Hoog een schrikdraad plaatsen voor onze jonge mehcelaar?

Onze hond (5 maanden) begint steeds meer zijn wereld om hem heen te verkennen wat gevaarlijk wordt. We wonen op het platte land met 5 hectare grond. Als we de hond buiten hebben moet hij niet achter fietsers en auto's aan rennen. (Iets wat we hem wel proberen af te leren)

Vrees niet, we gaan er ook vaak mee op uit voor degenen die denken dat de hond niet verder komt dan aleen ons erf...!

We gaan nu toch maar alvast schrikdraad plaatsen om ongelukken te voorkomen.

Nu mijn vraag: Wat is de juiste hoogte om het draad vanaf de grond te plaatsen? mijn man zegt 20 maar vlg mij springt hij daar zo over heen.

Wie o wie heeft ERVARING (met nadruk op ervaring!) hiermee en kan mij het antwoord geven?

BVHD:-)!

Toegevoegd na 2 minuten:
Zie tot mijn schrik paar fouten: de vraag begint natuurlijk met : HOE hoog......
En het 'MeCHelaar' natuurlijk ;-)

11 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij een kennis van mij die de hond wel op t erf wilde maar niet bij de winkel wilde hebben had een schrikdraad over het pad gespannen op ongeveer 20 cm idd. Die hoogte schat ik, ik heb het niet opgemeten. Dat was zodat er wel gewoon auto's erover konden rijden. De hond kwam niet bij de winkel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dieronvriendelijk,er zijn andere manieren om het de hond af te leren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar moet ik Maria wel gelijk in geven,het is een enkele keer gebeurt bij ons dat een hond tegen het schrikdraad opliep,zonder schrikdraad kunnen we niet hier)en de schrik is enorm,ze janken ervan en hollen naar veiliger plaatsen,het lijkt dan snel over ,maar als je ze pakt hebben ze een verhoogd hartritme,echt veel impact op ze dus.Daar word ik niet blij van als het gebeurt.Het werkt dus wel maar het is mijns inziens wreed om het te gebruiken met dat doel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je sallie.
Je zou ook in uiterste noodzaak een e collar kunnen gebruiken,maar ook hiermee moet je heel goed weten hoe je het gebruikt,het liefst les van iemand die weet hoe je ermee om hoort te gaan.

Antwoorden (2)

Het is wettelijk niet toegestaan om voor honden een schrikdraad te plaatsen, de stroomschok kan letsel toebrengen aan het dier.

Beter kan u een afbakening nemen waarbij de hond een band draagt warmee hij gecorrigeerd wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Ik vond deze op internet, http://www.afrasteringonline.nl/schrikdraad-honden.
Lijkt mij verre van ideaal, zelfs al zou het toegestaan zijn.
Plus voor je antwoord. Dat is echt de oplossing.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is een beetje afhankelijk van het amperage dat gebruikt wordt, de schrikdraad voor groot vee is te zwaar. Maar eerlijk gezegd ben ik van dit systeem geen voorstander.
misslobe
11 jaar geleden
Nou, wees gerust, het amperage is dusdanig dat de hond er absoluut geen schade van zal ondervinden. We hebben dezelfde klok gebruikt om katten af te schrikken van de voliere die we in ons vorige huis hadden. Ook onze toenmalige hond heeft het eens gevoeld maar schrok alleen en kwam er daarna ook niet meer in de buurt!
misslobe
11 jaar geleden
Hier een citaat afkomstig van: http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?f=70&t=29400&start=15 "Draadloze hondenriem , wettelijk toegestaan Auteur: zijlvaart67 » 04 okt 2010 08:31 Een teletac is, in de basis, niet verboden. Net zomin als schrikdraad dat is... Verkeerd gebruik, waardoor er sprake is van mishandeling/kwelling, is uiteraard wel strafbaar." Het is dus wettelijk WEL toegestaan! Maar VERKEERD GEBRUIK ervan, DAT is de verantwoordelijkheid van de eigenaar van de hond zelf !!! En die nemen wij uiteraard en zijn gek op onze lieve pup en willen het allerbeste voor hem en niet dat hij onder de auto komt dat soms langs ons huis sjeest!
Ivana
11 jaar geleden
Je moet er bij schrikdraad wel op letten, dat de hond bij nat weer een schok krijgt die vele malen versterkt wordt. Dat is bij de teletac ook zo.
Het voordeel van een elektronische omheining is, dat de entree ook voor auto's gewoon open blijft. De draad ligt namelijk op de grond. Je kunt dan de hond net zoveel ruimte geven als je wilt door de draad te verplaatsen.
Ik raad je aan de jonge hond een beperkte ruimte te bieden, niet meer dan 200 m2. Later kan je dat uitbreiden, maar in eerste instantie moet de hond een zekere band met de baas voelen om niet een 'eigen leven' te gaan leiden.
Ivana