Mijn Chihuahua is nu 10 weken en bijt veel. Hoe leer ik dat af?

ik heb geprobeerd hem een tik op zijn neus te geven, maar dan gaat hij alleen maar meer bijten. Hij beet ook al bij de mensen waar ik hem gekocht heb. Ik heb ook geprobeerd op zijn achterste een tikje te geven, ook dit helpt niet. Ik snap wel dat dit in de pup periode veel voorkomt i.c.m spelen maar hoe leer ik dit af?

Het is een reu.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8K
jc54
14 jaar geleden
Als ik nu na twee uur zie hoeveel reacties er zijn , kan ik alleen maar conclderen, dat we met zijn allen veel hondenverstand, euh verstand van honden hebben, en dat deze vraag dus een dikke + verdient.

Antwoorden (22)

Niet slaan ,dit is speelsheid omdat hij nog jong is.
Je kunt beter iedere keer als hij bijt,hard Nee zeggen of mag niet.
Dit zijn commando,s daar leert hij van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit doen we al anderhalve week met dewoorden AUW of FOEI. Hier reageert hij echter niet op. Moet ik dit langer volhouden of zal ik een andere methode moeten gebruiken zoals een tik geven met een krant, wat ik gelezen had?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met de krant een tik geven dat onthoudt hij ook,gewoon voor de kont slaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
echt langer volhouden en door gebaar en je stem duidelijk laten blijken dat het niet gewenst is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had een hondje dat niet naar FOEI luisterde. Maar naar het woord NEE! ("sasha NEE!!") luisterde ze wel. Wel eerst de naam van de hond evoor noemen, zodat de hond weet dat je het tegen hem hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet met een krant slaan hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad niet slaan met handen of krant of andere methodes. De hond moet het leren, en de 1 leert sneller dan de ander. Bij iets goeds doen gelijk een koekje geven, krijgen ze heel erg snel door. Maar niet geven op het verkeerde moment.
Het kan zijn dat hij last heeft van zijn tandjes. Als hij ergens op bijt waarop dat niet mag, leidt hem dan af met een speeltje waar hij wel op mag kauwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met heel veel geduld en toewijding.
elke dag even met hem/haar bezig gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geef hem een speeltje waar hij in mag bijten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit gaat vanzelf wel over,als het hondje ouder wordt,nu bijt hij letterlijk nog van hem af.Als jij het beestje wil aaien,ziet het hondje bewegende vingers en reageert daarop,hij denkt dat je wil spelen.
maar geef hem wel iedere keer een reactie als hij bijt,door Nee te zeggen.
Na deze bijtperiode begint hij aan voorwerpen te knabbelen daar zijn zijn tandjes dan sterk genoeg voor,dus je bent gewaarschuwd...maak de grond vrij van snoeren-schoenen-papier enzz...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt zo van die knabbelhondjes. Heeft hij een speeltje waar hij wel in mag bijten? Zo'n geknoopt touw bijvoorbeeld wat je bij mijn afbeelding tussen de voorpootjes ziet liggen.
Als hij weer ergens op bijt (wat niet mag) laat hem dan schrikken. Vaak wordt het na een paar keer al minder.
Geef hem geen oude schoen of sok om in te bijten, want hij ziet het verschil niet tussen oud en nieuw......
Verder zou je met hem op puppytraining kunnen gaan, daar hebben ze vaak ook goeie tips, en hij wordt er socialer van.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een oude sok of schoen lijkt mij niet zo'n goed idee, want dan gaat hij straks op elke schoen liggen knauwen, zij zien geen verschil.
Zo'n tauw is wel een goed idee, plusje hiervoor.
jc54
14 jaar geleden
Zoals ik al aangaf: geen oude..........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, verhip ja, geef hem géén oude schoen.... :( sollie..
jc54
14 jaar geleden
Bij de dierenspeciaalzaak, van die opgerolde buffelhuid. Vinden ze meestal lekker, ze doen er lang mee en het is goed voor de tandjes. Ze poetsen als het ware hun tandjes ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad :)
Het gaat echt wel over.Niet teveel schreeuwen en tkken dan krijg je een nerveuse hond.Bied hem een alternatief in de vorm van een bijtkluifje.Elke pup bijt veel.Dus niet gaan meppen a.u.b.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als honden jong zijn zijn ze speels.. en zegt het niet dat ze gemeen zijn.... niet te veel schreeuwen en een klein tikje af en toe als het te gek word is niet erg, maar doe het zeker nie te vaak! zeg steeds nee, en als het tijdens het spelen gebeurt stoppen en negeren!! let goed op tijdens het spelen met je hond dan kun je zien of het komt omdat het een jonge hond is dus erg speels is, of dat het echt gemeen gedrag is..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat hem voorzichtig in je handen happen , maar spreek hem bestraffend toe als hij te hard bijt, het mag jou dus GEEN PIJN DOEN.
Hij MOET leren dat hij je vingers wel in zijn bekje mag nemen en aan handen mag proeven en likken, maar hij mag jou absoluut geen pijn doen.
Dit goed aanleren duurt even. Bijt hij echt pijnlijk en laat hij zich -zeker in het begin- niet goed gezeggen , TREK DAN EVEN DUIDELIJK AAN ZIJN OOR, ZODAT HIJ PIEPT, het is hem dan duidelijk dat hij te hard gebeten heeft.
Dat is NIET zielig, hij MOET leren dat hij NIET in handen mag bijten. DAARNA METEEN WEER LIEF TEGEN HEM ZIJN, TOTDAT HIJ WEER BIJT, DAN PAK JE HEM WEDEROM BIJ ZIJN OORTJE.
Ik ben een ervaren en gecertificeerde fokker en ben dus gewend jonge hondjes hun eerste opvoeding te geven.
Geef hem voor het doorkomen van zijn tandjes dentasticks oid.
Daarop mag hij zo hard bijten en kauwen als hij wil.
Je hondje moet leren dat handen gevoelig zijn en dat hij daar NIMMER in mag bijten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Puppies bijten in alles wat ze zien, en hoort bij hun gedrag. De tandjes zijn vlijmscherp en dat wil jij niet. Terecht. Geef hem een oude sok en laat hem spelen en leer dat deze los zal laten. Als deze los laat heel erg goed belonen. Bij herhaling leert hij loslaten en spelen. En tijdens dit spelen zijn het je handen niet. Geef hem ook een lekker kauwbotje, en beloon hem. Hij wil knagen.
Het wisselen moet ook nog plaatsvinden ook daar kunnen ze last van hebben. Na het wisselen wordt het bijten ook minder en de tandjes gelukkig minder scherp.

