wat kan ik doen zodat onze poezen zich meer op hun gemak voelen bij de kinderen?

Wij hebben drie poezen (12, 10 en 8 jaar oud ongeveer) en doordeweeks twee (24 en 9 maanden) en in het weekeind drie (4 jaar) kinderen

de oudste kat is toch wel een vorm van dementerende en vindt alles wel best, maar die andere twee katten vinden het allemaal maar niks en komen overdag weinig tot niet beneden.

heb niet het idee dat ze depressief zijn (heb hier al veel info over gezocht, maar ze draaien bijv geen dag-nacht om, speelgedrag is niet anders, eetgedrag hetzelfde als altijd) en als ik boven ben om bijv een van de kindren naar bed te doen en ik ben weer alleen dan komen ze naar me toe om te kroelen.

oh, en op de babykamer komen ze wel gewoon, dit is geenprobleem (maar die loopt ook nog niet....zo verklaar ik het dat ze daar minder bang voor zijn)

en ze komen wel gewoon beneden eten (vlees) maar de jongste komt verder niet beneden om brokjes te eten (de andere twee wel dus)

nu zou ik het uiteraard wel zo fijn vinden als ze zich gewoon prettig zouden voelen als ze beneden zijn, vind het nu een beetje zielig voor ze (de katten dus) iemand tips wat wel of juist niet te doen

Toegevoegd na 28 minuten:
het is zeg maar sinds ons dochtertje van 2 lopen maar vooral rennen kan

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
nav je toevoeging: dat is jouw katten veel te druk en onvoorspelbaar. Het zijn ook de jongsten niet meer.
En in de avond zitten ze wel gezellig bij jullie beneden toch?
Ritsuka
11 jaar geleden
waarschijnlijk zijn de kinderen te druk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in de avond niet altijd maar meestal wel:) in het weekeind zijn ze samen druk, we doen erg ons best ze rustig te houden, door de weeks is "de oudste"rustig, loopt rustig naar een kat (rent dus niet)maar zelfs dat vinden ze al eng en spannend;)

Het beste antwoord

Deze situatie bestaat nog niet zo lang, begrijp ik?
Tsja, je hebt drie senioren, die gesteld zijn op hun rust. Kinderen vertonen onvoorspelbaar gedrag, en dat vinden katten die geen kinderen gewend zijn (en ook sommige die wel kinderen gewend zijn) niet fijn.
Laat de katten het zelf maar bepalen, en geef ze de keus om overdag boven te blijven.
Zorg dat ze zonder stress kunnen eten en drinken en ontlasten boven.
Geef ze ook overdag boven zo mogelijk aandacht door even te spelen of te kroelen.

Wil je de woonkamer zo aantrekkelijk mogelijk maken voor de katten, zorg dan dat ze ruim voldoende hoge vluchtplekjes hebben.
Ook een feliway-verdamper bevordert dat de katten zich veilig voelen.
Verleiden dus, niets forceren. Succes!
Rieneke1
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wanneer katten een dagje ouder worden, hebben ze meer behoefte aan rust en stilte en iedere verandering van sfeer is een verstoring van het vertrouwde ritme.
Als 'ineens' sprake is van baby's/peuters, die meer geluid maken en in 't weekend van kleuters die "poessie wille aaie", dan is een reactie als "rennen voor je leven" of "wij blijven boven" wel te verwachten. De oudere poezen zijn op een leeftijd van: wij willen rust en zij zorgen kennelijk door boven te blijven dat ze die ook krijgen.

Antwoord
Bij een kruidenwinkeltje of reformwinkel is valeriaanwortel te koop ( ik kocht het voor 80gr à € 3,50). Zoek drie katoenen sokken en doe hierin een beetje valeriaanwortel, knoop de sokken dicht en geef elk van je katten een sok, leg deze naast de kat (neus) neer. De kat zal hier hevig mee vrijen, kopjes geven en in slaap vallen met sok in de armen. Het is bedoeld als rustgevend, zich prettig voelend, kalmerend, het werkt bij de meeste katten. (Ook kun je bij een kattewinkel "kattenkruid.)

Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leer kinderen, hoe klein ze ook zijn, dat dieren geen speelgoeddingen zijn. Ze mogen niet achter de kat aanrennen en als ze ergens liggen te slapen, moeten ze de katten met rust laten.
Dan pas zullen dieren zich veilig voelen en langzaamaan weer de ruimte met kinderen willen delen. Dit geldt niet alleen voor katten, maar ook voor honden.
Ivana
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt helemaal.
van jongs af aan laten merken dat ze zacht moeten doen met de poezen, en ze niet laten schrikken. En dat kan al voordat ze gaan kruipen steeds aan hen verteld worden, ook al zullen ze het dan nog niet helemaal begrijpen.