hoe leer ik mijn hond om mij niet omver te lopen als ze met een andere hond speelt?

Ze is nog jong en luistert behoorlijk goed maar ze heeft sinds kort een hondenvriendje in het bos en als ze spelen dan lopen ze je omver als je niet uitkijkt. Nou weet ik dat je ze kan leren op te letten maar weet niet hoe.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Goeie vraag +

Het beste antwoord

Een hond hoort respect voor zijn baas te hebben. Omverlopen is een teken van onachtzaamheid, lompheid en respectloosheid. Je moet dit dus niet boos, maar wel kordaat beantwoorden met een correctie.
Het is inderdaad jonge honden eigen, vooral Labradors zijn daar heel erg goed in. Ik weet niet of het om een Lab gaat, maar als die je van achteren in de knieholte lopen, kan je heel erg naar op de grond vallen, omdat je dan alle kracht kwijt bent om overeind te blijven.
Na zo'n actie moet hij zitten en naar je opkijken. Maar niets is zo moeilijk als op tijd corrigeren. Ik wil hier nog niet spreken over straffen, omdat een jonge hond nog moet leren wat de regels zijn. De basis ligt ook hier weer in goed leiderschap.
Een ferm 'nee' op het moment van de aanvaring en onmiddellijk daarop een kleine actie van gehoorzaamheid (zit, af, blijf ) zal de hond het gevoel geven dat jij de baas bent en zijn actie niet gewaardeerd werd.
Ivana
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is geen lab maar een vuilnisbakkenras. Als ze alleen is gaat het goed en met andere honden gaat het goed maar met haar vriend (een beauceron van 8 mnd) rennen ze inderdaad in de knieholte's. Weet nu hoe haar te corrigeren. Bedankt.

Andere antwoorden (1)

Dit is hond eigen,ze zijn dan zo in hun spel bezig dat je daar weinig aan kunt doen en dan vooral als ze nog zo jong zijn,ze zijn dan heel onbehouwen,het wordt wel een stuk minder als ze ouder worden.