Krijgen jullie ook wel eens een massage van je kat? En waarom?

Nog een katten vraag dan maar. Gaat ze op schoot zitten en met dr voorpootjes omstebeurt beetje drukken. Ja ik kan het niet anders noemen dan een soort massage.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.1K

Het beste antwoord

Dit noemen ze ook wel melktrappelen of kneden. Hierdoor zie je dat veel katten het trappelen behouden uit hun kitten- tijd, omdat ze eigenlijk niet echt volwassen geworden zijn. Het is een uiting van genoegen, het gevoel zoals vroeger tijdens het melkdrinken bij de moederpoes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
helemaal goed, +1

Andere antwoorden (9)

Dat is het gedrag van om voedsel bedelen, dat maakt de melkproductie van de moederkat op gang... Masseren is dat in zekere zin wel ja... Maar het vraagt om aandacht of eten op die manier...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Helemaal goed! En dat voor XiniX...   ;-)
AWM
14 jaar geleden
Helemaal fout, het heeft niets met om voedsel bedelen te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal goed. Het is wat kittens doen om bij de moederpoes de melkproductie op gang te brengen, dus het is wat een kitten doet als het voedsel wil. Oudere katten houden soms dat trekje over uit de kittentijd, al weten ze natuurlijk best dat er geen melk uit je schoot gaat komen.
Rieneke1
14 jaar geleden
het heeft bij volwassen katten idd niets met voedsel te maken.
in eerste instantie is het melktreden bedoeld om de melkproductie op te wekken, dat is waar.
maar op latere leeftijd heeft het voor de kat geen associatie met voedsel, maar met het gevoel van gelukzaligheid wat ze aan de moederschoot ervoeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
net als duimzuigen bij mensen.
ik heb het ook wel eens gehad, volgens mij is het gewoon íets wat een kat doet, beetje met ze voorpoten drukken,terwijl die er zelf niet zo'n erg in heeft. Net zoals je zelf ook wel eens gewoon met je pen speelt ofzo.

maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat het een ander soort 'massage' had van je kat, dan dat ik kreeg, geen idee hoe het er bij jou uitzag! xD
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ivana
14 jaar geleden
Glimworm, als je de verklaring van Xinix had gelezen, was je op de juiste weg geweest. Jouw antwoord slaat nergens op, leuk geprobeerd maar zinloos. -1
Katten die iets te vroeg bij de moeder zijn weggehaald doen dat sneller dan andere katten. Het is het oerinstinct om melk uit de tepels te masseren. En omdat jij dicht bij hem staat, ziet hij jou als een soort moeder. Mijn kat heeft dat tot aan zijn dood gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja hoor iedere dag, maar ik heb geen melk, ook niet helemaal waar, wel in de koelkast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat heet melken. Elke kat doet dat.
Sommige katten extremer dan andere katten.
Dit doen ze als ze zich op hun gemak voelen en lekker bij je willen komen liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja iederen dag doen mijn poezen dat ,het is een uiting van genegenheid. Toen ze nog bij hun moeder waren als kitten deden ze het rondom de tepels van hun moeder .Om de melk stroming op gang te krijgen. Voor dat de ene poes dat gaat doen bij mij maakt ze altijd een geluidje rraaa ruaaaa dan wil je ze ook nog mijn onderarm aflikken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
katten laten graag zien en horen aan mensen hoe ze zich voelen. Katten zitten graag bij mensen. Het trappelen van hun voorpootjes en spinnen zijn manieren om te laten zien dat ze het naar hun zin hebben. Het is een misverstand om te denken dat ze dan te vroeg bij hun moeder weg zijn gehaald, want als je iemand vraagt die een moeder en een jong hebben, zullen ze je vertellen dat, dat jong ook nu nog trappelt bij de mens, zelfs al is het al ver in de volwassen jaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad melktrappelen of melktreden. Komt meestal voor bij katten die te vroeg van hun moeder zijn gescheiden. Ze hebben dan niet zozeer behoefte aan eten, want katten met volle bakjes doen het ook. Veel katten die aan melktrappelen doen zuigen ook aan je oren (of ander niet nader te noemen lichaamsdelen). Bovenstaande valt dus onder infantiel gedrag en is dus voor de kat helemaal niet zo leuk als meestal gedacht wordt.

Als je bedenkt dat als kittens bij hun moeder blijven ze tot 6 maanden nog bij hun moeder kunnen drinken, is het niet vreemd dat als ze bij een paar weken worden gescheiden nog steeds de behoefte hebben een drinken en trappelen. Ze hebben alleen geen moeder meer om dit bij te doen en dus kiezen ze de eigenaar uit.

Overigens is spinnen ook niet altijd positief. Een kat die dood ligt te gaan kan ook spinnen. Dit is puur om zichzelf gerust te stellen.

Toegevoegd na 5 uur:
Vandaag op consult geweest en 2 kittens gezien van 11 weken die met 5 weken uit het nest zijn gehaald. De kittens zuigen op alles wat ze tegenkom, want ze zijn nog niet gespeend. De diertjes zaten vol met stress en waren constant op zoek naar de tepels van hun moeder. Hun zooggedrag uiten ze nu op hun eigenaren (sabbelen, dicht tegen hen aan kruipen, melktreden). Als ze hier niets mee doen dan blijven deze katten op hoge leeftijd nog zulk gedrag vertonen. En dat kan ik niet anders zien dan negatief gedrag...want een emotioneel volgroeide kat vertoond zulk gedrag niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
hoe kom je er nu bij dat melktreden negatief gedrag zou zijn?
ik zie het als puur positief gedrag; de kat voelt zich om te beginnen al senang, en gaat van de weeromstuit trappelen, waardoor hij zich nog beter voelt.
het is zeker geen stereotype gedrag, of bedoel je het anders?
Rieneke1
14 jaar geleden
na je toevoeging: gedrag zoals je in je toevoeging aangeeft is te extreem, dat zou ik ook niet als positief gedrag zien.
ik doelde meer op een tevreden kat die af en toe eens lekker gaat trappelen op je schoot :)
Kittens gebruiken dit om de melkproduktie op gang te brengen bij hun moeder. Op latere leeftijd is die behoefte er uiteraard niet meer en wordt het meer een manier om affectie te tonen.