Hangt de vorm van een ei af van het ras ?

Heb 2 verschillende kippenrassen het ene ei is rond maar de andere is smal en langwerpig hangt dit van het ras af. Zijn krielkippen Sebright langwerpig ei.Andere weet ras niet kruising maar veel dikker en kort op de poten.Ik hoor het graag
.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Ja, er is onderscheid tussen eieren afhankelijk van het ras van de kip.

Ten eerste verschilt natuurlijk de kleur; grofweg gezegd leggen witte kippen witte eieren, en donkere kippen bruine eieren. Er zijn zelfs rassen die blauwe eieren leggen.

Ook het formaat kan verschillen: krielkippen leggen over het algemeen kleinere eieren, en voor jonge kipjes geldt dat als ze net gaan leggen hun eieren kleiner zijn dan het geval is als ze ouder worden.

Tenslotte kan de vorm kan verschillen.
Jonge kippen leggen vaak wat bollere eitjes, de eieren worden ovaler als ze ouder worden.
Maar ook van volwassen kippen zijn de eieren vaak verschillend van vorm.
Ik heb 4 soorten kippen, waarvan er 3 bruine eieren leggen, en aan de vorm van het ei kan ik zien van welke kip ze komen.
Zo zijn bijvoorbeeld eieren van Amrocks iets boller dan van Brahma's.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het zijn jonge kippen nu net begonnen met leggen en id verschillende kleuren.
De zwarte legt licht bruine eitjes de witten witte eitjes,kan nu ook zien wat de Sebright leggen want deze zijn langer maar smaller moet er wel doorheen omdat dit een erg slank kippetje is.
En plus voor meedenken!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De eitjes van de Sebright zullen wel klein blijven omdat het krielkipjes zijn. Als je nog wil uitzoeken op welk kip de zwarte het meeste lijkt dan heb je misschien wat aan deze pagina: http://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt is in elk geval ook een kriel.Maar zal wel een kruising zijn van soorten wel een erg mooi kipje hij is zwart maar zit een paarse glans over erg mooi!,
En deze is ook de baas heb er geen haan in .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Chabo?? Denk ik
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, daar lijkt hij wel heel erg op