Maar sla hem niet, hij wordt straks angstig voor je handen, die hem straks eten maar ook aandacht geven. Dus zorg dat hij niet bang wordt hiervoor.

Als je het echt heel erg vervelend vindt als hij bijt, los zeggen. Niet meer en minder, bij het loslaten gelijk op het juiste moment de hond de hemel in prijzen dat dit heel erg braaf is. Zo leer je samen wat los is, en deze braaf is als deze niet in je handen bijt. Gaat hij door, en wil niet de hond op zijn plaats leggen en geen aandacht geven. En later weer opnieuw proberen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo is dat Lora,jij hebt vast ook ervaring met puppies +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met heel veel dieren, zelfs met hele bijtgrage papegaaien maar nu .... allemaal toppertjes.
Ik heb van onze Bassie (hond) nog steeds een mooi streepje als litteken staan. Maar is helemaal goed gekomen, oh wat zijn die melktandjes scherp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat zijn ze zeker..ik heb drie honden gehad (inmiddels al overleden) en de melktandjes heb ik nog steeds in een doosje zitten...
Wij hebben ook net een pup (nu 4 maanden) die ook veel beet. Slaan helpt bij honden niet, omdat ze dat vanuit de natuur niet kennen (de moederhond kan haar pup immers ook niet slaan). Tik op de neus kennen ze wel maar dat haalt ook niet zoveel uit.

Wat je kan doen is:

- Hele hoge "AUW" geluiden maken, heel overdreven. De pup schrikt dan en erkent dat hoge geluid als pijn.
- De pup sowieso wegzetten en negeren bij elke keer dat ie bijt, beter eerst "AUW" "gillen" en dan meteen wegzetten, het gedrag wordt genegeerd.
- Telkens als hij gaat bijten, een speeltje geven zo van: daar mag je in bijten (niet in mij!)
- Vinger in de bek en de tong naar beneden duwen.

