Is het verstandig een puppy verschillende brokken te geven?

Een puppy heeft tijdens zijn opvoeding essentiële voedingsstoffen nodig. Ik vraag me af of een hond tot een bepaalde leeftijd dezelfde brokken moet krijgen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Als je een goed merk puppyvoer geeft dan bevat het alle stoffen die een pup nodig heeft. Dat heet dan een compleet voer.
De darmen van puppy's kunnen nog heel gevoelig zijn. Als je een merk hebt gevonden dat goed wordt verdragen, houd je daar dan bij. Te veel wisselen van voerbrokken kan een slechte werking hebben op de spijsvertering.
Bij pups van een groot ras moet je zorgen dat het eiwitpercentage niet te hoog is. Een groeispurt kan dan geforceerd verlopen zodat de spiervorming de groei van het skelet niet kan bijhouden.
Een en ander kan je met je dierenarts overleggen.
Zelf kan je de groei van je pup bijhouden op de volgende site. Kijk naar het gewicht op een leeftijd van 8 weken en volg de groeilijn. Als het goed is verloopt die groeilijn zoals aangegeven:
http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/hond/pup%20groeicurve.html

Pups tot een leeftijd van 6 maanden krijgen 4 maal per dag een portie voer. Bij 6 maanden geven we 3 maal eten. De volwassen hond krijgt vanaf 9 maanden (dan is hij in de hoogte uitgegroeid) 2 maal daags eten.
Ivana
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Alleen stopt niet elk ras met groeien in de hoogte asl hij 9 maanden is. ;-) Een goede fokker raadt aan bij een groot ras om puppybrokken niet te lang te geven,gemiddeld gaan deze rassen al over op volwassen brokken als de hond 5 maanden is,dit inderdaad i.v.m. een anders te snelle botgroei.
Ivana
11 jaar geleden
Dat overgaan op brokken voor volwassen honden is ook i.v.m. de hoeveelheid eiwitten. Bij puppyvoer met een eiwitgehalte tot 24% kan je ze dus gewoon blijven geven tot 6/7 maanden. Daarna noemen we ze ook geen pup meer.
Op de groeicurve (bijgeleverd) zie je inderdaad dat grote rassen langer doorgroeien, maar de spurt is er dan uit en de voereisen zijn dan ook veel minder
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarom is het ook belangrijk om op het eiwitgehalte in puppyvoer te letten.
Zelf gaf ik mijn honden volwassen voer toen ze 4 maanden waren.