Hoe vaak moet je je aquarium schoonmaken

Ik heb een 30 l. aquarium, er zwemmen kleine visjes in schooltjes in. Ik heb een filter

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.3K

Antwoorden (4)

Om de 2 weken ongeveer. En als je schoonmaak ook gelijk een gedeelte van je water verversen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is moeilijk aan te geven wat en wanneer er gedaan moet worden. Dat is iets wat je gewoon door ervaring het beste leert. In het algemeen kun je het beste niet teveel met de handen in het water komen en niet teveel in een keer water verversen, dat heeft meteen gevolgen voor het milieu in het aquarium. Het water zou goed helder moeten blijven door de filter. Bekijk de bak regelmatig: zijn de vissen in hun normale doen, liggen er geen dode vissen? Zijn er niet teveel afgestorven bladeren, is er niet teveel alg-ontwikkeling en is alles zich nog steeds op de goede manier aan het ontwikkelen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Inderdaad, het is afhankelijk van de natuurlijke balans in je aquarium. En van het filtersysteem. Plus.
filter neem niet alles weg uit bak,als je de bodem een stukje hoger hebt aan de achterkant en deze aflaat lopen naar een plekje waar je goed bijkan zie je het vuil liggen en kan je er makkelijk bij.
de ene keer is het meer dan de andere keer maar makkelijk te zien en om het weg te halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat bedoel je met schoonmaken?

Onder schoonmaken versta ik alles proper maken. Dat moet in principe nooit. Sommigen doen dat wel en soms zal het nodig zijn. Maar een aquarium hou je in principe proper door voor een goed evenwicht te zorgen. Want dan groeien de reinigingsbacteriën optimaal (en breken die zelfs het vuil op de bodem af), wordt het aquarium niet vuil, hoef je het dus niet schoon te maken, spaar je je vissen stress en worden ze dus niet ziek (of hebben er minder kans toe).

Maar ik vermoed dat je het verversen van je filtermateriaal en water bedoelt:

Waterverversen doe je 1 keer per 2 weken.
Filtermateriaal verversen volgens de handleiding van het filter. Kool laat je beter weg en ander filtermateriaal vervang je, behalve het biologische! Dit spoel je uit in oud aquariumwater behalve als het keramische steentjes zijn, die brokkelen af en verstoppen het filter, toch vervangen dus!

Belangrijk: nooit alle filtermateriaal tegelijk reinigen! Ook beter geen waterverversing en filtermateriaal reinigen op dezelfde dag!

Inderdaad: dan zou je teveel reinigingsbacteriën kwijt zijn.