Waarom miauwt mijn kat zo luid als hij alleen is?

Mijn kat is ongeveer 8 jaar oud nu en is een kater.

Sinds dit jaar als hij alleen is dan miauwt hij echt HEEL LUID, kan het tot op de bovenste verdieping horen en het lijkt wel of hij pijn heeft of dat hij weent of zoiets.

Nu, als ik dit hoor, dan ga ik naar hem en vanaf hij mij of iemand anders ziet stopt het opeens, is z'n staart omhoog en komt hij kopjes geven.
Weet iemand hoe dat dit komt? Denk niet dat het door de pijn komt omdat als we bij hem zitten is hij altijd heel relaxed. Is dus echt als hij alleen is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja gecastreerd. Ehm, we hadden hem al sinds hij klein was maar sinds zijn broertje jammergenoeg overleden is op zeer jonge leeftijd is hij van huis weggelopen. Een paar jaar laten kwam hij terug en hebben we hem weer in huis genomen. Sindsdien is hij een beetje aggresief als je hem aait over zijn buik/nek,.. maar aaien over zijn hoofd vind hij wel tof. Nu een paar weken geleden zijn we verhuisd en hem er bij dus na 8jaar woont hij ergens anders, denk niet dat dit een rol speelt want hij deed het kort voor we verhuisden in ons oude huis ook al.

Antwoorden (2)

Naast aandacht trekken, verveling en angst om alleen te zijn kunnen er ook medische oorzaken zijn, zoals dementie en ziektes die er voor zorgen dat de kat zich niet goed voelt. Ga dus eerst met je kat bij een dierenarts langs om te laten controleren of je kat lichamelijk wel in orde is.
Het kan ook voorkomen dat je kat miauwt door stress of angst. Hiervoor kunnen verschillende redenen zijn, de een gemakkelijker op te lossen dan de andere.
Is er geen medische oorzaak? Dan is de kans groot dat het miauwen aangeleerd gedrag is. Dat wil zeggen: de kat heeft geleerd dat veel miauwen hem wat oplevert. Dat kan een bakje voer zijn, het openen van de deur, de kat roepen, de kat aaien, maar ook tegen hem schreeuwen en hem wegjagen zijn vormen van aandacht en in de ogen van de kat dus beloningen voor zijn gedrag.
Katten voelen zich ’s nachts kwetsbaarder dan overdag. O.a. door de afwezigheid van de eigenaar en door de stilte in huis en buiten worden allerlei geluiden opeens hoorbaar die er overdag niet zijn. Daarom zie je dit gedrag ook minder bij katten die in de slaapkamer mogen ’s nachts en bij katten die kattenvriendjes in huis hebben, met wie ze samen slapen.
Katten kunnen ook overdag te weinig te doen hebben. Als een kat niet naar buiten kan overdag en de hele dag ligt te slapen, dan zal hij vinden dat het ’s nachts de hoogste tijd is voor actie in huis. Verveling is in dat geval de oorzaak. Koop bijvoorbeeld een krabpaal om verveling te voorkomen. Zoals ik uit jouw verhaal begrijp, zal het aandacht vragen zijn bij jouw kat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit harde mauwen, dat klinkt of er ik weet niet wat aan de hand is, zie je vaak bij katten die wat doof geworden zijn, soms in combi met dementie.
Test eens uit of je kat nog wel goed hoort?
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik hem roep hoort hij me wel maar niet dat hij bij de stilste beweging gaat opkijken ofzo..
Rieneke1
11 jaar geleden
Komt hij als je roept vanuit een andere ruimte, zodat hij je niet ziet? Maar sowieso door de dierenarts even na laten kijken, omdat je in een reactie ook aangeeft dat je niet aan z'n nek of buik mag komen.