Mijn kat zijn oog gaat niet meer dicht, wat te doen?

Hej,

Sinds een jaar ofzo kan mijn kat zijn linkeroog niet meer toe doen als hij slaapt of uitrust, wat wel gebeurt is dat zijn ooglid over zijn oog trekt, maar dat het oog zelf niet dicht kan geknepen worden.

Wij hebben onze kat al 8 jaar ongeveer sinds zijn geboorte, het is al een vechtersbaasje geweest en is struis gebouwd, wij hebben hem laten castreren maar nooit laten vaccineren ofzo, hij eet zeer veel dus hij zit waarschijnlijk met wormen ofzo.. Heb het m'n ouders al dikwijls gevraagd om onze kat eens te laten controleren bij de dierenarts maar ze hebben er nooit tijd voor.

Ik merk wel dat mijn kat geen pijn heeft (denk ik). Hij is altijd zeer rustig, hij is niet blind, en kan ook nog actief zijn buiten. Als hij binnen zit ligt hij meestal te slapen ofzo en hij miawt alleen maar als hij honger heeft (wat hij bijna altijd heeft).

Maar terug naar m'n vraag, kan dit kwaad dat mijn kat zijn oog niet dicht kan knijpen maar als hij slaapt er gewoon een vliesje over komt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6K

Antwoorden (3)

Als je ouders instemmen met een dierenartsbezoek, maar de tijd niet vinden, dan ga jij toch? Ik denk dat een dierenartsbezoek zeker geen overbodige luxe is.
Het kan voor de kat niet prettig zijn dat hij het oog niet kan sluiten, maar dat niet alleen.
Het oog droogt zo sneller uit, en wordt daarmee kwetsbaarder voor verwondingen en ontstekingen.
Als je blijft wachten, dan ben je straks nog verder van huis.

Verder hoort het bij de basisverzorging om je buitenkat regelmatig te ontwormen en ontvlooien.
De huisarts heeft hier goede en veilige middeltjes voor in huis.
Hopelijk ga je, en laat je nog even horen hoe of wat?

Toegevoegd na 4 uur:
Huisarts is uiteraard dierenarts :)
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jaren terug is hij weggelopen van huis omdat zijn broertje overreden was. Na een paar jaar kwam hij terug en al snel merkten we dat het hem was en hebben we hem weer in huis genomen. Maar sinds dien is hij veel verandert. Hij laat zien dat hij zich veilig voelt in huis maar als we hem willen oppakken of aaien aan zijn buik krabt hij direct en voelt hij zich bang/onzeker. Alleen aaien over zijn kopje vind hij zeer leuk.. (heb een paar maanden geleden naar een oplossing gezocht maar de mensen zeiden gewoon dat ik hem moet gerust laten omdat je niet weet wat hij allemaal heeft meegemaakt in de tijd dat hij weg was). Dus ja, als ik alleen met hem naar de dierenarts moet lijkt het een onbegonnen zaak. Het is geen kat waar je van kunt zeggen kom we zijn es weg..
Rieneke1
11 jaar geleden
Toch blijft mijn antwoord staan: naar de dierenarts.
Trek leren handschoenen aan, en zet de opening van de transportkooi naar boven. Plaats de kat hier snel in, kontje eerst.
Wat moet, dat moet, even doorpakken nu!
.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klinkt niet zo best. Volg de raad van rieneke op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Ik denk alleen niet dat de huisarts hier veilige middeltjes voor heeft. ;-)))) Verder aan vs,je kunt je kat toch gewoon in een reismand stoppen?
Rieneke1
11 jaar geleden
oeh, ik zie het Maria! Nou ja, hopelijk komt de boodschap over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk het ook wel Rieneke.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus! Enige manier is eerst naar de dierenarts.
Rieneke1
11 jaar geleden
Dank plussers!
Hopelijk horen we er nog wat van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
inderdaad: lukt oppakken niet, dan met handschoenen aan en het kooitje of reismand met de opening naar boven. Werkt perfect.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We zijn net verhuist en de kat is vandaag meegekomen met de auto, was z'n eerste keer in zijn leven en hij was echt bang. In het nieuwe huis herkende hij de meubels wel en hij voelde zich al direct op zijn gemak :) We wonen nu in een drukkere stad en de dierenarts is hier ook dichterbij dus zal het echt nog eens vragen om zo snel mogelijk naar de da te gaan. Bedankt voor jullie reacties allemaal.
Rieneke1
11 jaar geleden
Jammer voor de kat :(
Je hebt zorgplicht voor je dier, maar dat gaat hier niet gebeuren vrees ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad heel jammer en erg voor het diertje en dat al een jaar lang.:-(
Geen tijd om een dier naar dierenarts te brengen, dat is onzin. Als je ouders zelf iets mankeren, zullen ze ook tijd hebben om naar een dokter te gaan.

De kat zijn oog kan uitdrogen en dan krijg die nog meer problemen. Een bezoek aan dierenarts is dus wel aan te raden.

Buiten dat, kan je de oog vochtig houden. Dit doe je met speciale druppels die voor het oog bestemd zijn. Je kan deze bij dierenwinkel halen of ga langs een brillenzaak.

Een kat heeft een ooglid zoals bij mensen. Het speciaal vliesje is een knipvlies. Die kan het oog niet voldoende vochtig houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zelf 2 katten en 1 hond met oog. Met name bij de hond is het probleem dat zijn oogleden niet sluiten als hij slaapt. Hierdoor is hij dus zijn andere oogje kwijtgeraakt want door het uitdrogen is het ontstoken geraakt en kon de dierenarts niets anders meer doen dan het operatief verwijderen. Ten eerste voor het hondje zelf heel pijnlijk en een langdurig herstel proces geweest en ten tweede een behoorlijke kostenpost ( 400 euro). De rest van zijn leven moeten wij dagelijks zijn nog goede oogje zalven met zalf die het oogje vochtig houdt.

Mijn advies is: Ga zo snel mogelijk naar de dierenarts en laat het nakijken. Als je te lang wacht kun je boven lezen wat er zou kunnen gebeuren!

Succes.