waarom houden katten niet van water?

zijn ze echt schuw? Of is er een biologische reden?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Zoals bij de meeste dieren, is het al dan niet van water houden afhankelijk van persoonlijkheid en opvoeding. De meeste dieren waarbij hun leven niet afhankelijk is van in het water gaan, zullen dat alleen doen als het noodzakelijk is. Water heeft risico´s die beter zoveel mogelijk worden vermeden, indien mogelijk. Zelfs de vele dieren die afhankelijk zijn van water moeten geleerd worden om het te gebruiken. Worden de meesten katten geleerd om van water te genieten, waarschijnlijk niet, de meeste huiskatten zien alleen water als ze een bad krijgen, iets wat ze meestal niet zo prettig vinden, niet zozeer door het water maar de hele situatie.
Dus als een kat al van jongs af aan met water omgaat alsof het speelgoed is, dus niet alleen water ziet bij het in bad gaan, dan zal ze er helemaal geen probleem mee hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Mijn kat gaat anders mee onder de douche. Het is dus niet zo dat in de regel katten niet van water houden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het zou in de genen kunnen zitten, op de kat van h00dedclaw na dan, dat ze van in het water spartellen zwaar en minder snel worden, en zich daar niet helemaal lekker bij kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Katten wassen hun hele lichaam met hun tong...dan ben je wat voorzichtiger met waar je induikt. Ik heb het een week geprobeerd...ik vond het helemaal niks!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat de meeste katten niet van water houden is omdat ze zich daarna helemaal moeten gaan schoon likken. Heeft niets met biologisch te maken, meer met ervaring en tijd.

Ik heb behalve een aantal volwassen katten ook een jonge kat. Die laatste gaat mee "onder" de douche gaat. dat wil zeggen tot hij druppels voelt. Dan gaat hij zich schoon likken. De vijver moet hij momenteel niet veel van hebben omdat hij er tot twee maal toe net niet er over heen kon springen. En dus natten achterpoten had. Daar is hij twee uur mee bezig geweest.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is dus een afweging voor de kat; als de beloning groot genoeg is willen ze wel nat worden. Ik had zelf een kat die zware regenval trotseerde omdat ze dan gemakkelijker vogels kon vangen en ik heb ook een kat gekend die van een duikplank in de rivier sprong om ratten te kunnen vangen.