Er vloog een vogel tegen ons raam. Wat moet ik doen?

Er vloog een vogeltje tegen het raam op. Het diertje staat, maar vliegt niet weg. Ook niet als ik hem aanraak. Ik denk dat zijn vleugeltje gebroken is. What to do?

Toegevoegd na 3 minuten:
Hij beweegt ook amper. Hij schudt een beetje met zijn lijfje. Ik heb een bakje water gegeven, maar hij drinkt niks

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
36.1K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bij mij ook een mus tegen de ruit gevlogen. Ze lag stil op haar zij op de grond en ik dacht dat het niet meer goed zou komen. Ik heb haar op een zachte doek op de vensterbank gelegd met het raam open want die geluiden en geur kent ze. Ik ben zelf op een afstandje gaan zitten want de aanwezigheid van een mens is erg stressvol. Zo kon ik het vogeltje vanaf een afstand beschermen tegen katten, honden, etc. 10 minuten later vloog ze het raam uit. Geweldig!

Het beste antwoord

Even afwachten wat hij doet. Het kan best dat hij in shock is en na een halfuurtje weer verder vliegt. Is dit niet het geval, even de dierenambulance informeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Bel 114, red een dier?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry het is inderdaad 144.
Een vogel kan goed na een paar uur na een botsing plotseling wegvliegen. Leg hem ergens neer zo dat hij weg kan en zo dat er geen katten bij kunnen.
11 jaar geleden
In de natuur kunnen vogels gewond raken. Dat gebeurt en is onderdeel van de natuur. Veel vaker echter ligt de oorzaak bij iets waar de vogel niets aan kan doen, zoals een aanrijding, een aanval van een kat of een verstrikking in visdraad. Als dat het geval is, hebben gewonde wilde vogels onze hulp nodig. De vogel moet zo snel mogelijk naar een vogelasiel gebracht worden.

Maar let op: pas uitgevlogen jonge vogels of vogels in de rui zien er soms hulpeloos uit, maar ze mankeren niets. Deze vogels moeten we met rust laten. Het is verboden om wilde vogels zelf te verzorgen of op te voeden.

Op http://www.vogeltrekstation.nl/ring-gevonden/vogelasiels vindt u een lijst van vogelasielen. Vogelasielen hebben de vergunningen en de kennis om vogels op te vangen. Wanneer u de vogel niet zelf kunt vervoeren, kunt u de Dierenambulance bellen: 0900-0245. of bel 144 ( red een dier)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet afwachten of ergens neerleggen: de vogel is dan wel een heel makkelijke prooi voor een kat.
Doe de vogel in een donker kartonnen doosje met luchtgaatjes, en bel de dierenambu of breng het beestje naar de vogelopvang.
Het minste wat hij heeft is een hersenschudding en knallende koppijn.
Als ze al vliegen, dan is het vaak als een dronken droppie.
Soms kunnen ze er snel weer uit, maar even goede verzorging is toch wel van belang.
Rieneke1
11 jaar geleden
Ik ben natuurlijk te laat met een antwoord, maar als een vogel tegen het raam is gevlogen is hij in shock. Op dat moment is warmte het allerbelangrijkste. Neem de vogel in de hand en stop hem in je broekzak zodat hij je lichaamswarmte voelt. Als hij niet te hard met zijn snavel tegen het raam is gevlogen (hersenschudding) heb je kans dat hij binnen een kwartier weer de oude is.
Ivana
11 jaar geleden
Heb je een doosje misschien? Als je die hebt zet het vogeltje erin met een doek een bakje water en eventueel wat te eten als je dat hebt. Wij hebben het zelf ook een keer gehad en die raadde de dieren bescherming ook aan.