Hoe ernstig is een hartruis in beide hartkamers?

Ja, ik begrijp dat dat verschilt, maar moet mijn vraag toch formuleren.

Ik kom net bij de dierenarts vandaan en mijn lieve kitten van tien maanden heeft een hartruis aan beide kanten. Ik ben hier zeer van geschrokken. Eigenlijk ben ik vooral benieuwd naar verhalen/ervaringen van mensen. Ik wil het liefste horen dat mijn jongetje gewoon oud kan worden, haha. Het voelt zo ernstig, en ik moet zeggen dat ik ook het gevoel had dat het niet om een licht ruisje ging... De dierenarts en ik hebben er niet erg gedetailleerd over gepraat, omdat mijn kat bij de dierenarts was voor huidproblemen. Later gaan we ons bezig houden met zijn hartje. Wat ze in ieder geval wel zei, was dat het maar goed was dat hij niet buiten komt omdat hij niet geschikt is voor fysiek zware beweging zoals jagen...

Ik geloof dat ik dit liever niet had geweten, want wat is hier überhaupt aan te doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Onze lieve kater Bas is 20 (!) geworden met hartruis. Iedere controle werd dat weer bevestigd. We hebben hem nooit binnengehouden, want dat advies is ons niet gegeven.
Is niet zeker of hij daar uiteindelijk aan is overleden. Maar we hoefden geen speciale voeding en dergelijke te geven.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik verwijs ook even naar een artikel op GoeieVraag, daar wordt de hartruis ook besproken, ook met controles die je kunt laten doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je katje zou hier nog overheen kunnen groeien, afhankelijk van de oorzaak.
Een echo laten maken door een dierenarts die hier ervaren in is, is de volgende stap.
Dan heb je inzicht in wat er aan de hand is, en hoe je eventueel kan behandelen.
Gezien de zorgen die je je maakt, zou ik morgen bellen of de dierenarts even tijd heeft voor een telefonisch gesprek hierover, zodat je wat meer duidelijkheid hebt.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik vergeet haast een antwoord te geven: hou de weerstand van je katje op peil door hoogwaardig voer te geven, en door hem een fijn kattenleventje te bezorgen, met veel uitdagingen en gepast spelen en uitdagingen. Laat hem kat zijn, en wees niet overbezorgd.
Rieneke1
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
Goed dat je dat niet uit het oog verliest.
Is je katertje al gecastreerd? Anders zou je suprelorin kunnen overwegen, zo omzeil je de narcose.