Hoe kan mijn kat blaasgruis hebben gekregen terwijl hij goed dronk?

Ik lees dat het vooral voorkomt bij gecastreerde katers, dat is mijn kat inderdaad. Maar elke avond geef ik m zijn reguliere brokjes in water gedrenkt voor voldoende vocht. Maar toch heeft hij blaasgruis gekregen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Struvietvorming kan plaatsvinden in een basische urine met een hoge pH in combinatie met hoge concentraties magnesium, ammonium en fosfaat.

http://home.planet.nl/~boe00645/flutd-9.html

Veel meer kun je lezen op de site van Margali.com
Je hebt hier echt wat aan als je een kat met blaasontsteking en of gruis hebt of een kat met nierproblemen.

http://home.planet.nl/~boe00645/home.html
www.margali.com

Toegevoegd na 24 minuten:
http://www.dierenartsenpraktijkronner.nl/ziekten/kat/blaasgruis_kat.html#oorzaak
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Goed drinken is belangrijk, maar zegt niet alles.
Het gaat om de zuurgraad van de urine.
De vele granen die in brokjes zitten, vooral in de goedkope varianten, maar ook in sommige dure, zorgen ervoor dat de urine niet zuur genoeg is.
Het loont echt de kleine lettertjes op de verpakking te lezen.
Ook scheelt het als je kat versvoer krijgt.
Rieneke1
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Mijn kat heeft het ook, we waren een week met vakantie geweest en de katten waren alleen thuis. (Buren zorgden voor eten drinken en de kattenbak) Toen we thuis kwamen merkten we dat de kat niet in orde was en wel moest plassen, maar niet kon plassen (Hij krijste tijdens plassen) Kosten of geen kosten, om 1:00 's nachts op zaterdag zaten wij bij de DA. (€300,-) De dierenarts zei dat dit ook kan ontstaan door stress. We zijn er achter gekomen dat onze kat niet zo lang alleen kan zijn, dan gaat hij stressen, of hij nu goed verzorgd word of niet. Een weekend gaat goed, gaan we langer weg, gaat de kat of mee, of er komt iemand in ons huis op hem passen. Het heeft 2 weken geduurd voordat de kat weer op zichzelf was. Hij heeft ons continu geclaimd. Als je ergens ging zitten, mee naar de wc, voor de slaapkamer, en als je de deur uit wilde gaan...heel hard mauwen. Hij krijgt royal canin urinary. (Bij http://www.broekhuizens.nl/ is het goedkoper dan bij onze dierenarts, dat is inclusief bezorging thuis)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voorlopig geen vers voer geven totdat het blaasgruisprobleem verholpen is,de kans is ook aanwezig dat als het probleem weg is en je vers voer geeft,hij dan toch verstopt kan raken. @Heer Voldemor
De prijs bij broekhuizen is even duur als bij mijn da.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Bij mij scheelt het €7,- per 9kg zak en dan word het nog thuis bezorgd ook. Verschilt dus per DA kennelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk het ook want ik ben al vaker op zoek geweest of het ergens anders goedkoper was,maar tot nu toe nog steeds niet gevonden.