heeft een kat zout nodig?

Oude kat likt aan de straatstenen, waarom? Heeft hij zout nodig?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.3K

Antwoorden (2)

Nee, je kat heeft beslist geen zout nodig.
Bij mij gaan alle alarmbellen rinkelen, omdat dit vaak een uiting is van bloedarmoede bij de kat. Observeer je kat eens heel goed: is het tandvlees bleek? Ademt hij oppervlakkig en snel, en is hij snel moe?
Hoe dan ook, mijn dringende advies is om vandaag nog naar de dierenarts te gaan.
Laat je nog even horen hoe of wat?
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit is toch niet hetzelfde als een kat die als je gedoucht hebt de vloer af komt likken?
Dat doet onze kat altijd.
Rieneke1
11 jaar geleden
Nee hoor pokemon, dat is gelukkig niet hetzelfde.
Het gaat bij jou om vocht, dat wellicht lekkerder smaakt dan uit de drinkbak.
Hooguit zou je in zo'n geval, bij een oudere kat, die ook anderszins gefixeerd is op vocht, aan nierfalen kunnen denken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb een kat (kater van 7, bijna 8 intussen) die altijd overal aan likt, inclusief de vloer in huis en af en toe zie ik 'm buiten ook een likje doen. Hij likt aan de tafel, aan kleding, aan handen en voeten, maar dus ook aan het linoleum of wat-dan-ook. Zet z'n tanden in de de rand van mijn laptop, een mok, de hoek van m'n bedtafeltje, de afstandsbediening van het bed, etc. Ik zeg altijd dat het net een klein kind is dat tandjes krijgt en overal op bijt. Het zal in dit geval wel gaan om een nieuw ontwikkelde gewoonte (want waarom anders de vraag?) en ik zou iedereen op GV aanraden om waar het om katten gaat direct op Rieneke's kennis én intuïtie te vertrouwen, maar wil ook even aanvullen dat katten soms hele rare gewoontes hebben die geen enkele logische reden hebben. Het blijven toch katten namelijk :-P Maar zout heeft een kat in elk geval niet extra nodig nee, daar kunnen hun nieren ook helemaal niet tegen.
Ja, je kat heeft beslist zout nodig!

Een kat is een zoogdier, en alle zoogdieren hebben zout nodig.

Let wel; met zout bedoel ik hier niet de geraffineerde NACL, maar het natuurlijke zeezout, met al zijn tientallen mineralen.

Neem de proef op de som en geef je kat twee bakjes water.

Het ene bakje vul je met gewoon kraanwater.
Het andere bakje vul je met kraanwater, waarin je een flinke theelepel keltisch zeezout of hymalayazout in hebt opgelost.

De kat weet en ruikt echt wel wat goed voor hem is.
Weddden dat de kat het liefste van het water met zout gaat drinken?

Maak niet de fout om het met tafelzout te proberen. Dat is geraffineerd zout, en slecht voor mens en kat!!