunnen overleven:

http://www.kattenvrienden.com/trivia.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk ongeveer 2,5 meter hoog maar dat kan de kat zelf wel doen