Wat ik je aanraadt is (als je dat nog niet doet) puppytraining volgen, dit is heel leerzaam en daar kun je al je vragen ook meteen kwijt.

Succes met je pup!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij is groot en ik is klein...

Wat ik me heel goed kan voorstellen is, dat ze bang is voor je. En dan ga je nog slaan ook. Een reden extra om bang te blijven.

Die grote knuffel die jij hem geeft, of dat je hem wilt optillen. Jij bent echt heel groot hoor. Daar moet hij nog aan wennen.
Wees lief voor hem en laat hem wennen aan je. Til hem niet zo veel op ineens. Daar wordt hij heel erg nerveus van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet slaan op wat voor manier dan ook, ook niet tikken. Zeker niet knijpen in oren. Dit zijn niet de zaken die honden begrijpen. Wat je moet doen om honden iets aan- of af te leren is dat te doen op de manier zoals de moederhond dat zou doen of de leider van de roedel. Die leider van de roedel ben jij in dit geval, dus is het handig als je je ook zo gedraagd.
Nee of foei roepen kan helpen. Maar ik lees ergens dat je dat al hebt geprobeerd. Dan dus de honden-methode: Moederhonden pakken hun pup in de nek vast als ze iets doen wat niet mag. Als het goed is heeft je hondje nog heel los nekvel en dat kun je vastpakken. De pup zal dit zien als een straf en begrijpen dat het niet mag wat hij doet. Als je dit doet als hij bijt en daarbij nee of foei zegt zal hij uiteindelijk het woordje nee of foei ook gaan begrijpen.
Natuurlijk zal het niet na 1 of 2 keer aangeleerd zijn, maar als je het een tijdje (weken hoor) volhoudt, zal het zeker wel lukken. Probeer geduld op te brengen voor je pup. Hij is pas 10 weken, het is nog een babytje. Blijf daaraan denken.
Misschien een idee om met hem naar een puppy-cursus in de buurt te gaan bij een kynologenclub. Dit is erg leuk om te doen en je leert er zelf heel veel van. Uiteindelijk houdt je er ook nog een hond aan over die gewoon naar je luistert.
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou hem zeker geen tik geven of aan oren trekken. Het speelse gaat er vanzelf wel af en als hij echt gemeen bijt is een streng nee! eigenlijk al genoeg. Je kan hem dan ook even negeren door met je armen over elkaar, en met je rug naar hem toe te gaan zitten. Dit hoeft niet lang, een minuutje ofzo.
Op deze manier voorkom je dat je later wel tikken moet gaan uitdelen, en het hondje bang wordt.

Op dit moment werk ik bij iemand die heeft een bouvier en die bijt ook, maar die is al een half jaar en richt echt schade aan. De dierenartsassistente heeft in deze situatie wel het advies gegeven om de hond even op zijn eigen "lip" te laten bijten, maar het gaat hier wel om een hele grote, onopgevoedde hond, die echt vals kan worden als dit niet ingedimd wordt.

Met een chihuahua van 10 weken hoef je echt niet hardhandig te zijn! Geniet er gewoon van, voor je het weet zijn ze volwassen. En voor je het weet zijn ze er niet meer en heb je spijt dat je dat beestje zo hard hebt aangepakt.

Veel succes ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt natuurlijk aan de leeftijd, bij mijn hond riep ik heel hard au, waar ze van schok, elke keer weer, dat hielp.Het beste kan je het goede gedrag belonen, i.p.v. het slechte bestraffen, dus bijvoorbeeld, als je au roept en hij/zij stopt, een koekje of zo geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hard en hoog 'au' roepen en even met duim en wijsvinger in zijn neus knijpen (dat doet de roedelleider met zijn bek om de band te bevestigen) als hij niet stopt hem in zijn nekvel heen en weer schudden (dat is de manier waarop een hond ook vermaant).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor dit probleem is maar een oplossing:

Niet slaan, dit snappen ze niet en zien ze zelfs weleens als spelen.

probeer met lieve stem duidelijk te maken dat het niet mag en geef hem dan een speeltje waarin wel gebeten mag worden of pak rustig vast rond neus/bek:

Speels verder bijten bestraffen door in het nekvel te knijpen tot het piepje echt begint te klinken. gaat ie dan door volgende kneep in z'n oor.
En ik ben zelfs tot de laatste fase gekomen zijnde het bijten in het oor.

