Katten zouden een zesde zintuig hebben...wat wordt daar nu precies mee bedoelt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

http://tinyurl.com/ydpnbba

Toegevoegd na 35 seconden:
http://mediatheek.thinkquest.nl/~jrc207/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Niet zelf geschreven maar beter goed gevonden dan slecht bedacht toch?

[quote=http://www.ladycat.nl/katten%20anatomie/een_zesde_zintuig.htm]
Katten staan bekend om hun soms bovennatuurlijke vermogen. Het blijft een raadsel hoe katten natuurrampen kunnen voorspellen, of hoe zij na een verhuizing de weg terug naar huis kunnen vinden. Het is wonderbaarlijk hoe een kat feilloos weet dat er een aardbeving, overstroming, storm, vulkaanuitbarsting of luchtaanval aan zit te komen. Veel baasjes merkten op dat hun kat soms al 24 uur voor het geweld los barstte onrustig was, probeerde te vluchten of pardoes haar eventuele kittens in veiligheid ging brengen. Over hoe ze dit weten zijn een aantal theorieën, maar de aanwezigheid van een zesde zintuig is uitgesloten.

Katten zouden met hun tastharen en voetzooltjes minuscule trillingen kunnen waarnemen die aan een aardbeving, overstroming luchtaanval of vulkaanuitbarsting vooraf gaan. Omdat zij deze afwijkende trillingen niet kunnen thuisbrengen voelen ze onraad en gaan opzoek naar een veilig plekje. Misschien dat katten zelf kleine elektromagnetische golven die vooraf gaan aan een storm of hevig onweer kunnen waarnemen met hun tastharen. Ook zou een kat misschien kunnen reageren op drukverschillen in het inwendig oor en zou hij het opmerkelijke drukverschil voor de uitbarsting van onweer of een storm kunnen voelen. Wat betreft de voorspelling van vulkaanuitbarstingen kan het orgaan van Jacobson een rol spelen. Voordat een vulkaan namelijk werkelijk uitbarst, komen er vele vreemde gassen vrij. Een kat zou deze afwijkende moleculen in de lucht waar kunnen nemen met het orgaan van Jacobson.

Hoe een kat na een verhuizing zijn oude huis of eigenaren soms terug kan vinden is zo mogelijk een nog groter raadsel. Niemand kan eigenlijk verklaren hoe sommige katten over honderden kilometers afstand hun oude territorium/eigenaren kan terug vinden. Wat 'korte' afstanden betreft schijnt een kat af te gaan op zijn gehoor, en gaat hij in de richting van bekende geluiden. Katten schijnen namelijk een soort 'hoorbeeld' te hebben van hun omgeving. Verders kunnen we opmerken dat katten beschikken over een uitzonderlijk goed navigatievermogen en een voortreffelijke inwendige klok. Maar hoe sommige katten instaat zijn om hun oude territorium over honderden kilometers terug te vinden??? Misschien zijn deze katten - net als duiven- gevoelig voor het magnetisch veld van de aarde?
[/quote]
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarmee bedoelt men dat die dieren spirituele gaven zouden hebben. Geesten kunnen zien. Aan kunnen voelen dat iemand dood gaat. Uiteraard onzin, maar je zult onder mijn antwoord kunnen lezen dat niet iedereen dit standpunt deelt...
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@A'man,toch een beetje paragnost,of gewoon 6e zintuig?
AWM
14 jaar geleden
LOL!
In feite wordt daarmee bedoeld dat katten soms dingen waarnemen die wij niet waar kunnen nemen of waarvan wij niet begrijpen hoe ze het waar kunnen nemen.

Daar kun je allerlei bovennatuurlijke dingen bij bedenken, maar zelf ga ik ervan uit dat een kat met zijn zeer goed ontwikkelde gewone zintuigen geen bovennatuurlijke gaven nodig heeft.

Een kat hoort beter dan mensen, dus kan mijn poes de voetstap van mijn man op de trap herkennen voordat ik het zelf überhaupt hoor.

Sommigen zouden dat een zesde zintuig noemen, en zeggen dat de kat door een soort telepatie weet dat mijn man bijna thuiskomt, maar die telepatie heeft de kat vanwege het betere gehoor helemaal niet nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie ook deze bron:

http://www.royalfriendsclub.nl/site/index.php?id=398
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Katten voelen veranderingen en gevaar eerder dan mensen, en reageren erop.
Er zijn trouwens meerdere dieren die deze gave hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hadden een diverse schatten van huisdieren, een daarvan was onze kat Lampie( zo genoemd omdat ze altijd onder de grote staande schemerlamp in slaap viel).
Toen we gingen verhuizen naar de andere kant van Nederland,ontsnapte Lampie uit mijn auto(ik bracht alle huisdieren over van A naar B), diepbedroefd waren we, want hoe en waar zou Lampie ons nog terug vinden, we gingen van A naar B, het was bijna 300 km en Lampie was op A gebleven.
6 weken later stond er een uitgemergelde, doodvermoeide Lampie bij ons nieuwe adres op de stoep.
We hebben het nooit kunnen begrijpen of oplossen.