mijn hond gromt als hij op de bank ligt en ik wil hem optillen. Wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
22.9K

Antwoorden (8)

Laten zien dat niet hij, maar jij de baas bent, en hem er gewoon af gooien als je niet wil dat hij op de bank ligt. Vooral consequent wezen. Dus niet de ene dag denken "gezellig met de hond op de bank" en de andere dag boos worden omdat ie te veel haren oid achter laat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Optillen is hier waarschijnlijk niet handig.
een hond weet wel daat je de leader bent mag ik aannemen?
maar je moet hem wel de kans geven dat te bevestigen dus gewoon gaan zitten
en grommen corrigeren net zo lang totdat hij opgeeft en weggaat.
11 jaar geleden
Laat de hond niet op de bank. Maak de hond duidelijk dat dit jouw mandje is, en aangezien jij de baas bent (toch?), mag de hond daar niet komen. De hond hoort, letterlijk, onder jou te liggen. Dus lager, op de grond. Zo bevestig jij je rol als baas.

Dus hond van bank vegen en lekker zelf neerploffen. Vervolgens negeer je de hond, totdat jij besluit hem weer aandacht te geven. Dit doe je pas later nadat hij is afgedropen en rustig ergens is gaan willen waar hij wel thuishoort.

Toegevoegd na 3 minuten:
"rustig is gaan liggen" moet het zijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je hond gromt bij het optillen is er een kans dat hij je kan bijten. Ik zou hem een halsband om doen en hem dan van de bank halen en duidelijk maken dat jij dit niet wil. De hond heeft een eigen plek waar hij mag liggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gaat het er om dat je hem op wil tillen of dat je wil dat hij van de bank af gaat?

Je hond gromt nu denk ik omdat hij zijn (of jouw??? ) bank wil verdedigen. Hij staat dan hoger in rang dan jij. Als je dat wil veranderen moet je laten zien wie de baas is. In plaats van hem op te pakken kan je ook naast hem op de bank gaan zitten. Schuif vervolgens steeds wat dichter naar hem toe, totdat hij wel van de bank af moet gaan. Jij claimt dan de bank. Alleen als jij het goed vindt mag hij er ook op.

Als je je hond op wil tillen gaat dat vast beter als hij niet iets wil verdedigen. Probeer het als hij gewoon op de grond staat. Dat gaat vast beter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lijkt me duidelijk een rangorde probleem zoals voorgaande antwoorden ook al duidelijk maken. Mag hij soms wel op de bank en soms niet? Niet duidelijk lijkt me. Wat doe je als hij gromt? Loop je weg en laat je hem liggen of bestraf je zijn gedrag direct? Dat laatste is het beste, door weg te lopen bevestig je zijn idee van rangorde nl. Als hij van de bank af moet niet optillen, maar er af sturen, werkt beter dan optillen. wees duidelijk, voor de hond ook fijner.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is natuurlijk niet op zichzelf staand. Ook in andere gevallen wordt hij waarschijnlijk op handen gedragen.
Als je een hond niet als een 'hond' behandeld wreekt zich dat als de hond dominante trekjes heeft en een sterke wil. Als jij niet de leidersrol claimt, zal de hond zich die rol toe-eigenen. Zielig voor de hond, want een hond heeft leiding nodig anders voelt hij zich ongelukkig.
Ga eens na hoe je de dag begint. Loop jij naar de hond zo gauw je wakker bent en breng je hem een ochtend-aaitje? Fout. Een hond hoort te wachten tot jij hem roept als het jou uitkomt om hem te begroeten.
Als je hem zijn eten geeft, mag hij dan aanvallen zonder dat hij daar toestemming voor heeft gekregen? Fout. De leider geeft toestemming tot het eten van de maaltijd. Tot die tijd moet de hond wachten.
Bij het uitlaten loopt hij waarschijnlijk als eerste de deur door naar buiten. Buiten neemt hij het 'voortouw' (trekt). Omdat hij waarschijnlijk erg moet plassen, laat je dat gebeuren en loopt er hijgend achteraan. Fout. De hond hoort als laatste naar buiten te gaan, jij geeft de richting en het tempo aan. De hond loopt naast je been en mag pas snuffelen als jij dat toelaat. Je geeft hem pas de ruimte op de plaats waar jij vindt dat hij zich mag ontlasten.
Zo moet de hele dag eruit zien bij een hond die het heft in handen heeft genomen.

Als je al deze en nog meer regels volgt, zal hij het niet meer wagen om ongevraagd op de bank te komen. Het is niet erg als een hond op de bank ligt, maar dat geldt voor gehoorzame en onderdanige honden. Voor honden dus die weten wie de baas is en daar respect voor hebben.

Til de hond niet van de bank, maar schuif hem eraf. Hij moet de stap zelf maken. Daarna claim je de bank en laat hem er niet meer op zonder jouw toestemming.
Geef hem een eigen plaats en leer hem daar te gaan liggen als jij dat wilt. Niet voor straf, maar gewoon omdat het moet. Wordt niet boos. Als je kwaad wordt verlies je het respect. Wees doortastend en bedenk dat een hond geen mens is en blij is als hij leiding krijgt. Hij zal je niet meer bijten.
Ivana
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord: Plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeer goed antwoord ++ .
Ik zou eraan toevoegen:
Stel dat naast hem zitten en naar hem toe schuiven niet zou helpen;en hij toch halsstarrig zou blijven liggen?
Probeer dan eens het volgende:
Doe gewoon alsof je op hem gaat zitten,dan moet hij wel wijken,maar gebruik daarbij niet je handen want voor een hond is een hand gelijk voor de hond zijn bek,want een hond kan met zijn bek dingen optillen en met zijn tanden iets hard vastpakken,net zoals de hond dat ook met zijn bek doet,zo staat de hand in bepaalde gevallen voor de hond gelijk aan gevaar en uit een vermeende zelfverdediging hapt de hond dan toe,en wel naar de hand die hem op een kwaad moment wil pakken.
Gebruik daarom enkel je benen en voeten met schoenen aan,om daarmee de hond als het ware te sturen.
En ook tegen een zitvlak heeft een hond geen verweer.
Ivana
11 jaar geleden
Als je in alle gevallen de leiding hebt genomen, hoef je geen trucjes meer toe te passen. Door te willen dat hij weg gaat en dat uit te stralen hoef je alleen maar te gaan zitten zonder hem aan te kijken en hij is al vertrokken. Zolang hij de neiging zou hebben in je handen te bijten, ben je nog steeds niet de leidende figuur die hij nodig heeft om respect voor te hebben.
Ik denk nooit na als ik iets van mijn hond gedaan wil hebben. Ik wil het, dus doet zij het. Ik straal leiderschap en zelfverzekerdheid uit. Dat is het enige wat telt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En zo is dat.
Hey maar je vraag is wel wat te ruim gesteld...Waar gaat het om: mag hij niet op de bank, of keuren jullie dat goed? Gromt hij in deze situatie altijd? Of doet ie dat normaal niet?

Ik kan me ook voorstellen dat er iets met je hond aan de hand is. Onze hond mag op de bank liggen. Op een gegeven moment gromde hij steeds als iemand bij hem in de buurt kwam, bleek later dat hij alle nagels uit zijn poten miste, waarschijnlijk is hij kort daarvoor aangereden door een auto (aldus de dierenarts).

Succes ermee!