kan mijn kat 'rouwen' om hond?

Ik maak mij zorgen om onze kat, Manu. Sinds de hond weg is, is hij verandert.
Onze hond is sinds een maand uit huis geplaatst. Wegens onoplosbare gedragsproblemen richting kinderen, hebben we een ander huis voor hem gezocht. Hij is hier overigens erg blij en tevreden.
Onze 2 katten gaan prima onze zoon.
Manu, kat 10 jr, is sinds het vertrek van onze hond anders. Hij slaapt heel veel, eet slecht, als hij al eet gooit hij vaak zijn eten eruit, komt niet echt meer op schoot, is angstiger en als hij naar je kijkt is zijn blik erg triest.
Ervaart mijn kat soms rouwgedrag vanwege de hond?
Hond en kat hadden veel interactie met elkaar. Ze speelde regelmatig met elkaar al had ik soms het vermoeden dat ze niet elkaars spelletje begrepen ;)

Als je dit zo leest, dan ligt het er dik bovenop dat Manu inderdaad zijn vriendje mist. Maar is dit echt zo? En zo ja, wat kunnen wij voor Manu doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.9K
Antoni
11 jaar geleden
Is het een idee om de beide dieren af en toe met elkaar te laten spelen? Bijvoorbeeld één keer per maand? Op GoeieVraag zijn een aantal kattenliefhebbers actief. Zij hebben vast goede ideeën en goede antwoorden op je vraag. Ik heb niet zo veel verstand van het gedrag van katten. Daarom geef ik mijn idee alleen maar als een reactie.
Ritsuka
11 jaar geleden
dat kan zeker, wij hadden een kat die ineens ging sproeien in huis, en vaak in de hal liep rond te dwalen, waar de hond altijd lag te slapen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hij sproeit gelukkig niet, maar is gewoon stiller en meer teruggetrokken dan voorheen. Helaas zit het er niet in om ze met elkaar te laten spelen. Anders was dat zeker een leuk idee geweest.

Het beste antwoord

Wanneer dieren nauw met elkaar verbonden zijn is de kans groter dat ze van streek raken door het verlies van hun metgezel. Zelfs katten die constant met elkaar vechten treuren om het verlies van een gevechtspartner. Hoewel niemand ooit zal weten of een kat de dood begrijpt, zijn ze er zeker van op de hoogte dat een huisgenoot ontbreekt en dat er iets is veranderd in huis. Het verdriet van de eigenaar na het verlies van een huisdier kan naar de kat worden overgebracht, wat kan worden toegevoegd aan de verwarring die deze voelt.

Tekenen van rouw

Het is niet mogelijk om te voorspellen hoe een kat zich zal gedragen wanneer een metgezel ontbreekt. Sommige katten lijken hier helemaal niet door te worden beïnvloed, sommigen lijken zelfs gelukkiger te worden wanneer hun huisgenoot verdwijnt. Anderen kunnen stoppen met eten en verliezen de interesse in hun omgeving, zitten en staren; ze lijken depressief te worden. Een aantal katten ondergaan persoonlijkheids- of gedragsveranderingen wanneer hun metgezel weg is.

Geef je kat wat extra aandacht en doe dingen met hem die hij graag doet, een spelletje of snoepje kan troost geven, maar geef je kat vooral tijd om dit te verwerken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
t lag er dik boven op en eigenlijk wist ik dit zelf ook wel, maar soms is bevestiging even gewenst van een onbekende. Dank!

Andere antwoorden (2)

Allereerst met je kat naar de dierenarts: meer dan de helft van de zgn. gedragsproblemen hebben een onderliggende medische oorzaak.
Laat het beestje dus goed onderzoeken, en gooi het niet gelijk op de rouw.
Los daarvan kunnen katten zeker rouwen om het verlies van een huisgenoot, en daar ook flink depressief van worden.
Er zijn gevallen bekend waarbij katten 6 maanden lang rouwden over een verlies, voordat ze weer hun draai leken te vinden.
Help je kat door deze fase heen, door veel en regelmatig met hem te spelen, meerdere malen per dag, en liefst op vaste tijden.
Onderschat het belang van spelen niet!
Geef hem ook op ander gebied afleiding, bijvoorbeeld door brokjes te verstoppen en voerpuzzels te gaan gebruiken, eventueel zelfgemaakt.
Rieneke1
11 jaar geleden
Ja, absoluut. Toen onze hond stierf, zijn de vier poezen maanden van streek geweest. Bovendien kwam er een strijd om de rangorde die danig verstoord was geraakt.
Maar ik weet zeker dat katten het gemis van hun maatje heel duidelijk voelen en laten merken.