Vals gedrag dient ook bestraft te worden door over hem heen te hangen en harde commando's te geven (meer blaffen dan praten met lage stem), niet onder de indruk dan in het oor knijpen of liefst bijten.

Wanneer u ook daadwerkelijk consequent elke keer dat hij bijt straft zal het snel voorbij gaan.....

Straf zoals een hond dat doet en doe het ELKE keer dat hij bijt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een jonge hond bijt in alles, verhef je stem maar!
Even uhe, uhe en je zal zien dat hij reargeert.
Wel heel consekwent zijn en het niet af af en toe zo laten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij elk gedrag van de jonge hond moet je uit gaan van zijn behoeften.
Een jonge hond heeft de behoefte om dingen te ontdekken (net als jonge kinderen trouwens). Dat dat niet altijd strookt met wat wij raadzaam achten is een tweede.

Door zaken in de bek te nemen, ontdekt een puppie hoe het voelt en wat hij er mee kan. Of het hard is of zacht en hoe het smaakt. Soms vindt hij het prettig om ergens op te kauwen, fijn voor de pijn in zijn kaken bij doorkomende tanden, lekker omdat het ergens naar smaakt wat hem bevalt.

Als we dus ontdekken, dat wat de pup graag doet niet in ons straatje past, moeten we dat OMBUIGEN en niet bestraffen, omdat een hond de begrippen GOED en KWAAD niet kent. In eerste instantie moet je zorgen, dat aan zijn behoeften wordt voldaan anders wordt het een pup die gebrek aan ervaring heeft en gefrustreerd raakt.

Je zorgt er dus voor dat hij speeldingen heeft om te ontdekken, hard, zacht, rollend enzovoort. (Geef geen speelgoed met een piep er in, dat heeft een reden, die ik wel, maar niet hier, wil uitleggen.)
Als je in je hand een speeltje hebt en je reikt hem dat aan, zal hij geen handen pakken. Doet hij dat toch, dat niet bestraffend toespreken, maar even "piepen". Dat veroorzaakt een bijtrem en hij laat de hand los. Het speeltje weer aanreiken en geduldig en met verbazing toekijken, hoe hij de wereld ontdekt, heeft veel meer effect en binding aan de baas dan straffen.

Bij de opvoeding van een pup heb je nodig: Kennis van de hond, geduld en een heleboel toewijding.
Ivana
14 jaar geleden
Helaas is dit weer eens een typisch geval waarbij vroeger ingrijpen veel geholpen zou hebben. Vermoedelijk heb je deze hond rond zijn 7e levens week in huis gekregen. Dit is minimaal 4 weken te vroeg.

Wat ik als eerste zou doen is met je hondje op puppy cursus gaan. Hier zal het kennis maken met de basis gedragsregels.

Als de 'NEE' niet meer werkt dan is de meest effectieve methode (indien je je hond geen pijn wilt doen), op het moment dat je hond wilt happen een contra prikkel toevoegen. Je kunt dan denken aan een balletje bijvoorbeeld. Als je dit goed doet, timing is heel belangrijk, dan dooft het 'foute' gedrag vanzelf uit. Een andere methode is hier al benoemd. Dit is, timing is weer heel belangrijk, de hond in de neus knijpen of zijn oren te pinchen. De hond moet dit voelen. Nadat je dit gedaan hebt doen alsof er niets gebeurd is. NIET troosten!! (anders wordt het een spelletje!) Dit vraagt veel tijd en energie.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een brokje geef en hij pakt hem aan moet je, als hij dus zijn tanden in je hand zet, je vinger in haar keel duwen.

Zo leer je héél snel af dat ze de tanden alleen gecontroleerd moeten gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeg: Foei!
Of: leer het hem gewoon! Zeg foei en doe dat net zo lang tot hij het afgeleerd heeft...
Bronnen: